تازه نگه داشتن گل با 10 روش ساده و کاربردی
گل یکی از بهترین هدایایی است که عزیزان تان می توانند برای شما هدیه آورند. در این مقاله چندین روش برای تازه نگه داشتن گل ها و طولانی کردن عمر آن ها آورده است.

چگونه گل ها را تازه نگه داریم؟

گل هدیه دادن همیشه بهترین کاری است که می توان برای یک دوست انجام داد. اما بدی آن این است که خیلی زود بعد از چند روز پژمرده شده و از بین می روند. بنابراین در این مقاله چندین روش برای تازه نگه داشتن گل ها و طولانی کردن عمر آن ها آورده است.

 

گل ها را در گلدان بزرگ قرار دهید

 

همیشه از گلدان تمیز برای گل ها استفاده کنید تا آن ها را از میکروب و ریز جاندارها حفظ کنید. برای این که ساقه گل ها خیلی به هم فشرده نباشند گلدان های دهانه گشاد استفاده کنید.

 

گل ها را در آب داغ قرار دهید

 

مراقب باشید که از آب جوش استفاده نکنید. دمای آب باید حول و حوش ۴۳ – ۴۴ درجه سانتیگراد باشد. آب داغ را داخل گلدان گل ها بریزید و به مدت ۱ تا ۲ ساعت در مکانی سرد قرار دهید. ملکول های آب داغ سریع تر در ساقه ها حرکت می کنند و در عین حال گل ها رطوبت کمتری را از دست می دهند چون هوا سرد است. این روش عمر گل ها را بیشتر می کند.

 

از آب ولرم استفاده کنید

 

اگر نمی خواهید از روش قبلی استفاده کنید دسته گل ها را در آب ولرم یا آب دمای اتاق قرار دهید. گل های تازه معمولا آب گرم را زودتر از آب سرد جذب می کنند.

 

برگ های پایین ساقه را بچینید

 

برای این که گل های تازه ماندگاری بیشتری داشته باشند برگ هایی که زیر آب می روند را بچینید. برگ های زیر آب خیلی زود فاسد می شوند و تبدیل به غذا برای باکتری ها می شوند در نتیجه باقیمانده گل ها را از بین می برند.

 

آب گل را عوض کنید

 

برای تازه ماندن گل ها آب آن را هر روز عوض کنید و قبل از عوض کردن آب هر چه داخل گلدان مانده بیرون بریزید و تمیز کنید. این کار از ایجاد میکروب ها جلوگیری می کند. حتی می توانید چند عدد قرص آسپرین داخل بریزید تا آب را تمیز و بدون باکتری نگه دارد.

 

انتهای ساقه را بچینید

 

مرتب انتهای ساقه را بچینید. با استفاده از یک چاقو یا تیغ ساقه گل ها را به صورت زاویه دار (۴۵ درجه) ببرید. این کار توانایی گل ها در جذب آب را بیشتر می کند. برای گل های ظریفی مثل گل رز ساقه را زیر آب ببرید زیرا باکتری های هوا را خیلی زود جذب می کند و گل پژمرده می شود.

 

از مواد نگهدارنده گل ها استفاده کنید

 

این محلول ها را هم می توانید از گل فروشی ها خریداری کنید و هم خودتان درست کنید. نگهدارنده های گل دربردارنده موادی است که عمر گل ها را بیشتر می کنند. این مواد آفت کش مانع از ایجاد باکتری در گیاه می شود.

برای درست کردن این محلول نوشابه گازدار مرکبات را با مایع سفید کننده ترکیب کنید. به نسبت ۱ بر ۳ نوشابه و آب را با هم مخلوط کنید و چند قطره مایع سفید کننده به آن اضافه کنید تا میکروب ها و جانوران میکروارگانیسم از بین بروند.

 

گل ها را از نور مستقیم آفتاب، میوه و سیستم های گرمایشی دور نگه دارید

 

گل ها را در مکانی دور از نور خورشید و سیستم های گرمایشی قرار دهید. حتی از قرار دادن میوه در کنار گل ها نیز اجتناب کنید زیرا گاز میوه ها (اتیلن) باعث پژمرده شدن گل ها می شود.

 

گل های پژمرده را جدا کنید

گل های پژمرده را از دسته گل ها جدا کنید زیرا ممکن است گاز اتیلن آن مثل میوه ها گل ها را پژمرده کند.

 

گل ها را درست بچینید روش های تازه نگه داشتن گل ها

همه نوع گل را نمی توان داخل یک گلدان آب قرار داد. گل های نرگس و سنبل مواد شیمیایی از خود دارند که برای گل های دیگر سمی است. بنابراین بهتر است آن ها را در گلدان های جداگانه قرار دهید.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
Seemorgh.com/lifestyle
منبع :  bedunim.ir