چای؛ نوشیدنی محبوب ما ایرانیان است و در تمام مهمانی‌ها از جایگاه خاصی برخوردار است اما درست کردن یک چای خوش آب‌و رنگ و خوش‌طعم حتما ریزه‌کاری‌های خاص خودش را دارد.

شما می‌توانید با رعایت چنداصل ساده و اساسی از مهمانان نوروزی خود با چای خوش طعم و خوش عطری پذیرایی كنید.

 

از این نكته‌های ساده غافل نشوید:
اصل اول : لزومی ندارد كتری را پر از آب بكنید بلكه مقداری آب بریزید كه جوش بیاید. وقتی چای را دم كردید مجددا در كتری به مقدار لازم آب بریزید. با این كار هم در مصرف سوخت صرفه‌جویی كرده‌اید و هم آب كتری زودتر به جوش می‌آید.

همیشه سعی كنید از آب تازه استفاده كنید مسلما آبی كه چند بارجوشیده، در طعم و خاصیت چای اثر زیادی می‌گذارد. آب چندبار جوشیده را پای گل‌ها و در گلدان‌ها بریزید.

توجه داشته باشید آب سرد دركتری بریزید.خیلی وقت‌ها اتفاق می‌افتد كه برای تسریع در درست كردن چای از آب گرم كمك می‌گیریم كه این مسئله سبب ایجاد لكه‌هایی درون استكان یا فنجان چای می‌شود. در واقع این لكه‌ها نشانگر این است كه آب گرم یا حتی داغ دركتری ریخته شده است.

حواستان باشد كه هیچ‌گاه نگذارید آب كتری زیاد بجوشد چون چای شما بد‌رنگ و بی‌مزه می‌شود.

 

اصل دوم: برای دم كردن یا نوشیدن چای سعی كنید از ظروف چینی استفاده كنید.البته سرامیك لعابدار و ظروف شیشه‌ای نیز در مراتب بعدی مناسب هستند.

بهتر است كه قوری را قبل از دم كردن چای گرم كنید. برای این كار می‌توانید قوری را روی كتری در حال جوش بگذارید یاكمی زیر شیر آب گرم بگیرید و همچنین می‌توانیدآب جوش آمده را درون قوری بریزید و بعد خالی كنید؛ با این كار چای بهتر و زودتر دم‌می‌كشد.

 

اصل سوم : چای انواع مختلفی دارد و زمان دم كشیدن هر كدام از آنها، متفاوت است. معمولا چای ظرف 3تا 5دقیقه دم می‌كشد اما بعضی از انواع دیگر بین 10تا 20دقیقه طول می‌كشد كه به‌اصطلاح «دیر دم» هستند. شما هم بر اثر تمرین و تجربه می‌توانید مدت مناسب برای دم كشیدن چای خود را پیدا كنید. دقت كنید كه چای شما زیاد دم نكشد كه جوشیده می‌شود و تمام زحمات شما به باد خواهد رفت.

 

ایجاد تنوع در چای
اگر می‌خواهید از مهمان‌های نوروزی خود به نحو احسن پذیرایی كنید، بهتراست تنوعی در طعم و مزه چای خود ایجاد كنید. شما می‌توانید با توجه به سلیقه مهمانانتان از یكی از طعم‌دهنده‌های زیر استفاده كنید:

زعفران یا چوب دارچین یا چند دانه هل كه بهترین آن هل سبز است را درون قوری چای بیندازید.همچنین گل بهارنارنج یا محمدی خیلی چای را خوش طعم و خوش عطر می‌كند فقط كافی است چند پر گل بهارنارنج یا محمدی را داخل قوری بیندازید. چند برگ نعناع هم مسلما تأثیر بسزایی در طعم چای دارد.توجه داشته باشید اگر به بهار نارنج، گل محمدی و... دسترسی ندارید می‌توانید از عرقیجات آنها استفاده كنید. توجه داشته باشید كه در اضافه كردن این طعم دهنده‌ها زیاده‌روی نكنید. مسلما مقدار اندكش مفید و مقدار زیادآن مضر است.

 

پیشنهاد ویژه
«به» را رنده كنید و روی سینی فلزی خشك كنید. بعد به خشك شده را همراه با برگ‌های چای دم كنید. این چای سبب رفع خستگی می‌شود و به آرامش شما كمك می‌كند.
اگر از مهمانی‌های شما سیب قرمزهای نیم خورده باقی مانده است آنها را بشویید و تكه تكه كنید و در قوری چای بیندازید. حتما چای با عطر فوق‌العاده‌تری خواهید داشت.

 

چند اصل مهم در نگهداری چای

1 - چای خشك بوی هر چیزی مخصوصا مواد غذایی تند مثل سیر، پیاز و... را خیلی زود به خود می‌گیرد. از این‌ رو آن ‌را در ظروف دربسته شیشه‌ای یا چینی نگهداری كنید و به‌محض استفاده در آن ظرف را محكم ببندید.

2 - بهتر است چای را به دور از گرما، سرما، نور و رطوبت نگه دارید. یخچال یا فریزر اصلا مكان مناسبی برای نگهداری آنها نیست.

3 - نكته اساسی این است كه چای همانند موادغذایی دیگر امكان فسادپذیری دارد، پس حتما به تاریخ تولید و انقضای بسته چای توجه كنید.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : hamshahrionline.ir