چگونه غذاها را با روغن کمتر و سالم تر بپزیم؟
روغن یکی از اجزای اصلی پخت و پز های روزانه است. روغن به دلیل بالا بردن چربی ضررهایی برای بدن دارد و بهتر است در غذاهایی که درست می کنیم مقدار کمتری روغن استفاده کنیم. با ما همراه شوید تا چگونه می توانید روغن کمتری در غذاهای تان استفاده کنید.

روشهای پخت غذا با روغن کم

_ اگر مواد غذایی در حین پخت به رطوبت بیشتری نیاز دارند، آن را با افزودن روغن جبران نکنید. بلکه از آب یا آبلیمو برای این کار استفاده کنید.

از قطعات لخم گوشت یا مرغ استفاده کنید.

_ اگر دوست دارید مواد غذایی در هنگام پخت حالت ترد پیدا کنند، به جای غوطه ور کردن غذاها در روغن، می توانید با فرچه کمی روغن به سطح ماده غذایی اضافه کنید و سپس آن را کبابی کنید یا بپزید.

_ از ظروفی استفاده کنید که به روغن بسیار کمی برای پخت نیاز داشته باشند.

_ اکثر دستورات تهیه غذا در صورتی که میزان کره یا روغن آنها نصف یا ثلث شود باز هم مزه خوبی خواهند داشت.

_ برای طبخ انواع کوکو و کتلت، به جای 1 زرده تخم مرغ 2 عدد سفیده تخم‌مرغ را جایگزین کنید.

_ از شیر کم چرب (۱.۵%) به جای پر چرب استفاده کنید.

_ برای نرم شدن گوشت ها، به جای اینکه از روغن استفاده کنید از یک ماده اسیدی مثل آبلیمو و سرکه بهره ببرید.

_ از جایگرین های با چربی کمتر استفاده کنید مثلا ماست با چربی کمتر می تواند جایگزین سسها شود. از شیرهای کم چرب به جای خامه در دستورهای پخت استفاده کنید.

_ پودر کاکائو مزه شکلات می‌دهد اما بدون چربی است. بنابر این در دستور پخت دسرها می توانید پودر کاکائو را جایگزین شکلات کنید.

_ ماهی، روغن زیتون و آجیل از منابع خوب روغن هستند، می توانید در برنامه غذایی خود از آنها به عنوان تأمین کننده چربی استفاده کنید.

_ مصرف روغن جامد را به حداقل رسانده و به جای آن از روغن مایع که فاقد کلسترول و حاوی اسید چرب غیر اشباع است، استفاده کنید.

_ تا حد امکان از سرخ کردن غذا بپرهیزید.

_ هر نوع روغن کاربرد خاصی دارد از روغن مایع برای مصارف پخت و تهیه سالاد و از روغن مایع مخصوص سرخ کردنی برای سرخ کردن غذا استفاده کنید.

_ هرگز روغن را با شعله زیاد حرارت ندهید و از برشته و قهوه ای کردن مواد غذایی پرهیز کنید.

_ ظرف نگهداری روغن باید سالم، غیر قابل نفوذ نور به روغن و کاملاً در بسته باشد. نگهداری روغن مایع در ظروف شفاف و در پشت شیشة فروشگاه صحیح نیست و موجب فساد روغن می شود. لذا ظرف روغن را در جای خشک، خنک، دور از نور و گرما نگهداری کنید.

_ روغن مصرفی را فقط یک بار حرارت دهید، البته روغن مخصوص سرخ کردنی در صورتی که تغییر رنگ و طعم نداده باشد حداکثر دو تا سه بار در طول یک روز قابل مصرف است.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : انجمن اطلاع رسانی دیابت گابریک