این اشتباهات نمی گذارد لباس هايتان بدرخشد
این اشتباهات را در شستن لباسهای تان حل کنید تا لباسهای تان بدرخشد.

همین ابتدای مطلب از شما می خواهم به این سوال پاسخ دهید که آیا از میزان تمیزی لباس هایتان بعد از شسته شدن آن‌ها در لباس‌شویی راضی هستید یا نه؟ اگر پاسخ تان منفی است یا به دنبال این هستید که لباس هایتان بیشتر از قبل بعد از شست و شو در لباسشویی تمیز شوند، باید به چند سوال پاسخ دهید: «لکه های لباس ها را چه طور برطرف می کنید؟ معمولا چه قدر شوینده در ماشین لباسشویی می ریزید؟ ماشین لباسشویی را چه قدر از لباس پر می کنید؟ فیلتر آن را هر چند وقت یک بار عوض می کنید؟ کدام لباس‌ها را با هم می‌شویید؟» اگر لباس ها کدر می شوند یا لکه‌های‌شان برطرف نمی شود به احتمال زیاد شما در روش شست و شو مشکل دارید. این مطلب شما را با اشتباهاتی آشنا می کند که اگر مرتکب نشوید باید به خودتان تبریک بگویید چراکه شما حرفه ای و هوشمند لباس‌های‌تان را در ماشین لباسشویی می اندازید و لباس های تمیزتری می پوشید.

لکه ها را قبل از انداختن در ماشین لباسشویی به سختی می سایید

ساییدن سخت لکه ها بر خلاف چیزی که فکر می کنید، باعث برطرف شدن آن ها نمی شود بلکه باعث می شود لکه به خورد پارچه برود و در تار و پود آن نفوذ کند. شما باید با آرامش و هوشمندی لکه ها را برطرف کنید. مهم ترین کار این است که لکه را در سریع ترین زمان بعد از ایجاد بشویید چراکه لکه های قدیمی خیلی سخت برطرف می شوند. برای پاک کردن لکه ها، از یک پارچه سفید استفاده کنید تا مطمئن باشید رنگ نمی دهد. ماده شوینده مخصوص برای پاک کردن هر لکه با توجه به نوع لکه را به پارچه بمالید و به آرامی روی لکه بکشید.

 

بیش از حد از شوینده استفاده می کنید

کف شوینده ها می تواند به قسمت هایی از لباس مانند یقه پیراهن ها که با شست وشوی معمولی تمیز نمی‌شود، نفوذ کند. وقتی شوینده را زیاد در ماشین لباسشویی می ریزید به آن فرصت کف کردن نمی دهید و این مناطق معمولا کثیف می ماند. راه حل این است که مقدار شوینده مصرفی خود را به نصف برسانید. اگر دیدید لباس ها کثیف از ماشین بیرون آمدند، مقدار را کمی زیاد کنید تا مقدار کافی دست تان بیاید. البته امروزه بیشتر ماشین لباسشویی ها در این باره دستورالعمل مشخصی دارند، ولی باز هم دانستن این نکته ممکن است به شما کمک کند.

 

بدون توجه به برچسب لباس آن را در ماشین می‌اندازید

به طور مثال برچسبی روی بعضی لباس ها وجود دارد که روی آن نوشته شده«Dry-Clean» . این لباس ها معمولا شامل الیاف طبیعی مثل کتان و ابریشم هستند و باید با دست شسته شوند و بدون اتو و در هوای آزاد خشک شوند. بنابراین به برچسب لباس ها هم دقت کنید.

 

زیپ لباس ها را نمی بندید

دندانه های فلزی هم می توانند لباس های لطیف را نخ کش کنند و هم در صورت زنگ زدن روی آن ها لکه غیر قابل پاک شدن بیندازند؛ بنابراین بهتر است زیپ ها را ببندید و بعد لباس ها را در ماشین بیندازید.
دکمه های لباس را قبل از انداختن در ماشین می بندید
بر خلاف چیزی که به نظر می رسد، بهتر است دکمه های پیراهن ها را قبل از انداختن در ماشین لباسشویی باز کنید، اما دلیلش ناتوانی ماشین لباسشویی، در رساندن شوینده به لباس هایی که دکمه شان بسته است نیست، بلکه شست وشو در ماشین به دکمه های لباس فشار وارد می کند و ممکن است آن ها را لق کند. علاوه بر این وقتی دکمه ها باز است لایه درونی لباس ها بهتر شسته می شود.

