چگونه از آلوئه ورا در خانه نگهداری کنیم؟خواص آلوئه ورا در مراقبت از پوست
آلوئه‌ورا این روزها یكی از رایج‌ترین گیاهانی است كه در آپارتمان‌ها و خانه‌ها از آن نگهداری می‌كنند.آلوئه ورا خواص و فواید بسیاری برای زیبایی و مراقبت از پوست و مو دارد. در این مقاله به شما می گوییم چگونه می توانید از آلوئه ورا در خانه تان نگهداری کنید

نکته های مهم در نگهداری آلوئه ورا در خانه

شاید برای‌تان عجیب باشد كه چگونه این گیاه كه ظاهری شبیه كاكتوس دارد، می‌تواند به پای ثابت سالن‌ پذیرایی، تراس‌ یا گلخانه‌های خانگی تبدیل شود.
افراد زیادی كه آلوئه‌ورا در خانه نگهداری می‌كنند علاوه بر آنكه نگهداری این گیاه را ساده و بی‌دردسر می‌دانند، از خواص درمانی آن نیز بهره می‌برند. آلوئه‌ورا كه با نام صبر‌زرد نیز شناخته می‌شود ازجمله گیاهانی است كه در طب سنتی هند «آیورودا» ،جنبه‌های درمانی مختلفی دارد و به صورت خوراكی و موضعی مصرف می‌شود.

بیشتر بدانید : 15 گیاه آپارتمانی برای داشتن خوابی آرام و لذت بخش

دمای مناسب برای نگهداری آلوئه ورا

بهترین آلوئه‌ورا در سرزمین‌های گرمسیری و خشك كشت می‌شود پس اگر می‌خواهید در آپارتمان‌تان آلوئه‌ورا نگهداری كنید، باید به دمای هوا و میزان آبی كه به این گیاه می‌دهید توجه كنید. بهترین دما برای آلوئه‌ورا 17 تا 24 درجه سانتی‌گراد است.
گرما و سرمای شدید سلامت گیاه را به خطر می‌اندازد. پس اگر در منطقه‌ای زندگی‌ می‌كنید كه روزهای خیلی گرم و شب‌های خیلی سرد دارد بهتر است از نگهداری این گیاه صرف نظر كنید یا آن را درون آپارتمان یا خانه نگهداری كنید؛ یا متناسب با دمای هوا آن را به بیرون خانه منتقل كنید تا گیاه نور خورشید را به صورت مستقیم دریافت كند.

به آلوئه ورا چقدر آب بدهیم؟

برای آبیاری آلوئه‌ورا برنامه‌ریزی دو هفته‌ای داشته باشید. می‌توانید در فاصله 12 تا 14 روز به‌طور مرتب به این گیاه آب بدهید. میزان آبی كه به گیاه می‌دهید، باید به گونه‌ای باشد كه آب از زهكش گلدان خارج نشود. اگر در موقعیتی قرار گرفتید كه میزان آب بیشتری به گیاه دادید و آب در زیرگلدانی جمع شد حتما آب مازاد را سریع تخلیه كنید چون رطوبت بیش از اندازه به سلامت ریشه‌ها آسیب می‌رساند و آنها را فاسد می‌كند.
بهترین حالت برای آبیاری آلوئه‌ورا زمانی است كه خاك آن كاملا خشك باشد. برای چك كردن خشكی خاك كافی است خاك را با انگشت‌تان لمس كرده یا یك بند انگشت را در خاك فرو كنید تا از میزان خشكی خاك مطمئن شوید؛ در این شرایط آلوئه‌ورا را آبیاری كنید. فراموش نكنید فاصله آبیاری آلوئه‌ورا را در زمستان از دو هفته به یك ماه تغییر دهید. این گیاه در زمستان به خواب می‌رود و نیازش به آبیاری كمتر می‌شود.

از چه كودی برای آلوئه ورا استفاده كنیم؟

بهترین خاكی كه می‌توانید برای آلوئه‌ورا استفاده كنید، تركیبی از ماسه یا پولیت 40 درصد با خاك برگ است. البته بهتر است این تركیب را درون گلدان سفالی تجربه كنید. باید مراقب باشید هنگام تعویض خاك زهكشی‌های گلدان را مسدود نكنید. وجود این زهكشی ‌ها مانع از فساد ریشه‌ها می‌شود. بهترین زمان برای تغییر خاك گلدان هر 6 ماه یك بار است.
هنگام انتخاب گلدان از روز اول به سایز آن توجه كنید. انتخاب گلدان‌های كوچك شما را خیلی زود به دردسرتعویض گلدان می‌اندازد؛ بنابراین بهتر است از ابتدا متناسب با سن گیاه و حجم ریشه آن سراغ گلدان‌ مناسب بروید. فراموش نكنید بعد از گذشت یك سال، حجم ریشه‌های آلوئه‌ورا بیشتر می‌شود و گلدان نیاز به تعویض پیدا می‌كند.

