مهم ترین مواد غذایی برای حفظ سلامت بعد از 40 سالگی
تغییراتی که بعد از 40 سالگی در بدن رخ می دهد باعث می شود که نیاز به استفاده بیشتری از یکسری مواد مغذی داشته باشیم.

6 ماده مغذی مهم برای دوران پس از 40 سالگی

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که پس از عبور از مرز 40 سالگی به چه مواد مغذی نیاز دارید؟ پس از 40 سالگی، توجه به مقدار ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی مصرفی اهمیت بیشتری می یابد. اگر توجه کافی به مواد مغذی مصرفی خود نداشته باشید، احتمال مواجهه با تغییراتی منفی مانند از دست دادن توده عضلانی، آهنگ کند سوخت و ساز، و خطر ابتلا به بیماری های قلبی بیشتر می شود.


مهم ترین مواد غذایی برای حفظ سلامت بعد از 40 سالگی، ویتامین B12

ویتامین B12 به طور طبیعی در محصولات حیوانی یافت می شود. این ماده مغذی برای عملکرد درست مغز، خون، و سیستم عصبی ضروری است. کمبود این ویتامین می تواند زمینه ساز شرایط زیر شود 

ضعف عمومی

بی اشتهایی

کاهش وزن

کم خونی مگالوبلاستیک

در شرایط عادی، انسان از یک رژیم غذایی متعادل و متنوع به میزان کافی ویتامین B12 دریافت می کند.

با این وجود، پس از 40 سالگی، کاهش اسید هیدروکلریک در معده موجب بروز مشکلاتی در جذب آن می شود. از این رو، بسیاری از افراد مسن باید از طریق غذاهای غنی شده یا مکمل های غذایی این کمبود را جبران کنند.


مهم ترین مواد غذایی برای حفظ سلامت بعد از 40 سالگی، کلسیم

کلسیم یک ماده معدنی مهم است که در مواد غذایی مانند شیر، پنیر، و دیگر محصولات لبنی یافت می شود.کلسیم یکی از عناصر کلیدی برای حفظ سلامت و استحکام استخوان هاست. افزون بر این، کلسیم در گردش خون، تعادل سیستم عصبی، و انقباض عضلانی نیز نقش دارد.بر همین اساس، کمبود کلسیم می تواند به بیماری هایی مانند پوکی استخوان و نرمی استخوان منجر شود.استخوان ها بیشترین میزان کلسیم مورد نیاز شما را پیش از 30 سالگی جذب می کنند، اما پس از 40 سالگی روند از دست دادن این ماده معدنی مهم به تدریج آغاز می شود.بر همین اساس، برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان و دیگر بیماری های استخوانی، توجه به میزان کلسیم مصرفی اهمیت دارد.


مهم ترین مواد غذایی برای حفظ سلامت بعد از 40 سالگی، ویتامین D

ویتامین D به راحتی و از طریق قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید و همچنین مصرف مواد غذایی مانند تخم مرغ و شیر تامین می شود. این ویتامین برای جذب کلسیم در بدن ضروری است زیرا در رشد اسکلتی نیز نقش دارد.جذب ضعیف ویتامین D می تواند به دیابت، ام اس، بیماری قلبی عروقی، و بیماری های مزمن منجر شود.

از آنجایی که توانایی پوست برای جذب ویتامین D با افزایش سن کاهش می یابد، خطر مواجهه با سطوح کم این ویتامین پس از 40 سالگی افزایش می یابد.

اگر نمی توانید ویتامین D مورد نیاز بدن خود را از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید تامین کنید، مصرف مواد غذایی حاوی این ماده مغذی و یا مکمل ها را مد نظر قرار دهید.


مهم ترین مواد غذایی برای حفظ سلامت بعد از 40 سالگی، پتاسیم

پتاسیم برای برخی عملکردهای عضلانی پایه و سیستم عصبی نیاز است. اگر پس از 40 سالگی به میزان کافی پتاسیم مصرف نکنید ممکن است با علائمی مانند موارد زیر مواجه شوید

دردهای عضلانی

ضعف عضلانی

کم آبی بدن

گرفتگی های عضلانی

اسهال

یبوست

بیماری های عصبی‌عضلانی

برای حصول اطمینان از مصرف پتاسیم به میزان کافی، دنبال کردن یک رژیم غذایی متعادل و متنوع که شامل مغزهای خوراکی، قهوه، شکلات، و سبزیجات برگدار سبز می شود، اهمیت دارد.

البته به خاطر داشته باشید که سطوح بیش از حد پتاسیم در بدن می تواند موجب شکل گیری برخی عوارض برای قلب و دستگاه گوارش شود. اگر قصد دارید از مکمل های پتاسیم استفاده کنید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.


مهم ترین مواد غذایی برای حفظ سلامت بعد از 40 سالگی، منیزیم

مهم ترین مواد غذایی برای حفظ سلامت بعد از 40 سالگی

منیزیم یک ماده معدنی کلیدی است که به عنوان تنظیم کننده فشار خون عمل می کند. همچنین، این ماده مغذی در تولید انرژی و جذب کلسیم و دیگر واکنش های متابولیک ضروری نقش دارد.
از آنجایی که منیزیم بخشی از کلروفیل است، شما می توانید این ماده مغذی را در سبزیجات برگدار سبز، غلات پالایش نشده، حبوبات، مانند سویا یا لوبیاها، و گردو بیابید.

شما باید مواد غذایی که منبع خوبی برای منیزیم هستند را در رژیم غذایی خود بگنجانید. اگر رژیم غذایی نمی تواند سطوح منیزیم مورد نیاز شما را تامین کنید، استفاده از مکمل منیزیم را مد نظر قرار دهید.


مهم ترین مواد غذایی برای حفظ سلامت بعد از 40 سالگی، امگا-3

اگرچه اسیدهای چرب امگا-3 نه ویتامین و نه ماده معدنی هستند، اما افزودن آنها به رژیم غذایی، به ویژه پس از 40 سالگی برای حفظ سلامت بدن اهمیت دارد.امگا-3 به روش های زیر به دست می آید

حیوانات: از روغن ماهی و روغن کریل

سبزیجات: از گیاهانی مانند بذر کتان، دانه های چیا، دانه های شاهدانه و روغن سویا

مصرف این مواد مغذی به شما در کنترل فشار خون و کاهش سطوح کلسترول بد (LDL) کمک می کند.

امگا-3 در حفظ عملکرد حافظه و عملکرد کلی مغز نیز نقش دارد.

به خاطر داشته باشید که همواره مصرف ویتامین ها و مواد معدنی از طریق مواد غذایی سالم و یک رژیم غذایی متعادل در مقایسه با مصرف مکمل ها گزینه بهتری محسوب می شود. دنبال کردن یک سبک زندگی سالم شما را برای تغییرات پیش رو در زندگیتان آماده می کند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : مهمترین مواد غذایی مورد نیاز خانم های باردار

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 11 ماده غذایی که کلسیم بالایی دارند

اگر می خواهید بیشتر بدانید :مواد غذایی که باعث بوی بد واژن و خوشبو شدن واژن می شوند و چرا؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : مواد غذایی که بیشتر از گوشت قرمز آهن دارند



گردآوري : گروه سلامت سيمرغ
seemorgh.com/health
منبع : asriran.com