آیا تنگی واژن و عدم دخول واقعیت دارد؟
تنگی واژن و عدم دخول باعث ایجاد ترس و ناراحتی در اولین رابطه برای برخی خانم ها می شود ولی آیا این مسئله واقعیت دارد یا فقط یک باور اشتباه است؟

باورهای غلط در مورد تنگی واژن و عدم دخول

آیا تنگی زیاد واژن حقیقت دارد؟

اگر حین دخول درد و ناراحتی تجربه کرده باشید شاید نگران کوچک یا تنگ بودن واژنتان برای رابطه جنسی باشید. حقیقت این است که اینطور نیست. تقریبا هیچ واژنی برای رابطه جنسی تنگ نیست با این حال شاید گاهی لازم شود آمادگی بیشتری برای دخول پیدا کنید.

طول واژن در حالت معمولی حدود 7 تا 10سانتی متر است که شاید به نظر برای رابطه جنسی کوچک باشد. ولی زمانی که تحریک می شوید واژنتان بلند تر و باز تر می شود. ضمن این که روان کننده ای طبیعی ترش می کند. اگر مشکلی با دخول حس می کنید یا درد دارید ممکن است نشان دهنده این باشد که به اندازه کافی تحریک نشده اید نه این واژنتان زیادی تنگ است.

به علاوه درد هنگام دخول می تواند نشانه ای از بیماری هایی از قبیل عفونت، جراحت یا اختلال مادرزادی باشد.

بیشتر بدانید : مشکلات واژن زنان که همه خانم ها باید با آن آشنا باشند

بیشتر بدانید : آیا رابطه جنسی باعث گشاد شدن واژن می شود؟

تنگی واژن چگونه تغییر می کند؟

واژن در طول عمر یک فرد تغییرات زیادی می کند. واژن برای رابطه جنسی و تولد نوزاد طراحی شده است که هر دوی این ها روی شکل و تنگی آن اثر می گذارد. شناخت این تغییرات می تواند به شما کمک کند تا بدانید چه زمانی دچار مشکل شده است.


تغییرات واژن در طول رابطه جنسی

واژن برای گسترده شده و بلند شدن در طول تحریک طراحی شده. زمانی که  تحریک می شوید بخش بالایی واژن کشیده شده و به دهانه رحم فشار آورده و رحم را به سمت داخل بدن فشار می دهد. به این ترتیب آلت تناسلی در زمان دخول نمی تواند به دهانه رحم ضربه زده و باعث ناراحتی شود. ( گرچه تحریک دهانه رحم گاهی اوقات می تواند لذت بخش باشد. )

همچنین واژن روان کننده ای طبیعی ترشح می کند تا دخول راحت تر بوده و با درد کمتری همراه باشد. اگر دخول قبل از ترشح روان کننده و خیلی زود انجام شود دچار درد خواهید شد. پیش نوازی کافی می تواند به شما اطمینان دهد به اندازه کافی روان کننده طبیعی در واژن ترشح شده است ولی اگر کافی نبود می توانید از یک لوبریکانت طبیعی بر پایه آب استفاده کنید.

ولی این فرایند طبیعی همیشه به معنای یک رابطه جنسی راحت نیست. یک مطالعه نشان داده است که 30 درصد زنان در طول رابطه واژینال vaginal احساس درد دارند. اگر درد یا تنگی دائمی داشتید حتما باید به پزشک مراجعه نمایید. 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : در رابطه جنسی چه اتفاقاتی برای واژن یک زن رخ می دهد؟

 

تغییرات واژن هنگام زایمان

واژن شما می تواند برای تولد نوزاد کشیده و گسترده شده و پس از آن به حالت عادی خود بازگردد.

با این حال بعد از تولد نوزاد ممکن است احساس کنید که واژنتان مثل قبل نیست. حقیقت این است که احتمالا مثل سابق نیست ولی به این معنی نیست که دیگر تنگ نباشد.

شکل طبیعی و انعطاف پذیری واژن در طول عمر تغییر می کند و باید با این تغییرات سازگار شوید. ممکن است به این معنا باشد که باید پوزیشن های جدیدی برای رابطه را امتحان کنید یا عضلات کف لگن را تقویت کنید تا عضلات اطراف واژن دوباره تنگی و قدرت سابق را بدست آورند.


اگر می ترسید واژن تان بیش از حد تنگ باشد

گل رز نماد واژن

چندین حالت است که می تواند روی تنگی واژن تاثیر بگذارد. اکثر این مشکلات جزئی بوده و به راحتی درمان می شوند. این شرایط عبارتند از:


برانگیختگی و روان کاری ناکافی

برانگیختگی بدن را با روانکاری طبیعی آماده می کند. سعی کنید زمان بیشتری صرف کنید تا به اندازه کافی برانگیخته شوید. به خاطر داشته باشید که نقش کلیتوریس مهم تر از چیزی است که تصور میکنید. ولی اگر با وجود صرف کردن زمان کافی برای آماده سازی هنوز هم دخول برایتان آزار دهند است حتما یک لوبریکانت مناسب از داروخانه تهیه نمایید.


