20 روزه خانه تکانی کنید!!
ما برای شما یک راهنمای کامل 20 روزه تدارک دیده‌ایم که اگر طبق آن جلو بروید با حداقل فشار روی جسم و جان و وقت‌تان، بیشترین و بهترین نتیجه را می‌گیرید.

چگونه در عرض 20 روز خانه تکانی کنیم؟

از امروز که شما این صفحه را مطالعه می‌کنید و باتوجه به این که ماه اسفند 30 روزه است، دقیقا 20 روز فرصت دارید که یکی از سنت‌های خوب ما ایرانی‌ها یعنی خانه‌تکانی و دور کردن آلودگی‌ها از زندگی‌مان را آرام آرام و گام‌به‌گام انجام دهید. ما برای شما یک راهنمای کامل 20 روزه تدارک دیده‌ایم که اگر طبق آن جلو بروید با حداقل فشار روی جسم و جان و وقت‌تان، بیشترین و بهترین نتیجه را می‌گیرید.

10 اسفند : بگردید و پنج وسیله را پیدا کنید که دورانداختنی است. پنج تای دیگر را هم پیدا کنید که برای گذاشتن روی دیوار مهربانی یا بخشیدن به خیریه‌ها و نیازمندان مناسب است.

11 اسفند : سری به قفسه ادویه‌ها بزنید. آیا واقعا از همه این ادویه‌جات استفاده می‌کنید؟

12 اسفند : یک کمد اساسی و کلیدی را انتخاب کنید و امروز را به مرتب و منظم کردن آن اختصاص دهید و بعد برای خودتان قانون بگذارید که این کشو از این به بعد باید مرتب و تمیز بماند.

13 اسفند : «پلیورتکانی» و اصولا مرتب کردن کمد لباس‌ها یکی دیگر از کارهایی است که خیلی به کارتان می‌آید

14 اسفند : امروز باید پنج عملیات مهم تمیزکاری انجام دهید. برای نمونه سراغ سبد یا قفسه شامپوهای حمام بروید و قوطی‌های خالی یا تاریخ گذشته را دور بیندازید. سری به کشوهای قاشق و چنگال‌ها بزنید و شروع به مرتب کردنش کنید یا داروهای تاریخ گذشته و بیهوده را دور بیندازید. مرتب کردن پاتختی یا کمد کنار تخت هم می‌تواند یکی دیگر از اقدامات پنجگانه شما باشد.

15 اسفند : در هر خانه‌ای یک کشو یا کمد وجود دارد که می‌شود اسمش را براحتی کشوی بی‌خودی‌ها گذاشت. در این کشو انواع و اقسام وسایل به‌دردنخور پیدا می‌شود؛ از باتری‌هایی که ضعیف شده‌اند گرفته تا روبان و کاغذ کادوهای به دردنخور. یکی از کارهایی که باید انجام دهید این است که سروقت کشوی بی‌خودی‌ها بروید و آن را از تمام چیزهای بی‌خودی خالی کنید.

16 اسفند : حالا وقت قانونگذاری است. برای همه اعضای خانواده قوانین تازه‌ای مشخص کنید؛ قانون‌هایی مثل این که کت و مانتو باید روی جالباسی قرار بگیرد، کیف را باید توی کمد گذاشت و مواردی از این دست. با انجام این کار، کلی از حجم کارهایی که مربوط به مرتب و منظم کردن خانه است کم می‌شود.

17 اسفند : یخچال و فریزر معمولا پر از ظرف‌ها و موادی است که الکی جا گرفته ‌است. امروز کافی است یخچال و فریزرتان را سبک کنید.

18 اسفند : برویم سراغ اتاق خواب و انواع زیورآلات، در اولین مرحله زیورآلات رسمی و غیررسمی را از هم جدا کنید و در مرحله بعد آنهایی که بیشتر ازشان استفاده می‌کنید را دم‌دست و داخل جعبه زیورآلات‌تان بگذارید و بقیه را هم می‌توانید روی چوب‌لباسی پشت در یا حتی داخل کمد آویزان کنید.

19 اسفند : امروز داخل آشپزخانه سری به کابینت‌ها بزنید، کار امروز مرتب کردن کابینت‌هاست.

20 اسفند : اگر کتابخانه دارید، می‌توانید سراغ مرتب کردن کتاب‌ها بروید.

21 اسفند : خیلی از ما روی میز پذیرایی یا حال را پر می‌کنیم از انواع شکلات، ظرف بیسکویت، آجیل و... . در حالی که 75 درصد میز پذیرایی باید خالی باشد.

22 اسفند : هر خانمی معمولا یک کشوی لوازم آرایشی دارد. در فاصله یک هفته مانده به سال نو سراغ این کشو بروید.

23 اسفند : مبلمان و اثاثیه خانه معمولا جای زیادی می‌گیرد، اما اگر دقت کنید، متوجه می‌شوید که از بعضی‌هایشان اصلا استفاده نمی‌کنید؛ مثل میز تحریر یکی از بچه‌ها که حالا بزرگ شده و همچنان از کودکی‌هایش گوشه اتاق مانده است و... سوالی که اینجا باید از خودتان بپرسید و در جواب دادنش خیلی صادق باشید، این است: من واقعا به این وسیله احتیاج دارم؟

24 اسفند : حالا وقت کارهای بزرگ و اساسی است، از امروز یک دیوار را نشانه بگیرید و شروع به تمیز کردن کنید.

25 اسفند : یخچال و فریزر سبک شده را امروز باید شست‌وشو داد.

26 اسفند : نظافت حمام و سرویس‌های بهداشتی کار امروز است.

27 اسفند : حواستان به فرش‌ها باشد، حالا باید آنها را با شامپو خیلی آرام شست‌وشو داد و بعد از هوادهی، آنها را برای یک روز جمع کنید.

28 اسفند : امروز وقت جاروبرقی و کشیدن تِی است و بعد هم انداختن دوباره فرش‌ها.

29 اسفند : یک گردگیری کامل آخرین کاری است که باعث می‌شود برای سال نو کاملا آماده باشید.

30 اسفند : سفره هفت‌سین و لحظه تحویل سال را فراموش نکنید.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
Seemorgh.com/lifestyle
منبع : چهاردیواری جام جم