لباس‌هاى اتو شده و ملحفه‌هاى صاف و اتو كشیده، هم تمیزتر و زیباتر به نظر مى رسند و هم هنگام استفاده احساسى از رضایت و خشنودى را براى شما به ارمغان مى آورند.

لباس‌هاى اتو شده و ملحفه‌هاى صاف و اتو كشیده، هم تمیزتر و زیباتر به نظر مى رسند و هم هنگام استفاده احساسى از رضایت و خشنودى را براى شما به ارمغان مى آورند. اما اتو كشیدن لباس‌ها نه تنها كار چندان ساده اى نیست بلكه اگر با رعایت روش صحیح آن انجام نشود مشكل تر می‌شود و نتیجه آن نیز رضایت بخش نخواهد بود. چه بسا بى توجهى در هنگام اتوكارى به سوختن، خراب شدن و در نهایت از بین رفتن و بى استفاده شدن لباس‌هاى گاه گرانقیمت نیز منجر شود.اتوكشى به دو روش انجام مى شود : با استفاده از اتو پرسى و یا به وسیله اتوهاى دستى. 

براى صاف كردن ملحفه‌ها، پارچه‌هاى نخى، پلى استر و ابریشم، اتوى دستى مناسب تر است.

این دو نوع اتو در حقیقت به دو شیوه متفاوت لباس‌ها را صاف مى كنند؛ اولى با پرس كردن و فشردن پارچه آن را صاف مى كند و اتوى دستى با كشیده شدن بر روى سطح پارچه چروك‌هاى آن را باز مى كند. هر یك از این دو روش براى انواع خاصى از پارچه و لباس مناسب تر هستند و برخلاف تصور ما همیشه و براى همه لباس‌ها یكسان و قابل جایگزینى با یكدیگر نیستند. گرچه ما اغلب در منزل از اتوهاى دستى براى اتو كردن تقریباً تمام لباس‌ها و انواع پارچه‌هاى مختلف استفاده مى كنیم. پارچه‌هاى ظریف مانند ژرسه، پارچه‌های پشمى و همچنین لباس‌هاى پیلى دار باید به وسیله اتوى پرسى اتوكشى شوند. اما براى صاف كردن ملحفه‌ها، پارچه‌هاى نخى، پلى استر و ابریشم، اتوى دستى مناسب تر است.

جدا از نوع اتویى كه مورد استفاده قرار مى دهید براى رسیدن به نتیجه مطلوب و پیشگیرى از آسیب دیدن لباس‌ها همیشه به خاطر داشته باشید قبل از شروع اتوكشى به اطلاعات درج شده در قسمت داخلى لباس‌ها كه شما را از قابلیت پارچه براى اتوكشى و میزان درجه مناسب آن آگاه مى كند توجه كنید و چنانچه استفاده از اتو براى پارچه لباس مجاز باشد درجه اتو را روى میزان ذكر شده تنظیم كنید. 

پس از تنظیم درجه اتو، به تناسب جنس پارچه لباس رعایت برخى اصول دیگر نیز مى تواند در حفظ وضعیت لباس به بهترین شكل و براى مدتى طولانى تر مفید باشد؛ مثلاً هنگام اتو كردن پارچه‌هاى تهیه شده از الیاف مصنوعى به ویژه اگر رنگى تیره دارند براى جلوگیرى از برق افتادن پارچه، آن را از پشت اتو كنید یا یك قطعه پارچه تمیز نخى را روى آن بیاندازید و سپس اتو بكشید. براى اینكه نقش درزها و جاى دوخت زیپ روى پارچه به صورت براق باقى نماند هنگام اتو كشیدن این قسمت‌ها نیز از یك قطعه پارچه استفاده كنید و اتو را مستقیماً روى لباس نگذارید. اگر پارچه و لباس شما بر اثر اتو كشیدن برق افتاده، پارچه نخى مرطوبى را روى قسمت براق شده قرار دهید و اتو بكشید تا بخار حاصله، برق افتادگى را از میان ببرد. 