عفونت یا اختلال

عفونت ها از جمله عفونت های جنسی شکل یا تنگی واژنتان را تغییر نمی دهند ولی می توانند باعث دردناک شدن رابطه جنسی شوند.


آسیب یا تروما

آسیب به کف لگن یا ناحیه تناسلی می تواند باعث دردناک شدن رابطه جنسی شود در اینصورت باید تا بهبود کامل صبر نمایید و از رابطه جنسی اجتناب نمایید.


اختلالات مادرزادی پرده بکارت

بعضی زنان با پرده بکارت hymens ضخیم یا غیرقابل انعطاف به دنیا می آیند که هنگام رابطه جنسی فشار آلت تناسلی باعث ایجاد درد در آن ها خواهد شد. حتی بعد از پاره شده بکارت ممکن است باز هم هنگام رابطه جنسی احساس درد داشته باشند. 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : آنچه در مورد پرده بکارت و مشکلات آن باید بدانید

 

واژینیسموس 

واژینیسموس Vaginismus باعث انقباض انقباض غیرارادی عضلات کف لگن قبل از دخول می شود و این سفتی مانع از ورود مناسب آلت تناسلی به واژن می شود. این شرایط به خاطر اضطراب یا ترس ایجاد می شود. برخی افراد مبتلا به این مشکل ممکن است در استفاده از تامپون tampons یا معاینه کف لگن هم دچار مشکل شوند.

درمان واژینیسموس ترکیبی است که شامل سکس تراپی و مشاوره می شود. پزشکتان از واژینال دایلاتور*  vaginal dilators و تمرینات کف لگن برای درمان شما استفاده می کند. این وسایل مخروطی به شما کمک می کند تا بتوانید عضلات کف لگنتان را کنترل کرده و جلوی واکنش عضلانی ناخواسته حین دخول را بگیرید.

* واژینال دایلاتور vaginal dilators:  دایلاتور ها گشادکننده های واژینال هستند که از آلت تناسلی مرد در سایزهای مختلف تقلید می¬ کنند. به بیمار توصیه می¬شود همراه با انجام ورزش¬های کف لگن از سایز  کوچک تا بزرگ دایلاتورها را استفاده کند.  

اگر می خواهید بیشتر بدانید : واژینیسموس چیست؟ درمان, علائم و علل واژینیسموس

 

اگر می ترسید واژنتان بیش از حد گشاد باشد

شایعاتی که بین دوستانتان مطرح می شود ممکن است باعث شود به این نتیجه برسید که واژنتان بیش از حد گشاد شده است که البته شاید باور درستی نباشد.

واژن در طول عمرش تغییرات زیادی می کند. کار و زایمان یکی از مهم ترین حوادثی است که می تواند تنگی واژن را تغییر دهد. با این حال بازگشت آن به حالت قبل از زایمان اهمیت زیادی دارد. شاید احساس متفاوتی داشته باشید که کاملا قابل انتظار است ولی بدان معنا نیست که به تنگی قبل نباشد.

اگر اخیرا بچه دار شده است. می توانید با بهبود قدرت عضلانی و تقویت کف بگن به خواسته خود برسید.عضلات کف لگن تقویت شده شکل واژنتان را تغییر نمی دهد ولی باعث می شود واژنتان را بهتر کنترل کرده و لذت بیشتری از رابطه جنسی ببرید. ضمن این که باعث تقویت عضلات کنترل کننده ادرار شده و جلوی نشت ادرار را که معمولا بعد از زایمان بوجود می آید را بگیرد.

تمرینات کگل Kegel کلید تقویت عضلات کف لگن شما است که از سایر تمرینات تاثیر گذارتر است.

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : ورزش کگل | آموزش ورزش کگل برای تقویت ماهیچه های لگنی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : گشادی واژن در زنان، دلایل و راه حل ها

 

شل شدن واژن در دوران یائسگی

یائسگی می تواند باعث تغییراتی در واژن شما شود. با کاهش سطح استروژن ممکن است دیگر روان کننده طبیعی شما برای دخول کافی نباشد بنابراین لازم است که لوبریکانتی مناسب خریداری نمایید.
بافت واژن هم در این مرحله نازک تر می شود البته ابه این معنی نیست که واژنتان در این مرحله شل تر می شود
بلکه احساسی که حین دخول دارید ممکن است تغییر کند.


بیشتر بدانید : در رابطه جنسی چه اتفاقاتی برای واژن یک زن رخ می دهد؟

بیشتر بدانید : سفت و تنگ کردن واژن با روش های طبیعی و خانگی

بیشتر بدانید : واژن و 13 راز برای داشتن واژن سالم

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : تغییرات واژن در دهه های 30, 40, 50 و 60 زندگی 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 10 علت رابطه جنسی دردناک در زنان + راه حل 


 تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