روغن را در ظرف مورد نظر ریخته و پیازهای خرد شده را در آن سرخ كنید. سپس قطعات مرغ شسته شده را به آن اضافه كرده و ادویه مخلوط، نمك و فلفل را به آن زده و

خورش مرغ و بامیه
خورش بامیه

مواد لازم:
پیاز ریز شده: 2 عدد
مرغ: 8 قطعه
آب: 8 لیوان
عصاره مرغ: 2 عدد
بامیه: نیم كیلو
رب‌گوجه فرنگی:3 قاشق غذاخوری
ادویه مخلوط: یك قاشق‌ غذاخوری
آبلیمو: 2 قاشق غذاخوری
پودر فلفل سیاه: نصف قاشق چایخوری
نمك‌ و روغن: به میزان لازم

طرز تهیه: روغن را در ظرف مورد نظر ریخته و پیازهای خرد شده را در آن سرخ كنید. سپس قطعات مرغ شسته شده را به آن اضافه كرده و ادویه مخلوط، نمك و فلفل را به آن زده و اجازه دهید تا مرغ و پیاز به‌آرامی و همراه هم سرخ شوند. بعد از این مرحله آب و عصاره مرغ را با هم مخلوط كرده و درون ظرف بریزید و بگذارید تا مرغ بخوبی بپزد. بعد از اطمینان از پخت كامل مرغ سایر مواد را به آن اضافه كنید و اجازه دهید تا خورش به مدت یك‌ساعت روی حرارت ملایم جا بیفتد.

توجه داشته باشید بامیه‌هایی را كه انتخاب می‌كنید، ریز باشند چون بامیه‌های درشت مواد لزجی از خود ترشح می‌كنند كه ممكن است اعضای خانواده آن را نپسندند، همچنین بهتر است از خرد كردن بامیه‌ها هم پرهیز شود.


ماهی شكم پر
ماهی شکم پر
مواد لازم:
ماهی: 2 عدد
پیاز: 3 عدد بزرگ
گوجه‌فرنگی: یك عدد
لیموترش: 4 عدد
پودر لیموعمانی: 2 قاشق غذاخوری
روغن زیتون: نصف پیمانه
زنجبیل تازه كوبیده: یك قاشق چایخوری
نمك، فلفل و ادویه ماهی: به مقدار لازم
سیر رنده شده: 5 حبه
گشنیز و جعفری ریزشده: یك پیمانه.

طرز تهیه: گشنیز و جعفری ریز شده را با سیر و زنجبیل كوبیده شده مخلوط كنید. سپس 2 عدد از پیازها را ریز خرد كرده و به مواد اضافه كنید. آب 2 عدد لیمو را همراه پودر لیموعمانی و نمك، فلفل و ادویه به مواد اضافه كرده و با روغن زیتون مخلوط كنید.

مواد كه آماده شد، شكم ماهی‌ها را كه قبلا تمیز كرده و شسته‌اید باز كرده و از مواد پر كنید. سپس 2 عدد لیموی باقیمانده را از وسط برش داده و روی مواد داخل شكم ماهی بگذارید.

حالا ظرف مخصوص فر را چرب كرده، ماهی‌ها را در ظرف بگذارید و روی آن روغن زیتون بریزید. اگر از مواد میانی چیزی مانده بود روی سطح ماهی‌ها بریزید و روی سطح آن را بپوشانید.

سپس یك عدد پیاز و گوجه‌فرنگی را درشت حلقه كنید و روی سطح ماهی‌ها و كنار آن در ظرف بچینید. می‌توانید روی پیازها و گوجه‌فرنگی كمی روغن زیتون بریزید.

ظرف را به مدت 45 دقیقه تا یك‌ساعت با حرارت ابتدا به مدت نیم‌ساعت 250 درجه سانتی‌گراد و سپس با حرارت 200 درجه سانتی‌گراد در فر بگذارید تا ماهی‌ها خوب برشته شوند.