اسباب کشی کابوس نیست، آن را آسان انجام دهید
اسباب کشی از کارهایی است که بیشتر در اواخر تابستان اتفاق می افتد. برای این که سختی های اسباب کشی را کم کنید باید از اطرافیان تان کمک بگیرید. چند نکته ساده هم وجود دارد که می تواند اسباب کشی را برای شما آسان کند.

چگونه سختی های اسباب کشی را آسان کنیم؟

«اسباب‌کشی کابوسه.» این جمله را خیلی‌ها وقتی قصد اسباب‌کشی دارید به‌شما می‌گویند. شاید خودتان هم درباره اسباب‌کشی همینطور فکر کنید.
مهم نیست كه اسباب‌كشی كابوس هست یا نه. مهم این است كه خیلی از ما و اطرافیان‌مان باید سالانه یا حداقل چند سالی یك بار، این كار را انجام دهیم. حالا وقت تشبیه و استعاره نیست؛ وقت اسباب‌كشی است. روزهای تابستان برای بیشتر خانواده‌ها روزهای جابه‌جایی و اسباب‌كشی به خانه‌ جدید است. ما به شما می‌گوییم كه چگونه می‌توانید بدون كابوس، راحت‌تر اسباب‌كشی كنید!

 

برای اسباب کشی از اطرافیان تان كمك بگیرید

آدم‌ها همین وقت‌ها به درد همدیگر می‌خورند. اگر هیچ كمكی ندارید و كسی از خانواده یا فامیل یا دوستان می‌خواهد بیاید كمك‌تان، بگذارید بیاید و تعارف را كنار بگذارید. ولی حواس‌تان باشد آن‌قدری دور و برتان را شلوغ نكنید كه كلافه شوید. برای آدم‌های كه می‌خواهند به شما كمك كنند برنامه بریزید. اگر تعداد كسانی كه داوطلب شده‌اند زیاد است، بعضی را روز بسته‌بندی وسایل صدا كنید، به بعضی بگویید روز اسباب‌كشی بیایند، بعضی را هم برای باز كردن وسایل در نظر داشته باشید.

 

كارتن‌ها اصلی ترین جزء اسباب‌كشی هستند

از مدتی قبل از اسباب‌كشی به مغازه‌هایی كه از آنها خرید می‌كنید بسپارید چند كارتن برای‌تان نگه دارند. اگر می‌خواهید هزینه‌ كمی بپردازید، این كارتن‌ها معمولا برای اسباب‌كشی مناسب‌اند. اما اگر توان پرداخت هزینه بیشتری دارید، می‌توانید چند كارتن بزرگ‌تر دیگر هم از شركت حمل یا مغازه‌های كارتن‌فروشی بخرید. حواس‌تان باشد كه كارتن‌های بزرگ را بیش‌ از ‌اندازه سنگین نكنید تا در حمل‌ونقل آنها راحت باشید. اگر نصف آن را كتاب می‌چینید، حتما نصف دیگرش را لباس بگذارید. اگر زیر كارتن ظروف سنگین گذاشته‌اید، رو را به ظرف‌های پلاستیكی اختصاص دهید.

 

برای بسته بندی ظروف از لباس های تان هم استفاده کنید

می‌توانید برای بسته‌بندی ظرف‌ها از قبل با یك دكه‌ روزنامه‌فروشی هماهنگ كنید تا روزنامه‌های باطله‌اش را برای‌تان كنار بگذارد و هر ظرف را در یك روزنامه بپیچید. اگر قطع روزنامه كوچك بود، برای اینكه مطمئن شوید، هر ظرف را در 2 روزنامه بپیچید. پیچیدن ظرف‌ها كار سختی نیست و هیچ تجربه‌ویژه‌ای نمی‌خواهد. فقط باید مواظب باشید ظرف‌های شكستنی به هیچ وجه با هم تماس نداشته باشند. اما راه دیگری هم به جز استفاده از روزنامه هست. می‌توانید هر ظرف را در یك لباس بپیچید. با این روش هم لباس‌هایتان را در كارتن كرده‌اید و هم ظرف‌های‌تان. ولی ببینید كه آیا ظرف‌ها كثیف‌اند؟ در این صورت ممكن است وقتی به خانه جدید می‌روید یك‌بار مجبور شوید كل لباس‌ها را هم بشویید. انتخاب با خودتان است. راه دوم از مصرف زیاد كاغذ جلوگیری می‌كند ولی ممكن است هم كار اضافه حساب شود، هم مصرف آب‌تان را افزایش دهد.

