کولاژ روی شیشه را در 4 مرحله یاد بگیرید
کولاژ روی شیشه یکی از هنرهای پتینه است که به راحتی می توانید در منزل تان روی ظروف شیشه ای قدیمی انجام داده و با انها دکوراسیون داخلی تان را زیبا و متفاوت کنید.

آموزش کولاژ روی شیشه، یکی از تکنیک های پتینه

پتینه به معنای ایجاد نمایی كهنه است. این هنر تكنیك‌های متنوعی دارد كه با استفاده از آن می‌توانید نمای سطوح مورد نظرتان را شبیه به سنگ مرمر، چوب، فلز و. . . تغییر دهید. همچنین می‌توانید روی ظروف و بطری‌هایی كه در خانه بلااستفاده مانده را با تكنیك‌های مختلف پتینه هنرمندانه طراحی كنید. یكی از دلایل محبوبیت این هنر علاوه بر زیبا بودن، مقرون به صرفه بودنش است.

بسیاری از افرادی كه سال‌ها در این زمینه آموزش دیده‌اند و عاشقانه این هنر اصیل را دنبال كرده‌اند، امروزه تكنیك‌های جدید پتینه را به هنرجویان مشتاق این رشته آموزش می‌دهند. آموزش این هنر زیبا آسان است و هر كسی با هر میزان آگاهی از هنر می‌تواند آن را فراگیرد اما یادگیری فوت كوزه‌گری پتینه قطعا به تجربه و گذر زمان احتیاج دارد.

 

مرحله اول آموزش کولاژ روی شیشه

مرحله اول آموزش کولاژ روی شیشه

در گام اول باید یك ظرف شیشه‌ای تهیه كنید؛ هر ظرفی با هر مدلی كه خودتان می‌پسندید. انتخاب ما در این آموزش ظرفی شبیه بشقاب است. برای تهیه این ظرف و دیگر لوازم مورد نیاز سری به یكی از فروشگاه‌های معتبر عرضه لوازم پتینه و رنگ‌های آكریلیك بزنید. ابزار مورد نیاز شما برای داشتن این ظرف زیبا چسب ورق طلا، ورق طلا ، دورگیر طلایی اكلیلی، كاغذهای طرحدار ترانسفر، رنگ آكریلیك، قلم‌مو، تامپون، مدیوم ترك و كریستال سرورنیك است.

 

 

مرحله دوم آموزش کولاژ روی شیشه

مرحله دوم آموزش کولاژ روی شیشه

سطح ظرف را كامل تمیز كنید، سپس بخشی از طرح مورد نظرتان را از كاغذ ترانسفر جدا كرده و پلاستیك محافظ روی آن را ‌بردارید. طرح را پشت ظرف شیشه‌ای قرار دهید و با كمك یك ابر خیس، روی سطح پشت ظرف بكشید. بعد از چند ثانیه كاغذ ترانسفر را از ظرف جدا كنید. مشاهده می‌کنید طرح مورد نظرتان كاملا بر پشت ظرف شیشه‌ای افتاده است.

 

 

مرحله سوم آموزش کولاژ روی شیشه

مرحله سوم آموزش کولاژ روی شیشه

در قسمت‌های بدون طرح ظرف و با استفاده از یك دورگیر اكلیلی طلایی‌رنگ طرح‌هایی به دلخواه بكشید. بعد از خشك شدن ظرف، این طرح‌ها همچنان برجسته روی ظرف باقی خواهد ماند. در قسمت‌هایی از ظرف كه می‌خواهید ترك بخورد، كمی مواد کراکل مدیوم ( مدیوم ترک )بزنید و صبر كنید تا خوب خشك شود. سپس با استفاده از رنگ‌های آكریلیك (به رنگ دلخواه) و تامپون پشت ظرف را كاملا به شكل ابر و بادی رنگ‌آمیزی كنید. با این تكنیك، ترك‌های‌ریزی پشت ظرف ایجاد می‌شود. حالا صبر كنید تا ظرف كاملا خشك شود.

 

 

مرحله چهارم آموزش کولاژ روی شیشه

مرحله چهارم آموزش کولاژ روی شیشه

در مرحله بعد یك لایه از چسب ورق طلا را پشت كار بزنید و با تامپون آن را روی سطح كار پخش كنید. 15 دقیقه صبر كنید و بعد تمام سطح پشت ظرف را ورق طلا بچسبانید. در مرحله آخر برای اینكه ظرف كاملا قابل شست‌وشو شود، تمام سطح كار را با كریستال سرورنیك بپوشانید. (در صورتی كه با دستور ساخت سرورنیك آشنایی ندارید، حتما از فروشنده فروشگاهی كه سرورنیك را تهیه می‌كنید در رابطه چگونگی نحوه ساخت آن سوال بپرسید)

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : مجله منزل