بیوگرافی سیرشا رونان: بازیگری که زیبایی اش کلوزآپ های کارگردان را تغییر داد
سیرشا رونان بازیگر ایرلندی در 12 آوریل 1994 در نیویورک متولد شد. او در برخی آثار شاخص سینمایی جهان حضور دارد.

سیرشا رونان از تاوان در 13سالگی تا ساحل چزیل

سیرشا یونا رونان (Saoirse Una Ronan) در دوازدهم آوریل ۱۹۹۴ به عنوان تنها فرزند خانواده‌ی رونان در محله‌ی برانکس در شمال نیویورک به دنیا آمد. پدرش پل رونان، ابتدا در کار ساخت و ساز ساختمان بود و در ادامه به حرفه‌ی بازیگری روی آورد و مادرش, مونیکا برنان هم در کودکی بازیگر بود. والدین سیرشا اهل شهر دوبلین هستند و او زمانی که سه ساله بود، به همراه خانواده‌اش به شهر دوبلین نقل مکان کرد.

عکس سیرشا رونان

عکس سیرشا رونان

رونان 9 ساله در درمانگاه:

9ساله بود که در چند قسمت از سریال (درمانگاه)The Clinic به ایفای نقش پرداخت که این مجموعه از شبکه‌ی ملی ایرلند پخش شد و در ادامه در فصل دوم مینی سریال (اثبات) Proofحضور پیدا کرد.

سیرشا رونان در کودکی

سیرشا رونان در کودکی

هرگز نمیتوانم زن باشم!

رونان نخستین حضور سینمایی خود را با فیلم I Could Never Be Your Woman ( هرگز نمیتوانم زن باشم)به کارگردانی امی هکرلینگ تجربه کرد که کار فیلمبرداری آن در سال ۲۰۰۵ انجام شد,او در این فیلم نقش دختری به نام ایزی منسفورث را ایفا می‌کند که به یکی از همکلاسی‌هایش علاقه‌مند است.

نامزدی اسکار در 13 سالگی برای تاوان:

جو رایت برای فیلم جدیدش  (تاوان) Atonement  بر اساس رمانی به همین نام، نوشته‌ی ایان مک‌یوون، به دنبال جذب بازیگر بود و در این میان، سیرشا برای ایفای نقش کلیدی بوریونی تالیس تست داده و در نهایت نقش به او رسید. او در این فیلم نقش دختری نوجوان را بازی می‌کند که همزمان با روزهای جنگ جهانی دوم، رویای تبدیل شدن به نویسنده‌ای بزرگ را در سر می‌پروراند ولی بر اثر اتفاقاتی، پسر خدمتکار خانه را که به خواهر وی علاقه مند است، به جرمی ناکرده متهم می‌کند. در ادامه همین موضوع باعث تغییر سرنوشت شخصیت‌های داستان می‌شود. سیرشا که هنگام فیلمبرداری Atonement تنها ۱۲ سال داشت، پس از نمایش فیلم در سن ۱۳ سالگی برای نخستین بار نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد تا بدین ترتیب، از این حیث به یکی از جوان‌ترین بازیگران تاریخ سینما تبدیل شود. او علاوه بر اسکار، نامزد دریافت چندین جایزه دیگر از جمله بفتا و گلدن گلوب شد.

سیرشا رونان در فیلم تاوان

سیرشا رونان در فیلم تاوان

استخوان های دوست داشتنی و افزوده شدن بر ویترین جوایز رونان:

سیرشا توانست با تحت تاثیر قرار دادن جکسون, در فیلم (استخوان‌های دوست ‌داشتنی )The Lovely Bones، ایفای نقش کند. شخصیت اصلی داستان با نام سوزی سالمون دختری ۱۴ ساله است که مردی پس از شکنجه و هتک حرمت وی، او را به قتل می‌رساند. در ادامه، سوزی با زبانی کودکانه‌ به روایت اتفاقات پس از مرگ خود از جمله تاثیر آن روی خانواده‌اش، تلاش‌های قاتل برای نجات یافتن و همچنین توصیف بهشتی که دخترک در آن قرار گرفته می‌پردازد.. سیرشا به واسطه‌ی بازی در نقش سوزی سالمون، ضمن نامزدی دریافت جایزه بفتا در بخش بازیگر زن، جوایز متعددی از جمله جایزه بهترین بازیگر جوان آکادمی فیلم‌های علمی داستانی، تخیلی و ترسناک (Saturn Award)، عنوان بهترین بازیگر زن جوایز فیلم و تلویزیون ایرلند (IFTA Award) و جوایز بهترین بازیگر جوان از طرف جامعه منتقدان فونیکس، انجمن منتقدان پخش‌کننده فیلم و جامعه منتقدان لاس وگاس را از آن خود کرد.