 

كارتن‌ها را كنترل كنید

بعضی كارتن‌ها ممكن است خاكی باشد یا آنطور كه باید تمیز نباشد. مواظب باشید كه لباس‌هایتان را در این كارتن‌ها نگذارید یا اگر می‌خواهید این كار را بكنید، حتما یك ملحفه كف كارتن پهن كنید و آن را تا دیواره‌ها بالا بیاورید و بعد لباس‌ها را بچینید. مثل بقچه‌ای كه رفته باشد توی كارتن.

 

وسایل اسباب کشی را دور نریزید

تا جایی كه می‌شود وسایل اسباب‌كشی را نگه دارید. منظورم كارتن‌ها و كیسه‌های حباب‌دار است. اگر انبار دارید یك بخشی از انبار را به آنها اختصاص دهید. با این كار، هم سال‌های بعد خودتان می‌توانید از آنها استفاده كنید و هم اگر كارتن‌های خوب و محكم خریده‌اید می‌توانید به دیگران برای اسباب كشی امانت‌شان بدهید.

 

روی كارتن‌ها اسم بزنید

‌ این كار باعث می‌شود وقتی به خانه جدید می‌رسید گیج نشوید و بدانید كدام كارتن مال كجاست. اگر می‌خواهید كارتن‌های‌تان را نگه دارید، به جای نوشتن روی كارتن با ماژیك، روی كاغذی درباره‌ محتویات آن بنویسید و روی آن بچسبانید.

 

وسایل بزرگ را خودتان بسته‌بندی كنید

خیلی از شركت‌های حمل به شما پیشنهاد می‌كنند كه كار بسته‌بندی وسایل را برایتان انجام دهند. اگر امكان مالی این كار را دارید، می‌توانید از آنها كمك بگیرید. آنها حرفه‌ای‌تر و سریع‌تر كار را انجام می‌دهند ولی اگر امكانش را ندارید، خودتان دست‌به كار شوید. سخت نیست. باید كیسه‌های حباب‌دار بخرید و به تمام گوشه‌ها و قسمت‌های چوبی وسایل‌تان بچسبانید. بعد دور كل وسیله را با سلفون پهن بپیچید. سلفون بهترین چسبی است كه می‌توانید برای این بسته‌بندی استفاده كنید.

 

با توجه به روحیه‌تان وسایل را بسته‌بندی كنید

ببینید شما از آن دسته آدم‌هایی هستید كه دوست دارید كاری را در مدت كوتاهی انجام دهد كه زودتر تمام شود و بلند بودن كار آن را برایتان فرسایشی می‌كند یا آدمی هستید كه راحت‌ترید كارها آرام‌آرام ولی با آرامش انجام شوند. با توجه به روحیه‌تان وسایل را بسته‌بندی كنید. اگر جزو دسته اول هستید باید 3-2روز خانه بمانید و در این 3-2روز تا آخر انرژی‌تان را مصرف كنید. ولی اگر جزو دسته اول هستید، از یكی‌دو هفته قبل كار را شروع كنید. یك روز اتاق‌ها، یك روز سرویس‌های بهداشتی و چند روز را به جمع كردن وسایل آشپزخانه اختصاص دهید.

 

پرده دوختن برای خانه جدید

اگر می‌توانید، بد نیست چند روز قبل از اسباب‌كشی به خانه جدید سری بزنید، میل‌پرده‌ها را كنترل كنید و پنجره‌ها را اندازه بگیرید تا پرده‌هایتان را با اندازه‌های جدید هماهنگ كنید. اگر خانه‌تان اجاره‌ای است و احتمال می‌دهید كه به‌زودی مجبورید از این خانه جدید هم بلند شوید، سعی كنید اندازه‌ پرده‌هایتان را دست نزنید. ولی اگر خانه‌تان موقت نیست می‌توانید پرده جدید بدوزید یا پرده‌های قبلی را هر قدر لازم است كوتاه كنید ولی اگر هیچ كدام از این كارها را نتوانستید قبل از اسباب‌كشی انجام بدهید هیچ اشكالی ندارد. روزی كه به خانه جدید می‌روید جلوی پنجره را موقتا ملحفه بكشید یا می‌توانید روی پنجره‌ها را روزنامه بچسبانید تا نور كمتری از فضای خانه‌تان كم شود و هروقت رسیدید، كار پرده را انجام دهید.