 

بیش از حد از سفیدکننده ها استفاده می کنید

سفیدکننده ها می توانند لباس های رنگی را از درخشندگی بیندازند و کدر کنند. خیلی وقت ها لازم نیست از این مواد استفاده کنید؛ برای مثال لکه هایی مثل خون یا عرق به هیچ وجه با سفیدکننده ها از بین نمی رود. بهتر است برای از بین بردن لکه ها از لکه برهای مخصوص خودشان و بهتر از همه لکه برهای طبیعی استفاده کنید.

 

ماشین لباسشویی خود را تراز نکرده‌اید

اگر ماشین لباسشویی شما صاف روی زمین قرار نگرفته باشد، ممکن است آسیب های بسیار جدی به آن وارد شود و قطعات پیش از موعد معمول، فرسوده شوند. علاوه بر این، این کار باعث می شود ماشین لباسشویی صدای بسیار زیادی هم تولید کند و راندمان اش در شست و شو کاهش یابد.

 

قبل از خشک کردن به ماشین استراحت می‌دهید

خیلی ها فکر می کنند اگر بعد از شستن لباس ها و قرار دادن آن ها در خشک کن، یک ساعت فاصله بیندازند ماشین لباسشویی خنک می شود و احتمال کمتری دارد که خراب شود. در حالی که ماشین های لباسشویی برای استفاده خشک کن بعد از بخش شست و شو طراحی شده‌اند و از گرمای تولید شده در بخش شست و شو برای خشک کردن لباس ها استفاده می کنند.

 

قانون ویژه شستن جوراب ها را نمی دانید

خیلی وقت ها جوراب ها در ماشین لباسشویی لای لباس‌های دیگر می ماند و خوب تمیز نمی شود. پیشنهاد ویژه ما این است که جوراب ها را اول از همه در مخزن ماشین لباسشویی بیندازید و بعد لباس های دیگر را اضافه کنید. با این کار کمترین احتمال وجود دارد که جوراب ها خود را به لباس های دیگر بچسبانند. البته هنگام شستن لباس مراقب جوراب هایی که رنگ تند دارند باشید. خیلی وقت ها این جوراب های کوچک مسئول رنگی شدن لباس های سفیدتان هستند!
ماشین لباسشویی خود را نمی شویید؟
این واضح است که باید فیلتر ماشین لباسشویی خود را بعد از هر بار استفاده تمیز کنید. پرزهای لباس ها در فیلتر گیر می کنند و ممکن است آن را مسدود کنند. هرچند خیلی ها در این باره هم تنبلی می کنند و فیلتر ماشین لباسشویی خود را خیلی دیر تمیز می کنند، اما حتی اگر مرتب این کار را انجام دهید، باز هم ممکن است ماشین لباسشویی شما در اثر پرز یا آلودگی لباس ها دچار مشکل شود. برای خلاص شدن از این مشکل بهتر است مخزن ماشین را هم هر چند ماه یک بار تمیز کنید. از یک مسواک استفاده کنید و تمام سوراخ های مخزن را به دقت تمیز کنید. می توانید از یک شوینده ملایم مثل صابون مایع هم استفاده کنید. بعد از این کار در ماشین لباسشویی را نبندید و بگذارید مخزن در هوای آزاد کاملا خشک شود.

 

ماشین لباس شویی را بعد از شست و شو کنترل نمی کنید

بعد از بیرون آوردن لباس ها از ماشین لباسشویی باید آن را کاملا بررسی کنید تا لباسی در آن باقی نمانده باشد. یک دستمال کوچک یا یک لنگه جوراب می تواند در ماشین باقی بماند و بعد از چند روز ماندن در رطوبت باعث ایجاد کپک و رشد قارچ در مخزن ماشین شود. در این صورت تمام لباس های شما در دفعات بعد ممکن است به قارچ آلوده شوند.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : khorasannews.com