برای مراقبت از پاها ، شستشوی آنها ، کوتاه کردن ناخن ها و مالیدن کرمهای نرم کننده را فراموش نکنید . جوراب ، کفش و دمیایی مناسب انتخاب کنید . با ماساژ دادن پاها به افزایش جریان خون و...
 

استخوانها ، مفاصل و حوادث

   توصیه هایی برای کمر درد و زانو

 با انجام صحیح کار های روزانه ، می توان از کمردرد پیشگیری کرد .برای این کار باید نکاتی را رعایت کرد . برای پیشگیری از کمر درد در حین نشستن ، ایستادن ، راه رفتن ، حمل اشیا و سایر کار های روزانه ، به یاد داشته باشید که شکم را تو بکشید و کمر را صاف نگه دارید . هنگام خم شدن ، از مفصل ران وزانو خم شوید اما کمر را خم نکنید .

 زانو ها عضو مهم دیگری هستند که باید مراقب آنها باشیم اضافه وزن مهمترین علت آسیب زانو است . برای مراقبت از زانو ، وزن مناسب داشته باشید و عضلات ران را با ورزش تقویت کنید . صحیح نشستن و ایستادن خستگی و درد را کاهش می دهد .

  مراقبت از پاها

 مراقبت از پاها اهمیت زیادی دارد زیرا بکمک پاها راه می رویم و به همین دلیل پاها بیشتر در معرض حادثه هستند .

 برای مراقبت از پاها ، شستشوی آنها ، کوتاه کردن ناخن ها و مالیدن کرمهای نرم کننده را فراموش نکنید . جوراب ، کفش و دمیایی مناسب انتخاب کنید . با ماساژ دادن پاها به افزایش جریان خون و کاهش ورم موضعی پاها کمک کنید و خستگی پا را از بین ببرید .

 در صورت بروز هر گونه زخم یا ورم در پاها به پزشک مراجعه کنید .

 با مراقبت از پاها و کاهش خستگی آنها ، خستگی بدن را کاهش دهیم .

 پوکی استخوان و پیشگیری از حوادث

 کلسیم ماده اصلی است که موجب محکم شدن استخوانها می شود. .با افزایش سن اگر تحرک و فعالیت بدنی وجود نداشته باشد و کلسیم کافی از طریق مواد غذایی به بدن نرسد « پوکی استخوان » ایجاد می شود . در این حالت استخوانها شکننده می شود و ممکن است با یک ضربه کوچک ویا خود بخود بشکنند .

 ورزش منظم ، مصرف روزانه مواد حاوی کلسیم ، مانند شیر و سایر لبنژات کم چربی ، قرار گرفتن در معرض نور خورشید ، و عدم استعمال دخانیات می تواند به جلوگیری از پوکی استخوان کمک کند .

 یکی از مهمترین عوارض پوکی استخوان شکستگی استخوانها در اثر حوادث است . افتادن و زمین خوردن از مهمترین حوادث دوران سالمندی است . گاهی علت آن محیط زندگی است .

 ما باید محیط زندگی خود را تا جایی که امکان دارد با شرایط سالمندی خود سازگار سازیم . پله ها آشپزخانه ها ، حمام ، اتاق و محیط اطافمان را باید اندکی تغییر دهیم تا از بروز این قبیل حوادث جلوگیری کنیم . گاهی این قبیل حوادث مربوط به مشکلات و بیماریهای خودمان است . سرگیجه و عدم تعادل ، ،

 کاهش بینایی و شنوایی شایعترین مشکلاتی هستند که موجب زمین خوردن و حوادث رانندگی می شوند . دوره سالمندی دوران تغییر در بینایی و شنوایی است . بنابراین همواره با مراجعه به پزشک ، از سلامت بینایی و شنوایی خو اطمینان حاصل کنید و مراقبت از چشمها و گوشها را کم اهمیت تلقی نکنید .

  منبع :سایت  دانشگاه علوم پزشکی تبریز