 

خانه جدید را قبل از اسباب کشی تمیز کنید

همه‌ تلاش‌تان را بكنید كه یك یا 2 روز قبل از اسباب‌كشی به خانه‌ جدید بروید و زمین و كابینت‌ها را نظافت كنید. اگر خانه‌تان اجاره‌ای است گاهی صاحبخانه این كار را به گردن می‌گیرد ولی حتی اگر صاحبخانه به شما گفت كه این كار را می‌كند، حتما پیش از اسباب‌كشی سری به خانه بزنید و ببینید تا چه حد نظافت شده. آیا همه‌‌چیز مطابق انتظارتان هست یا نه. اشكالی ندارد اگر آخر سر، كار نظافت هم به روز اسباب‌كشی بیفتد ولی حتما ناراحت‌كننده خواهد بود اگر پیش‌بینی كنید همه جا تمیز است و وقتی به خانه می‌رسید با جایی پر از گردو‌خاك و كثیفی مواجه شوید.

 

حواستان به غذای روز اسباب‌كشی باشد

اگر كسی از شما پرسید: «كمك نمی‌خوای؟» بهتر است به او بگویید: «برامون غذا درست كن.» روز اسباب‌كشی هم خسته‌اید و هم وسایلتان توی كارتن و بسته‌بندی است و نمی‌توانید به راحتی غذا درست كنید. از طرفی آن‌قدر همه خسته و گرسنه‌اید كه نیاز به یك وعده غذایی خوب دارید.

 

به آدرس خانه جدید قبل از اسباب کشی مسلط شوید

قبل از اسباب‌كشی به محله‌ جدیدتان بروید و یك مسیر خوب برای روز اسباب‌كشی انتخاب كنید تا خاور راحت بتواند از آن مسیر بیاید. روز اسباب‌كشی روز مناسبی برای كشف كردن آدرس خانه‌ جدیدتان نیست.

 

روی پیشنهادهای وسوسه‌انگیز شركتهای حمل و نقل فکر کنید

‌ ممكن است وقتی برای كرایه خاور به شركت حمل زنگ می‌زنید، پیشنهادهایی برای اسباب‌كشی راحت‌تر به شما بدهند. لازم نیست همه‌ آنها را بپذیرید. مثلا اینكه یك كاور مخصوص برای حمل لباس‌ها برایتان بیاورند. اگر لباس‌های اتو كشیده‌ شما كم است به راحتی می‌توانید با ماشین خودتان آنها را ببرید. یا می‌توانید آنها را بین رختخواب‌ها جا بدهید. اسباب‌كشی حتی بدون هیچ كدام از این سرویس‌های اضافه هم هزینه‌ زیادی به همراه دارد. مواظب باشید پول‌تان را خرج كارهای اضافی نكنید.

 

نگهداری از بچه ها در روز اسباب کشی

بسته به اینكه بچه‌ شما چند ساله است باید فكری به حالش بكنید. اگر بچه خیلی كوچك است و امكانش را دارید، او را روز اسباب‌كشی به كسی بسپارید. ولی اگر این امكان را ندارید اصلا اشكالی ندارد. بگذارید بازی كند. از قبل برایش وسایلی را كنار بگذارید و وقتی به خانه جدید رفتید آنها را به او بدهید. این كار شاید او را یك ساعت سرگرم كند و احتمالا خانه‌ پر از كارتن و وسایل برایش جذاب‌تر است. بگذارید سراغ وسایل بی‌خطر برود و با آن وسایل بازی كند. بگذارید كمی خاكی شود. مطمئن باشید بیشتر از شما خاكی نمی‌شود. اگر بچه‌هایتان بزرگ‌ترند آنها را در اسباب‌كشی مشاركت دهید. اینكه چقدر شما اسباب‌كشی را «كابوس» ببینید یا نه، روی بچه‌هایتان هم تأثیر خواهد گذاشت. اسباب‌كشی را برایشان یك كارگروهی تعریف كنید كه آنها هم می‌توانند تا جایی كه می‌توانند در آن شركت كنند و مفید باشند.

 

مثبت بیندیشید

به جای اینكه هر چند قدم یك بار، به‌خودتان بگویید: «اسباب‌كشی كابوسه.» به نكات مثبت توجه كنید. شما دارید خانه‌تان را عوض می‌كنید. از صبح فردا در خانه‌ دیگری بیدار می‌شوید. در آشپزخانه‌ دیگری غذا درست می‌كنید. در اتاق جدیدی می‌خوابید. این جابه‌جایی می‌تواند یك تنوع بزرگ باشد. به وقتی فكر كنید كه همه‌ وسایل سر جای‌شان رفتند و شما روی مبل نشسته‌اید و دارید چای می‌خورید.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : hamshahrionline.ir