آروغ زدن و بادگلو شما را کلافه کرده؟ علتش را به راحتی رفع کنید
آروغ زدن بعد از خوردن نوشابه یا یک وعده غذای سنگین کاملا طبیعی است. ولی اگر دائما در حال آروغ زدن هستید مسئله فرق می کند

همیشه بادگلو دارید و آروغ می زنید ؟ 

آروغ زدن بعد از خوردن نوشابه یا یک وعده غذای سنگین کاملا طبیعی است. ولی اگر دائما در حال آروغ زدن هستید مسئله فرق می کند.

آروغ زدن بیش از حد هم برای شما هم برای اطرافیانتان آزار دهنده است.

ولی نمی توانید جلوی خودتان را بگیرید. می خواهید علت آروغ زدنتان را پیدا کنید؟ با ما همراه باشید.

برای حل مشکل ابتدا باید علت آن را پیدا کنید پس باید دقت کنید کدام یک از عواملی که در ادامه آمده است باعث آروغ زدن شما می شود.


علت آروغ زدن و بادگلو : بلعیدن هوا

یکی از دلایل رایج آروغ زدن دائمی بلعیدن هواست. اگر نوشیدنی های حاوی دی اکسید کربن مصرف می کنید، یا خیلی سریع غذا می خورید، یا برای نوشیدن از نی استفاده می کنید، هوا به راحتی وارد معده تان می شود.

برای حل مشکل سعی کنید آرام تر غذایتان را بجوید و حین جویدن دهانتان را بسته نگه دارید تا هوا وارد دستگاه گوارشتان نشود. با این روش کمتر آروغ میزنید و مشکل نفخ شکمتان هم کم تر می شود. 

حجم وعده غذاییتان را کم تر کنید چون حجم بالای غذا هنگام قورت دادن باعث می شود ناخوداگاه هوای بیشتری ببلعید و نتوانید جلو آروغ زدن و بادگلویتان را بگیرید.

از مصرف نوشیدنی های گازدار اجتنناب کنید.


علت آروغ زدن و بادگلو : غذاها

آروغ زدن و بادگلو شما را کلافه کرده؟ علتش را به راحتی رفع کنید

پیاز، لوبیا، جوانه ها، عدس و زردآلو می تواند باعث بادگلو زدن شود. خودن شکلات و غذاهایی که اسیدی هستند هم مشکل آروغ زدن را بیشتر می کند.

برای حل مشکل باید تا حد امکان مصرف خوراکی هایی که با بدن شما ناسازگارند را کاهش دهید.


علت آروغ زدن و بادگلو : مشکلات دستگاه گوارش

آروغ زدن و باد گلوی بیش از حد ممکن است جزو علایم مشکلات دستگاه  گوارشی شما باشد. از جمله گاستریت gastritis، خوردن غذاهای خیلی چرب ، فتق هیاتال hiatal hernias، بیماری های دستگاه گوارش، زخم معده و غیره باشد.

اگر دستگاه گوارش هوای زیادی تولید کند، این هوا معمولا جایی برای رفتن به جز خروج از گلو ندارد. 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علائم فتق که گاهی نادیده می گیرید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : گاستریت معده, دلایل, علائم, تشخیص و درمان


سه بیماری اصلی دستگاه گوارش که موجب بادگلو و آروغ بیش از حد می شوند عبارتند از :

سندرم روده تحریک پذیر که به نام IBS هم شناخته می شود و روده بزرگ را درگیر کرده و منجر به ایجاد گرفتگی، بادگلو، اسهال و گاهی یبوست می شود. درمان IBS  شامل یک رژیم سخت گیرانه و اجتناب از مصرف غذاهای چرب است.

گاستروپارزی Gastroparesis یا فلج معده زمانی اتفاق می افد که غذا با سرعت کافی از معده عبور نمی کند. عضلات دیواره معده ضعیف شده و غذا به جای عبور از دستگاه گوارش در معده باقی می ماند. علایم رایج آن آروغ بیش از حد، تهوع و استفراغ است.

سرطان معده که منجر به مشکلات معده ، استفراغ، درد شکم، حالت تهوع، خستگی مداوم می شود که نیاز به مراقب دارویی و پزشکی دارد.


آیا باید نگران باد گلو و آروغ زیاد باشید؟

مطالعات نشان داده اند افرادی که بیش از حد آروغ می زنند هم دچار چالش هستند و هم دچار استرس می شوند. درمان باد گلو و آروغ زدن همیشه راحت نیست و اگر راه حلی در رژیم غذایی خود برایش پیدا نکردید باید به پزشکتان مراجعه نمیاید که هر گونه مشکل را بیماری در دستگاه گوارش شما را بررسی کند.


درمان آروغ زدن و بادگلو با دمنوش های گیاهی

برای درمان آروغ زدن و بادگلو می توانید از داروهای گیاهی استفاده کنید. چای های گیاهی می توانند مشکل شما را حل کنند.

چای نعنا. مصرف چای نعنا ب طور منظم بعد از چند هفته اثر خودش را نشان خواهد داد.

چای میخک . چند عدد میخک را با یک لیوان آب جوش دم کنید و بنوشید.

زنجبیل تازه . گاهی علت آروغ زدن سردی معده است، چای زنجبیل به خصوص زنجبیل تازه یکی از بهترین گیاهان شناخته شده برای درمان مشکلات معده است. البته نباید در مصرف آن زیاده روی کنید. حداکثر هفته ای 2 - 3 بار بیشتر نباید چای زنجبیل بنوشید. استفاده از زنجبیل تازه در غذاها هم بسیار مفید است و طعم خوبی به آن ها می دهد.

هل هم به کاهش فعالیت بیش از حد معده کمک می کند. می توانید هل را به غذا هایتان اضافه کنید یا پودر آن را در کپسول ریخته مصرف کنید و یا این که با آن چای درست کنید.

استفاده از پروبیوتیک ها هم یک راه مناسب برای تنظیم عملکرد دستگاه گوارش و ایجاد تعادل در ترشح آنزیم های گوارشی است که بعد از مدتی نفخ شما را درمان خواهد کرد.


اگر می خواهید بیشتر بدانید : دلیل آروغ زدن زیاد چیست؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : آیا از بادگلو رنج می برید؟

بیشتر بدانید : آروغ زدن و علت های عجیب آن

بیشتر بدانید : آروغ زدن به بهبود کدام مشکلات گوارشی کمک می کند؟




تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ 

seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