برای تمیز کردن خانه هم فقط ضدعفونی کردن و گردگیری کافی نیست. نکاتی هست که تا آنها را رعایت نکنید خانه‌تان تمیز که نمی‌شود هیچ، آلودگی‌ها بیشتر در خانه پخش می‌شوند
 
 توصیه هایی به خانم‌های خانه‌دار برای تمیز کردن خانه

 برای داشتن یک خانه تمیز و بهداشتی لازم است کارهای دیگری هم در کنار تمیز کردن و ضدعفونی کردن انجام داد. ‌این محققان عقیده ‌دارند شما با کمی‌ تغییر در عادات و روش‌های تمیز کردن خانه و شناخت و توجه بیشتر به محل‌های آلوده می‌توانید سلامت خود و خانواده‌تان را تضمین کنید.

آلودگی‌ها و گرد و غبارهای قارچی موجودهای بسیار ریزی هستند که در هر خانه‌ای وجود‌ دارند و با چشم دیده نمی‌شوند. ‌این آلودگی‌ها مهمان‌های ناخوانده‌ای هستند که به همه جای خانه سرک می‌کشند. برای داشتن یک خانه تمیز، سالم و بدون آلودگی باید به دنبال‌این کوچولوها بود و هر جایی که امکان ‌دارد ‌این موجودات ریز جاخوش کنند را تمیز و ضدعفونی کرد. شما هم با ما باشید تا با هم گشتی در خانه بزنیم و ماموریت ضدمیکروبی‌مان را اجرا کنیم

 

نظافت حمام و سرویس‌های بهداشتی

بعد از‌آشپزخانه، حمام، دستشویی و توالت آلوده‌ترین محل در خانه هستند. براساس نتایج بررسی محققان بهداشت دانشگاه آریزونا چاه، وان حمام و کف توالت و دوش حمام همگی محل تجمع باکتری‌اند و می‌توانند سبب ایجاد بیماری‌های عفونی و اسهال در افراد خانه شوند. به علاوه بر طبق یافته‌های‌ این محققان ویروس سرماخودگی هم در‌ این مناطق دیده شده است.

برای تمیز کردن حمام حداقل کاری که می‌توان انجام داد ‌این است که هفته‌ای یک بار توالت، حمام و شیرها و دستگیره در را با محلول ضدباکتری تمیز کنید.

هر دو هفته یک بارکابینت‌ها و قفسه‌های داخل حمام و دستشویی را با آب گرم و محلول ضدعفونی‌کننده بشویید.

لیف‌های حمام را از جنس الیاف مصنوعی تهیه کنید تا زودتر خشک شوند و میکروب در آنها رشد نکند. بعد از هر بار استحمام لیف‌ها را بشویید و طوری آویزان کنید تا کاملا خشک شوند. برای پیشگیری از بیماری‌های قارچی بهتر است هر ماه لیف‌ها را تعویض کنید.

نظافت آشپزخانه

شاید باور‌تان نشود ولی در بیشتر خانه‌ها‌ آشپرخانه آلوده‌ترین محل است. اگر تصور می‌کنید دستشویی، توالت یا حمام آلوده‌تر باشند باید بگوییم ‌این‌طور نیست، خیلی‌ها حمام و دستشویی را با مواد ضدغفونی‌کننده تمیز می‌کنند اما در‌ آشپزخانه به یک جارو بسنده می‌کنند.

وجود میکروب‌هایی مانند استرپتوکوک و‌ ای‌کولای در ‌آشپزخانه نشان می‌دهد که برای داشتن یک خانه سالم و بدون میکروب‌ باید آشپزخانه را بادقت بیشتری تمیز کرد.

برای تمیز کردن‌ آشپزخانه حداقل کاری که می‌توانید انجام دهید ‌این است که اسفنج ظرفشویی را تمیز کنید. حفره‌های ریز و مرطوب اسفنج محل مورد علاقه باکتری‌هاست. برای تمیز کردن و از بین بردن میکروب‌های درون اسفنج بهترین راه ‌این است که آن را مرطوب کرده و به مدت دو تا سه دقیقه در ماکروفر قرار دهید.

برای تمیز کردن ‌آشپزخانه به جای اسفنج از دستمال‌های یک‌بار مصرف استفاده کنید.

بعد از هر بار غذا درست کردن و شستن سبزی، میوه، ماهی، مرغ و گوشت سینک ظرفشویی را ضدعفونی کرده و تمیز کنید.

ظرف‌های کثیف و آلوده محل مناسبی برای رشد قارچ‌هاست. هر شب ظرف‌ها را بشویید. پس از شستن ظروف، سینک ظرفشویی را با مواد پاک‌کننده بشویید و خشک کنید.

خرده‌های نان را به سرعت جارو کرده و غذاهایی که روی زمین می‌ریزد را فوری پاک کنید.

هر هفته کف‌آشپزخانه را با آب گرم و مواد شوینده بشویید.

برای جلوگیری از انتقال آلودگی دستگیره یخچال و گوشی تلفن را با محلول ضد باکتری تمیز کنید. اگر بعد از دست زدن به گوشت خام در یخچال را باز کنید باکتری‌های موجود در گوشت به نفر بعد که در یخچال را باز می‌کند منتقل می‌شود.

 
مطالب پیشنهادی:
چند نکته برای توفیق در آشپزی
دانستنى‌هاى اتوكشى لباس
شست و شوی پلیور
نکاتی برای حرکت روان زیپ
جلوگیری از جذب گرد و خاک در پارچه
آیا از وسایل منزلتان خسته شده‌اید؟
 
 
 
 
گردآوری:گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع:هفته نامه سلامت