یکی از روشها برای جلوگیری از مریض شدن کودکان شستن دوره ای اسباب بازی های شان است.

از آن جایی که کودکان دایما اسباب بازی هایشان را در دهان شان می گذارند به راحتی در معرض بیماری های مختلف قرار می گیرند و به همین دلیل پاکیزه نگه داشتن اسباب بازی هایشان مسئله مهمی است که باید به آن توجه کنیم.

راه اول برای رسیدن به این هدف، شستن اسباب بازی ها با صابون و آب گرم است تا چربی و چرک روی وسایل و میکروب ها به این طریق از بین برود.

راه دوم هم استفاده از محلول های سفید کننده حاوی کلرین است که البته باید قبل از مصرف رقیق شوند. برای این کار، یک چهارم فنجان از محلول سفید کننده را در 4 لیتر آب حل کنید. وقتی محلول را رقیق می کنید، خطر آن برای کودک هم کم می شود و به این دلیل که کلرین ظرف چند دقیقه بخار می شود، سمی نیست. مطلبی که در ادامه آورده شده است یک راهنمای کلی در مورد تمیز کردن اسباب بازی ها بر اساس جنس شان است.

 

اسباب بازی های پلاستیکی کوچک :

اگر بخواهید آن ها را در ماشین ظرفشویی بشویید در صورتی که باتری نداشته باشند، می توان آن ها را در ماشین گذاشت و با آب داغ و پاک کننده شست. با این کار هم ضد عفونی و هم تمیز می شوند. اگر مایلید با دست بشویید آن ها را در سینک با اسفنج، آب گرم وصابون بشویید و دقت کنید تکه های غذا، چرک و چربی حتما برداشته شوند. سپس آن ها را در مایع رقیق شده ای که از محلول سفید کننده درست کرده اید بگذارید و بعد آن‌ها را در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شوند. برای اسباب بازی هایی هم که باتری دارند، سطح بیرونی آن ها را با آب گرم و صابون بشویید، با محلول سفید کننده پاک کنید و در هوای آزاد بگذارید تا خشک شوند.

 

اسباب بازی های پلاستیکی بزرگ یا فلزی یا چوبی :

سطح آن ها را با آب گرم و صابون بشویید، با محلول سفید کننده پاک کنید و در هوای آزاد بگذارید تا خشک شوند.

 

اسباب بازی های پارچه ای :

می توانید آن ها را در ماشین لباسشویی به همراه پودر لباس شویی بشویید.

_ یک نکته مهم هم تعداد دفعاتی است که باید وسایل و اسباب بازی های کودک را شست. لازم نیست در این مورد وسواس به خرج دهید اما در موارد خاصی حتما آن ها را بشویید، به طور مثال هر زمان که کودک غذا می خورد و همزمان بازی هم می کند یا بعد از این که سرماخوردگی یا اسهال کودک بهبود پیدا کرد. همچنین خوب است که سر زمان مشخصی به طور مثال در پایان هر ماه هم وسایل کودک را تمیز کنید.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : khorasannews.com