10 راز یک زرشک پلو خوش طعم که سرآشپزها نمی گویند
بسیاری از افراد تصور می‌كنند كه روش طبخ زرشک پلوا بسیار ساده است در حالی كه رعایت نكته‌های ظریفی در آن لازم و نشانه حرفه‌ای بودن آشپز است و به شما یک زرشک پلوی خوش طعم و خوش رنگ می دهد

یک زرشک پلوی حرفه ای درست کنید

زرشك از میوه‌هایی است كه در دو نقطه ایران بیش از هر جای دیگری پرورش می‌یابد؛ زرشك قرمز در جنوب خراسان فراوان است و زرشك سیاه در كرمانشاه. به همین دلیل زرشك‌ پلو در مناطقی مانند خراسان طبخ و به سایر نقاط كشور معرفی شده است. بسیاری از افراد تصور می‌كنند كه روش طبخ زرشک پلوا بسیار ساده است در حالی كه رعایت نكته‌های ظریفی در آن لازم و نشانه حرفه‌ای بودن آشپز است.

بیشتر بدانید : نکاتی برای خوش طعم کردن غذا که سرآشپزها به شما نمی گویند

  1. برای اینكه زرشک پلوی تان طعم بهتری داشته باشد، قبل از طبخ، تكه‌های مرغ را در روغن سرخ و بعد از طلایی شدنشان، به آنها پیاز و ادویه و آب اضافه كنید.

  2. پیازی كه به مرغ اضافه می‌شود باید درسته باشد به همین دلیل پیازهای كوچك را انتخاب كنید و 2 تا 3 عدد از آنها را در ظرف‌ حاوی مرغ بیندازید.

  3. ادویه‌های مورد نیاز برای طبخ مرغ فقط زردچوبه و كمی نمك است. مرغی كه برای زرشک پلو استفاده می‌شود باید زردرنگ باشد، به همین دلیل افزودن زعفران و رب گوجه‌فرنگی را به هیچ‌وجه توصیه نمی‌كنم.

  4. مرغ باید آبدار باشد، البته آب غلیظ‌ شده. آب مرغ را باید در كاسه‌ای جدا از مرغ سرو كرد.

  5. روغنی كه برای سرخ كردن زرشك استفاده می‌كنید باید تازه باشد و البته كره برای این كار بهتر است.

  6. شكر را باید به زرشك در حال حرارت دیدن افزود زیرا هم باعث می‌شود زرشك‌ها روی برنج بچسبند، هم غذا طعم ترش و شیرین پیدا كند.

  7. زرشك را باید روی حرارت ملایم تفت داد زیرا حرارت دیدن بیش از اندازه آن باعث خشك شدنش می‌شود و هنگام خوردن زرشک پلو به دندان‌ها می‌چسبد.

  8. برای آنكه زعفران خوب رنگ بدهد، آن را در ‌هاون سنگی یا چوبی آسیاب كنید نه در دستگاه آسیاب برقی زیرا با این كار عطر و بوی خود را از دست خواهد داد.

  9. برای آنكه زعفران كاملا رنگ بدهد، كره را قبل از اینكه كاملا آب شود با زرشك، زعفران و شكر در تابه‌ای بریزید و وقتی كمی حرارت دید، نصف استكان آب به آن اضافه كنید و بعد از چند دقیقه آن را از روی حرارت بردارید. نگذارید زعفران روی حرارت زیاد بماند زیرا این كار عطر این ادویه را كم خواهد كرد.

  10. برخی خانم‌ها زعفران به اصطلاح آب‌كرده را در ظرفی در بسته در یخچال نگهداری می‌كنند. این كار كاملا اشتباه است و باعث می‌شود این ادویه عطر و طعم خود را از دست بدهد و برای افزودن به غذا مناسب نباشد.

  11. بهترین نوشیدنی همراه زرشک پلو یك لیوان دوغ، شربت گلاب یا بهارنارنج است كه به شما پیشنهاد می‌كنم.

  12. برای زیباتر شدن زرشک پلو، پس از سرو آن روی زرشك‌ها یك قاشق غذاخوری خلال پسته نیز بریزید. رنگ سبز آن در كنار قرمزی زرشك، ظاهر زیبایی به زرشك‌پلو خواهد داد.

ترفندهای درست کردن زرشک پلو حرفه ای
زرشک پلو,ترفندهای درست کردن زرشک پلو حرفه ای

اگر اضافه وزن دارید

مصرف روغن را محدود و فقط به اندازه 6 قاشق مرباخوری برنج میل كنید. زرشک پلویتان را با سالاد سبزی‌های تازه بخورید تا دریافت فیبر باعث احساس سیری در شما شود.

بیشتر بدانید : 3 ورزش اصلی که وزن تان را به شدت کاهش می دهد!!

اگر یبوست دارید

بهتر است از روغن زیتون استفاده كنید. حتی می‌توانید به غذایی كه در بشقابتان كشیده‌اید، سبوس گندم پودرشده بیفزایید. خوردن زرشک پلو با سبزی خوردن تازه میزان فیبر دریافتی را افزایش می‌دهد و به كنترل این بیماری كمك می‌كند.

بیشتر بدانید : بهترین و بدترین مواد غذایی برای معده و گوارش

اگر كم خونی دارید

به جای مرغ از گوشت بوقلمون استفاده و قسمت ران آن را كه آهن بیشتری دارد، انتخاب كنید. همراه این غذا نیز یك لیوان آب پرتقال بنوشید زیرا وجود ویتامین C در آن باعث می‌شود آهن بیشتری جذب شود.



بیشتر بدانید : طرز تهیه شلغم پلو پاییزی، یک آنتی بیوتیک خوش طعم و مقوی

بیشتر بدانید : چگونه از تغییر رنگ زرشک در زرشک پلو جلوگیری کنیم؟

بیشتر بدانید : تلخی غذا را چگونه از بین ببریم؟

بیشتر بدانید : رفع شوری غذا با 4 روش ساده

بیشتر بدانید : راز خوشرنگ و خوشمزه تر شدن خورشت فسنجان

بیشتر بدانید : یک روش ساده برای بخارپز کردن غذا


گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : salamat.ir