لباس‌هایى كه از پارچه‌هاى درشت بافت دوخته شده را نیز همیشه از پشت اتو بزنید. براى اتو كشیدن ملحفه‌ها و قطعات پارچه اى بزرگ ابتدا آنها را تا بزنید و به صورت یك قطعه كوچك تر چندلا در آورید سپس با باز كردن هر تا یك بخش از آن را اتو كنید (مانند ورق زدن یك كتاب). هنگام اتو زدن پرده‌ها، یك صندلى در پشت میز اتو قرار دهید و قسمت‌هایى از پرده را كه اتو زده اید روى صندلى بگذارید تا به این ترتیب از افتادن پرده روى زمین و چروك شدن دوباره آن و همچنین سنگینى و كشیده شدن باقیمانده پارچه پرده جلوگیرى شود. براى اتو كردن لباس‌هاى ابریشمى ابتدا آنها را كمى با آب مرطوب كنید و سپس از پشت در حالى كه یك قطعه پارچه نخى روى آن قرار داده اید اتو بزنید. 

هنگام اتو كردن پارچه‌هاى تهیه شده از الیاف مصنوعى به ویژه اگر رنگى تیره دارند براى جلوگیرى از برق افتادن پارچه آن را از پشت اتو كنید یا یك قطعه پارچه تمیز نخى را روى آن بیاندازید و سپس اتو بكشید. براى اینكه نقش درزها و جاى دوخت زیپ روى پارچه به صورت براق باقى نماند هنگام اتو كشیدن این قسمت‌ها نیز از یك قطعه پارچه استفاده كنید و اتو را مستقیماً روى لباس نگذارید. اگر پارچه و لباس شما بر اثر اتو كشیدن برق افتاده، پارچه نخى مرطوبى را روى قسمت براق شده قرار دهید و اتو بكشید تا بخار حاصله، برق افتادگى را از بین ببرد.

براى اتو كردن لباس‌هاى پیلى دار مانند دامن پیلى دار، ابتدا بخش پیلى دار لباس را به قسمت‌هاى حدود 15 سانتى متر تقسیم كنید و پیلى‌هاى لباس را در هر 15 سانت مرتب کنید و با اتو پرس یا با فشردن اتو دستى روى آن اتو كنید تا سرد شود و سپس 15 سانتى متر دیگر از آن را به همین ترتیب اتو بزنید. هنگام اتو كشیدن دكمه‌هاى پلاستیكى را با قرار دادن یك قاشق مرباخورى روى آنها بپوشانید تا با برخورد اتوى داغ صدمه نبینند. اگر چیزى مانند پارچه نایلونى بر اثر غفلت به زیر اتو چسبید، تا اتو داغ است آن را با یك حوله مرطوب شده با محلول آب و جوش شیرین تمیز كنید و سپس یك دستمال نخى خشك روى آن بكشید. 

در آخر لازم است بدانید اگر در سفر هستید و اتو به همراه ندارید مى توانید چروك‌هاى لباستان را با آویختن آن از یك جالباسى در حمام بخار گرفته، باز و صاف كنید.اگر قصد استحمام ندارید و در فضاى حمام بخار آب كافى براى این منظور وجود ندارد مى توانید با دست به لباستان آب بپاشید و آن را مرطوب كنید تا چروك‌ها باز شوند سپس با گرفتن هواى داغ سشوار از فاصله مناسب با لباس، آن را خشك و براى پوشیدن آماده كنید.
 
 
 
مطالب مرتبط:
روش جلوگیری از زرد شدن بلوزهای سفید!
نکاتی برای پاک کردن لکه‌ها از لباس
شست و شوی پلیور
شست و شوی پیراهن و تی شرت
حفظ خط اتوی شلوار
نکاتی راجع به شست و شوی کت و شلوار و پالتو
 
 
 
گردآوری: گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع: tebyan.net