تیپ شخصیتی ESFJ
افراد با تیپ شخصیتی ESFJ، افرادی مراقب، اجتماعی و محبوبند که همیشه مشتاق به کمک به دیگران هستند

ویژگی های مختلف تیپ شخصیتی ESFJ

تیپ ESFJ: برون گرا - حسی - احساسی - قضاوتی.

جمله‌ی افراد ESFJ: «کمک به اطرافیان برای اینکه در شرایط دشوار آرام باشند»

 

کلیات:

تیپESFJ شخصی خون گرم، معاشرتی و دوستانه است. به شدت اجتماعی بوده و وقتی از دیگران فاصله می‌گیرد بی‌قرار می‌شود. دوست دارد که مورد نیاز باشد و از کارش تشکر و قدردانی شود. او به نیازهای دیگران بیش از نیازهای خود بها می دهد. این تیپ به معیارهای اجتماعی توجه دارد و نگران جایگاه خود در جامعه است. تیپ ESFJ برای خود و دیگران بایدها و نبایدهای فراوانی دارد. او در محل کار آگاه و هوشیار است، سازمان یافته عمل می‌کند و کارش را انجام می‌دهد. او دوست دارد کارش برنامه‌ریزی شده و به حالت روزمره درآید و به جزئیات اهمیت می‌دهد و دقت می‌کند کارها با دقت کافی انجام گیرند. این تیپ همچنین اهل تعاون است و دوست دارد به دیگران کمک کند. او خواهان مشاغل مدیریتی نیست اما وقتی این مسئولیت به او داده شود اهتمام فراوان به خرج می‌دهد.

 

محل کار:

تیپ ESFJ آگاه و هوشیار است و سازمان‌یافته کارش را انجام می‌دهد. او دوست دارد کارش برنامه‌ریزی شده و به حالت روزمره درآید. به جزئیات بها می‌دهد و دقت می‌کند همه چیز با کارائی بالا انجام شود. در کار گروهی خوب عمل می‌کند. دوست دارد همه کسانیکه با او همکار است در شمار دوستانش درآیند. این تیپ دوست دارد تصمیم‌گیری‌ها سریعاً انجام شوند. اما نمی‌خواهد که همه تصمیمات را خودش بگیرد. اهل کمک و تعاون است، خدمت‌گذار است و دوست دارد به دیگران کمک کند. دوست ندارد بر اساس باورهای نظری و فلسفی تصمیم‌گیری کند. در برخورد با دیگران گرم و صمیمی است. بسیار معاشرتی است و دوست دارد کارهایی بکند که دیگران در آن حضور داشته باشند. دوست دارد در محیطی عاری از تضاد و تنش کار بکند. دوست دارد به دیگران کمک کند تا به شکلی هماهنگ به سمت هدف مشترک خود حرکت کند. خواهان مشاغل مدیریتی نیست اما وقتی این مقام را به او بدهند از خود اهتمام فراوان به خرج می دهد. به مقامات بالا دست احترام می‌گذارد و معتقد است که دیگران هم باید به مقامات احترام بگذارند.

 

ارتباط با دیگران:

تیپ ESFJ در ارتباط با دیگران مهربان، دلسوز و ملاحظه‌کار است. تمایل زیادی به حرف زدن دارد. به بهترین کیفیات اشخاص توجه می‌کند و رفتار اشخاص مورد نظر خود را آرمان‌سازی می‌کند. به هماهنگی بها می‌دهد. دوست ندارد به کسی توهین کند یا اشخاص را از خود نومید سازد. ممکن است قدرنشناس به نظر برسد. دوست دارد که به شدت مورد توجه قرار بگیرد، تائید شود و به خاطر کارهایی که برای دیگران می‌کند مورد تأیید و تحسین واقع شود. او دوست دارد مورد نیاز باشند، اما در کار مراقبت کردن از دیگران زیر فشار قرار می‌گیرد. اگر بفهمد کسی از کارشان انتقاد می‌کند ممکن است افسرده و کسل شود و یا دیگران را سرزنش نماید. دوست دارد سنت‌ها و آداب و رسوم را زنده نگهدارد. می‌تواند بی‌انعطاف، سخت‌گیر، خود-مدار باشد و از کسانی که نظراتشان را با او در میان نمی‌گذارند انتقاد نماید.

 

اوقات فراغت:

تیپ ESFJ زندگی بسیار شلوغ و پری دارد. او میزبان بسیار خوبی است و دوست دارد دیگران احساس خوبی پیدا کنند. برنامه‌های میهمانی‌های آنها به خوبی برنامه‌ریزی شده است. این تیپ زمان و انرژی خود را صرف سازمان‌های اجتماعی مورد احترام خود می‌کند. وقت صرف کردن با دوستان و افراد خانواده برای آنها بسیار مهم است.

 

پیشنهادهای توسعه فردی برای یک ESFJ

بی‌جهت از اختلاف و تعارض فرار نکنید.

به جای اینکه فکر کنید چه باید بکنید، به این توجه کنید که چه می‌خواهید بکنید.

سعی نکنید بلافاصله هر مسئله را حل کنید.

تعارض و اختلاف نظر لزوماً چیز بدی نیست.

می‌تواند به شما و به همه کمک کند تا رشد کنید.

از سرعت گام خود بکاهید، فرصتی را به فکر کردن اختصاص بدهید.

به تفاوت میان احساسات واقعی خود و احساساتی که چون فکر می‌کنید مناسب‌تر هستند، به آنها تظاهر می‌کنید توجه کنید.

خلاصه و مختصر حرف بزنید.

از انجام دادن کارهایی که با روحیه شما همخوانی ندارد خوداری کنید.

قبل از اینکه به کسی کمک کنید از او بپرسید که آیا به کمک شما احتیاج دارند.

سلطه‌جویی نکنید. برای رسیدن به خواسته خود از سلطه‌جویی استفاده نکنید.

وقتی خواسته مورد نظرتان برآورده نمی‌شود از سرزنش کردن دیگران خودداری ورزید.

به جای اینکه همیشه از دیگران سؤال کنید، به خودتان اعتماد کنید، به توانمندی‌های خودتان بها بدهید. 

 

جهت آشنایی با تیپ های شخصیتی MBTI کلیک کنید

تیپ های شخصیتی MBTI

 


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: talentyab.com