  سیرشا رونان, کنار پیتر جکسون در حال ضبط استخوان های دوست داشتنی

سیرشا رونان, کنار پیتر جکسون در حال ضبط استخوان های دوست داشتنی

سرگردانی در راه بازگشت :

(راه بازگشت )The Way Backدرامی جنگی با تم بقا به کارگردانی پیتر ور سرشناس بود که در آن، رونان در نقش یک دختر لهستانی بی‌خانمان به نام ایرنا که در خلال جنگ جهانی دوم با گروهی از زندانیان فراری در سفری طولانی همراه می‌شود، همبازی بازیگرانی نظیر کالین فارل، جیم استرجس، مارک استرانگ و اد هریس شد. «راه بازگشت» که بیشتر صحنه‌های آن در بلغارستان، مراکش و هندوستان فیلمبرداری شده بود، علیرغم استقبال خوب منتقدان، در گیشه با شکست روبرو شد.

سیرشا رونان

سیرشا رونان

همکاری مجدد با کارگردان تاوان و نقش قاتل نوجوان:

در همان سال، سیرشا برای بازی در نقش هانا هلر، در فیلم (هانا ) Hanna به کارگردانی جو رایت انتخاب شد. سیرشا در «هانا» نقش دختری را بازی می‌کند که از سن دو سالگی، در قطب شمال توسط پدرش که یک مامور سابق سازمان سیا بود تعلیم داده شده و حالا در دوران نوجوانی، به یک قاتل حرفه‌ای بدل شده و زنی از سازمان سیا با بازی کیت بلانشت نیز در پی کشتن وی است. رونان برای ایفای این نقش، به مدت چندین ماه زیر نظر دان اینوسانتو، شاگرد ارشد بروس لی، به انجام تمرینات فیزیکی و همچنین فراگیری تکنیک‌های مبارزه و کار با چوب و چاقو پرداخت. فیلمبرداری بخش‌هایی از «هانا» در شرایطی در قطب شمال انجام شد که دمای هوا تا ۳۳ درجه سانتی گراد زیر صفر نیز کاهش پیدا می‌کرد.

سیرشا رونان

سیرشا رونان

دختر 19ساله ایرلندی که به جای نوجوان  16 آمریکایی ساله بازی کرد:


کوین مک دونالد، فیلمساز اسکاتلندی که به واسطه‌ی ساخت فیلم (آخرین پادشاه اسکاتلند) The Last King of Scotland ، برای نقش اصلی اثر جدیدش تحت عنوان (حالا چگونه زندگی می‌کنم) How I Live Now بر اساس رمانی به همین نام، نوشته‌ی مگ روسف به دنبال یک دختر ۱۶ ساله‌ی آمریکایی بود ولی پس از تست گرفتن از رونان ۱۹ ساله، مصمم شد که این دختر ایرلندی را جایگزین شخصیت مد نظرش بکند. سیرشا در How I Live Now در نقش یک دختر سرکش نیویورکی ظاهر می‌شود که برای گذراندن تعطیلات تابستانی به خانه‌ی اقوامش در مزرعه‌ای دور افتاده در انگلستان می‌رود ولی پس از انفجار بمب هسته‌ای در لندن و کشته شدن صدها هزاران نفر، زندگی‌اش وارد مسیر جدیدی شده و حالا با آغاز جنگ جهانی سوم، باید برای بقا تلاش کند. رونان برای تمرکز بیشتر روی فیلمنامه‌ی کار، حاضر به خواندن رمان روسف نشد.

حضور در هتل بزرگ بودا پست:

رونان در سال ۲۰۱۴ در دو فیلم هتل بزرگ بوداپست (The Grand Budapest Hotel) و رودخانه گمشده (Lost River) به ایفای نقش پرداخت که نتیجه‌ی نهایی این دو اثر در بازخوردشان در بین منتقدان و همچنین استقبال تماشاگران قابل مقایسه با هم نبود. او در «هتل بزرگ بوداپست» به کارگردانی وس اندرسون، با انبوهی از ستارگان بزرگ سینما همچون رالف فاینس، تیلدا سوئینتن، ویلم دافو، ادوارد نورتون، جود لا، بیل موریريال اوون ویلسون و آدرین برودی همبازی شد که این اثر ضمن دریافت ۴ جایزه اسکار، با بودجه‌ی ۲۵ میلیون دلاری خود به فروش جهانی بیش از ۱۷۴ میلیون دلار دست یافت. این نخستین بار بود که سیرشا بدون حضور والدینش در فیلمبرداری یک فیلم سینمایی شرکت می‌کرد. «رودخانه گمشده»، پس از نمایش در جشنواره کن با حمله‌ی تند منتقدان روبرو شده و در ادامه نیز در آمریکا تنها به صورت محدود به نمایش درآمد.

