کلاژن سازی پوست با بهترین غذاهای کلاژن ساز
کلاژن یک پروتئین ضروری برای حفظ زیبایی و سلامت پوست است. در این مطلب گزینه های خوراکی برای تقویت کلاژن سازی پوست معرفی می شوند.

کلاژن سازی پوست با چند غذا

محصولات آرایشی به تنهایی برای حفظ سلامت و زیبایی چهره شما کافی نیستند. شما باید یک رژیم غذایی متعادل و سالم را نیز دنبال کنید. سلامت و زیبایی پوست با یک ماده مهم به نام کلاژن پیوند خورده است. کلاژن پروتئینی است که پوست را جوان و انعطاف پذیر نگه می دارد و همچنین در سلامت مفاصل نقش دارد.

کلاژن مهم‌ترین پروتئین موجود در بدن محسوب می شود. الیاف کلاژنی که انعطاف پذیر و مقاوم هستند، در پوست، استخوان ها، عضلات، تاندون ها و مفاصل یافت می شوند.

کلاژن به طور طبیعی توسط بدن تولید می شود. اما با افزایش سن، توانایی بدن برای تولید این ماده کاهش می یابد. این زمانی است که چین و چروک ها به تدریج روی پوست ظاهر می شوند، مفاصل هرچه بیشتر ملتهب شده، و استخوان ها تضعیف می شوند.

بر همین اساس، دنبال کردن یک رژیم غذایی متعادل سرشار از مواد غذایی حاوی کلاژن یا تشویق تولید آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

کلاژن جز اصلی پوست است. این پروتئین در حفظ استحکام و انعطاف پذیری پوست انسان نقش دارد. بر همین اساس، حصول اطمینان از دریافت کلاژن به میزان کافی از رژیم غذایی اهمیت دارد.

زمانی که جوان هستید، کلاژن به طور مداوم تولید می شود که به حفظ ظاهر جوان و استحکام پوست کمک می کند. اما با عبور از 30 سالگی، احتمال مواجهه با چین و چروک ها و شل شدن پوست افزایش می یابد. مصرف برخی مواد غذایی می تواند به افزایش سطوح کلاژن و پیشگیری یا به تاخیر انداختن این شرایط کمک کند.


کلاژن سازی پوست با سیر

دلایل بسیاری وجود دارند که سیر را در رژیم غذایی خود جای دهید. این ماده غذایی با خواص دارویی به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی عمل می کند و همچنین حاوی گوگرد فراوان نیز است.

این ماده معدنی که از خواص سمزدایی برخوردار است، به تولید کلاژن کمک می کند. برای اثربخشی بیشتر سیر را به صورت خام یا در قالب کپسول مصرف کنید.


کلاژن سازی پوست با پیاز

پیاز به خانواده ای مشابه با سیر تعلق دارد و همچنین حاوی گوگرد است. مصرف پیاز به افزایش تولید کلاژن و بهبود گردش خون کمک می کند. افزون بر این، به لطف محتوای گوگرد، پیاز دفع سموم از بدن را تسهیل می کند.


کلاژن سازی پوست با ماهی چرب

اگرچه ماهی های چرب حاوی کلاژن فراوان نیستند، اما سرشار از لیزین هستند. این اسید آمینه برای تولید کلاژن ضروری است. افزون بر این، محتوای اسیدهای چرب ماهی های چرب برای تغذیه پوست بسیار مفید است.

البته به این نکته توجه داشته باشید که ماهی های بزرگ مانند سالمون، تن، و شمشیر ماهی می توانند حاوی فلزات سنگین باشند. از این رو، انتخاب ماهی های کوچک‌تر مانند ساردین، خالمخالی یا آنچوی بهتر است.


کلاژن سازی پوست با گوشت 

کلاژن آن چیزی است که سفتی گوشت را موجب می شود. الیاف آن چیزی هستند که جویدن گوشت را دشوار می کنند. مصرف گوشت گاو، مرغ یا بوقلمون برای تقویت کلاژن سازی و دریافت آن توصیه می شود.


کلاژن سازی پوست با عصاره استخوان

عصاره استخوان ماده غذایی سالم و سرشار از کلاژن است. عصاره استخوان بر اساس یک دستورالعمل سنتی از پختن آرام گوشت با استخوان به همراه سبزیجات برای چند ساعت تهیه می شود که این روند اجازه خروج مواد مغذی از استخوان را می دهد.


کلاژن سازی پوست با توت ها

کلاژن سازی پوست با بهترین غذاهای کلاژن ساز

توت ها مانند توت فرنگی، شاه توت، و بلوبری سرشار از لیکوپن licopen هستند. این آنتی اکسیدان که در سبزیجات قرمز رنگ نیز یافت می شود، تولید کلاژن را تقویت می کند.


کلاژن سازی پوست با محصولات لبنی

شیر و مشتقات آن حاوی مقادیر فراوان از پرولین Proline و لیزین Lysine هستند. این اسید آمینه ها تولید کلاژن را تقویت می کنند. با این وجود، برای جذب این مواد مغذی، مصرف آنها جدا از وعده های غذایی اصلی توصیه می شود.


کلاژن سازی پوست با چای

چای به عنوان یک نوشیدنی باستانی فواید سلامت مختلفی را ارائه می کند. در این مورد، محتوای کاتچینCatechin چای مد نظر قرار می گیرد. این ترکیبات آنتی اکسیدان هایی قوی هستند که با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند و از کاهش سطوح کلاژن به واسطه افزایش سن پیشگیری می کنند. شما می توانید انواع مختلف چای شامل سیاه، قرمز، سبز یا سفید را مصرف کنید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کلاژن چیست؟ و آیا واقعا برای پوست، مو و استخوان شما مفید است؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کلاژن سازی پوست با 7 گزینه خوراکی



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : asriran.com