ترفندهای اتوکشی لباس در خانه
اتو کشیدن یکی از سخت ترین کارهای خانه داری است که ممکن است خانم های خانه در انجام آن دچار اشکالاتی شوند. با ما همراه شوید تا شما را با نکته های مهم در اتوکشی لباس ها آشنا کنیم.

نکته های مهم در اتو کشیدن لباس ها

اتو کشیدن یکی از کارهای مهمی است که در هر خانه ای لازم است. هر چند اتوکشی های بیرون از منزل هستند اما این کار هزینه بر است و با کمی دقت می توان در خانه به همان خوبی و با هزینه ی کمتر ،لباس هایی منظم و اتو کشیده داشت.

 

میز اتو

بهتر است ارتفاع میز اتو 90 سانتی متر باشد و روی آن با چند لایه پارچه پوشانده شود. در ضمن زیر میز اتو یک پارچه تمیز پهن نمایید تا وقتی لباسهای بلند را اتو می کنید انتهای آن با زمین در تماس نباشد.

 

بالا بردن کیفیت اتوی لباس

- اگر پارچه یا لباس از دو طرف اتو ببیند زودتر و بهتر اتو می شود. بدین منظور به اندازه میز اتو یک یا دو لایه فویل یا کاغذ آلومینیومی پهن کنید بعد پارچه روی میز را محکم کنید. حالا اگر اتو کنید حرارت از بالا به پارچه می رسد و حرارت منعکس شده توسط فویل نیز از پایین تأثیر می گذارد.

- لباسها را مستقیماً اتو نکنید بلکه همیشه یک پارچه نخی نازک و تمیز روی لباس انداخته و سپس اتو نمایید. این کار سبب می شود لباس برق نیندازد و قطره های آب، لباس را لک نکند.

- لباسها را به راه پارچه اتو بزنید تا کش نیاید

- برای اتوی لباس ابتدا باید درزهای لباس را از پشت باز کرده اتو بزنید.

- برای اتو کردن لباسها و پارچه های گلدوزی شده یک پارچه پشمی روی گلدوزی ها بیندازید و بعد آن را اتو کنید. با این روش گلدوزی ها همیشه سالم می مانند.

- برای تیز نشان دادن خط اتوی شلوار، قبل از اتو کشیدن پشت خط اتوی شلوار، روی خط اتو و زیر چین ها را صابون خشک بکشید.

- در برخی از موارد که پارچه دو لایه است مانند شلوار، برای اینکه اثر محل دوخت در هنگام اتو به طرف دیگر نیفتد بین دو لایه، یک مقوای سفید قرار دهید.

- پارچه و لباسهای مخملی را هیچ گاه اتو نکنید زیرا مخمل اتو بردار نیست. در صورتی که مخمل چروک شد، برای صاف کردن آن کافی است آن را روی بخار آب نگه دارید تا چروک آن صاف شود.

- وقتی قصد اتو کردن لباس پشمی را دارید ابتدا کمی پارچه را نمدار کنید بعد با اتویی که حرارت زیاد نداشته باشد به آرامی پارچه را اتو نمایید.

- سعی کنید لباسها و بخصوص ملافه ها را نمدار اتو بزنید.

- اگر لباس مات است آن را از طرف داخل و در صورتی که براق است از طرف بیرون اتو بزنید.

- یقه و مچ لباس از پشت اتو می شود و سپس از رو، اگر لبه به طرف وسط چین افتاده، با اتو چینها را منتقل کنید.

- بهتر است در کنار میز اتو نخ و سوزن و قیچی قرار دهید تا ضمن اتو کردن قسمت های شکافته شده لباسها را ترمیم نمایید.

- اگر در هنگام اتو زدن متوجه شدید لباس لک زنگ فلزات را دارد که از میخ طناب رخت یا فنر فلزی گیره لباس ایجاد شده است مقداری نمک در آبلیمو بریزید سپس لکه را در آن بخیسانید بعد از یکساعت آن را خوب آب بکشید.

 

جلوگیری و از بین بردن برق اتو روی لباس

- برای جلوگیری از برق افتادن لباس همیشه باید آرام اتو بزنید.

- روی لباسها یک پارچه نازک انداخته و سپس اتو کنید.

- در صورت برق افتادن لباس با یک پارچه نمدار برق آن را برطرف نمایید.

- معمولاً لباسهای تیره رنگ پس از مدتی استفاده و به کار بردن اتوی داغ برق می اندازد و لباس، کهنه به نظر می رسد. برای رفع این عیب یک حوله نخی را در سرکه داغ فرو ببرید و سپس بیرون آورده خوب بچلانید و آن را محکم در نقطه ای از لباس که برق افتاده بمالید. برق لباس برطرف خواهد شد.

- برای از بین بردن برق اتوی لباسهای ابریشمی به جای سرکه کمی آمونیاک را با چند قاشق غذاخوری الکل مخلوط نمایید و سپس اسفنجی را درون آن فرو بروده و روی محل مورد نظر بمالید.

- برای از بین بردن برق لباسهایی که الیاف مصنوعی دارند می توانید نیم لیتر آب و یک و نیم قاشق آمونیاک را با هم مخلوط کرده و سپس از جهت طول پارچه در محل برق افتادگی بمالید.

- لباس مشکی خیلی زودتر از دیگر لباسها برق می افتد و سبب بد منظره شدن لباس می شود. برای رفع این عیب سه قاشق سوپ خوری سرکه را در یک لیتر آب ریخته و فرچه نرمی را در آن خیس کرده و از راه پارچه روی لباس بکشید.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
Seemorgh.com/lifestyle
منبع : sara.jamejamonline.ir