بازی در فیلم بروکلین و نامزدی اسکار برای رونان:


رونان در ادامه در فیلم تحسین شده‌ی (بروکلین )Brooklyبه کارگردانی جان کرولی و بر اساس رمان نیک هورنبی، نقش دختری ایرلندی به نام ایلیس لیسی را ایفا می‌کند که در دهه‌ی پنجاه میلادی و در روزهای پس از اتمام جنگ جهانی دوم، برای یافتن آینده‌ای بهتر، از مادر و خواهر بزرگترش که از بدو تولد در کنار آنها زندگی می‌کرده جدا شده و از شهر کوچکش در جنوب شرقی ایرلند، راهی آمریکا و محله‌ای ایرلندی نشین در بروکلین می‌شود. او در ادامه به واسطه‌ی نقش آفرینی چند وجهی خود، نامزد دریافت جوایز اسکار، بفتا و گلدن گلوب شد.

سیرشا رونان در فیلم بروکلین

سیرشا رونان در فیلم بروکلین

 حضور  در ساحل چزیل:

رونان با بازی در فیلم (در ساحل چزیل )On Chesil Beach به کارگردانی دومینیک کوک، پس از تجربه‌ی موفق فیلم «تاوان»، یک بار دیگر در اثری با اقتباس از رمان‌های ایان مک‌یوون ظاهر شد. در واقع این خود مک‌یوون بود که سیرشا را برای بازی در نقش اصلی این فیلم انتخاب کرد و در ادامه، سیرشا با اینکه احساس می‌کرد برای این نقش جوان است اما در نهایت آن را پذیرفت.

سیرشا رونان در فیلم در ساحل چزیل

سیرشا رونان در فیلم در ساحل چزیل

تجربه نوجوانی 17 ساله در 23 سالگی, نامزدی اسکار برای بازی در لیدی برد:

سیرشا در گام بعدی در فیلم مستقل (لیدی برد) Lady Bird به عنوان دومین تجربه‌ی گرتا گرویگ در مقام کارگردان، نقش دختری به نام کریستین مک‌فرسون را بازی می‌کند که سال آخر دبیرستان را در یک مدرسه‌ی کاتولیک در ساکرامنتوی کالیفرنیا سپری کرده و در رویای حضور در یکی از دانشگاه‌های عضو لیگ آیوی در شهری با فرهنگ غنی‌تر است. این در حالی است که خانواده‌ی وی به دلیل بی‌کار بودن پدر، با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه شده و رابطه‌ی کریستین نیز با مادرش بسیار پرخاشگرانه است. در چنین شرایطی، کریستین با انتخاب نام مستعار لیدی برد، به دنبال یافتن هویت خود و همچنین به دست آوردن جایگاه مناسب اجتماعی و فرهنگی در گیر و دار رسیدن به بلوغ است.
 لیدی برد پس از نمایش در سینماها، ضمن دستیابی به فروشی بسیار خوب، با استقبال گرم منتقدان روبرو شده و در ادامه موفق به دریافت جوایز گلدن گلوب بهترین فیلم و همینطور بهترین بازیگر زن در بخش کمدی/ موزیکال شد. سیرشا به واسطه‌ی نقش آفرینی خود، در کنار دریافت نخستین جایزه‌ی گلدن گلوبش، در بیست و سه سالگی برای سومین بار نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شد.. گرتا گرویگ در مصاحبه‌ای اشاره کرده که به دلیل زیبایی وصف ناشدنی سیرشا، دوست داشت که تمام فیلم شامل کلوزآپ‌هایی از چهره وی باشد.

سیرشا رونان در فیلم لیدی برد

سیرشا رونان در فیلم لیدی برد

فعالیت های حقوق اجتماعی سیرشا رونان:

سیرشا در سال ۲۰۱۰، به عضویت آکادمی علوم و هنرهای سینما درآمد و در ادامه به عنوان سفیر انجمن ایرلندی مقابله با خشونت علیه کودکان انتخاب شد. او در سال ۲۰۱۳، خانه‌ی دوران کودکی‌اش در روستای هاث را خریداری کرده اما در حال حاضر در شهر گریستونز ایرلند سکونت دارد.

رابطه عاشقانه سیرشا رونان با جورج مک کی:

سیرشا در گذشته، برای مدتی با جورج مک‌کی، همبازی‌اش در فیلم How I Live Now وارد رابطه‌ی عاشقانه شد.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: zoomg.ir