آلوئه ورا را چطور تكثیر كنیم؟

برای تكثیر گیاه آلوئه‌ورا روش‌های مختلفی وجود دارد كه یكی از آنها استفاده از پاجوش‌هاست. آلوئه‌ورا هر 6 ماه یك بار پاجوش‌ها یا جوانه‌هایی می‌زند كه درست در قاعده گیاه رشد می‌كند. این جوانه‌ها بهترین و ساده‌ترین روش خانگی برای تكثیر آلوئه‌وراست.
خیلی آرام و به آهستگی این جوانه‌ها را از گیاه جدا كنید و آنها را در یك گلدان جداگانه قرار دهید. پاجوش‌ها برای تكثیر باید ریشه‌های خودشان را داشته باشند؛ پس موقع جدا كردن پاجوش‌ها مراقب ریشه‌های كوچك آنها باشید. به مرور زمان طی دو تا سه هفته ریشه‌های گیاه شروع به رشد می‌كنند و بزرگ می‌شوند و آلوئه‌ورا كوچك به یك آلوئه‌ورا مستقل تبدیل می‌شود.

چگونه از آلوئه ورا در خانه نگهداری کنیم؟خواص آلوئه ورا در مراقبت از پوست
چگونه از آلوئه ورا در خانه نگهداری کنیم؟خواص آلوئه ورا در مراقبت از پوست

قبل از خرید آلوئه ورا بدانید

• آلوئه‌ورا گیاه طبیعت و بیابان است؛ پس به نور زیاد احتیاج دارد اما این نور باید غیرمستقیم باشد.
• از آنجا كه آلوئه‌ورا بسیار شبیه كاكتوس است و در گروه گیاهان گوشتی قرار دارد، پس نیازی به آبیاری هر روزه ندارد.
• بهتر است خاك این گیاه مثل خاك انواع كاكتوس شنی باشد.
• هنگام تكثیر گیاه باید مراقب باشید ریشه‌های پاجوش‌ها در معرض هوا قرار نگیرند.
• گیاه آلوئه‌ورا برخلاف دیگر گیاهان نیازی به اسپری كردن و مرطوب شدن برگ‌هایش ندارد.

آفت های گیاه آلوئه ورا

لكه سیاه نام نوعی آفت است كه می‌تواند سلامت آلوئه‌ورا را به خطر بیندازد. این لكه‌های سیاه در اثر گزش حشرات و تخم‌ریزی آنها روی آلوئه‌ورا دیده می‌شود. این نوع آفت معمولا در شرایطی كه آلوئه‌ورا در مزرعه پرورش داده می‌شود زیاد دیده می‌شود. پوسیدگی ریشه نیز یكی دیگر از شایع‌ترین مشكلاتی است كه می‌تواند آلوئه‌ورا را از بین ببرد. پوسیدگی‌ها غالبا ناشی از آبیاری بیش از اندازه گیاه است. علاوه بر این شپشك سفید یا شپشك آرد آلود نیز ازجمله آفت‌های این گیاه است كه در شرایطی كه آلوئه‌ورا را در مزرعه كشت بدهند و شما آن را به خانه بیاورید ممكن است گیاه‌تان به آن آلوده باشد.

از آلوئه‌ ورا بیشتر بدانید

آلوئه‌ورا از جمله گیاهانی است كه 90 درصد آن را آب تشكیل می‌دهد و 10 درصد باقی مانده آن شامل تركیباتی است كه خواص درمانی فراوانی دارد. خاصیت ضدآنتی‌باكتریال و ضد میكروبی، آنتی‌اكسیدان و ویتامین‌های A، B، E و C، آمینو اسید و اسیدهای چرب ضروری ازجمله مواد مغذی و مفیدی هستند كه در 10 درصد باقی‌مانده از بافت آلوئه‌ورا وجود دارد.
بسیاری از انواع آلوئه‌ورا در جهان خوراكی‌اند و از آن برای تهیه انواع سالاد، دسر، غذا و نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود. برخی مردم از آلوئه‌ورا و ماسك‌های تولیدشده  آن، برای درمان بیماری‌های پوستی استفاده می‌كنند.

خواص آلوئه‌ ورا را بشناسید

مصرف خوراكی آلوئه‌ورا به صورت طبیعی به درمان یبوست و پاكسازی روده‌ها كمك می‌كند. فیبر موجود در این گیاه قابل توجه است.
مصرف ژل تهیه شده از آلوئه‌ورا یا نوشیدنی طبیعی تهیه شده از آن مانند مرهمی بر دستگاه گوارش است و می‌تواند سوءهاضمه را درمان كند.
ماسك كردن ژل طبیعی یا ماسك‌های تولید شده بهداشتی از آلوئه‌ورا، می‌تواند به كاهش التهاب‌های پوستی كمك كند.
مرهم كردن ژل آلوئه‌ورا روی گزیدگی‌ حشرات، می‌تواند آرامش‌بخش و تسكین‌ دهنده باشد.

چطور از ژل آلوئه‌ ورا استفاده كنید

اگر در خانه آلوئه‌ورا دارید، می‌توانید از ژل و شیر آن استفاده كنید. كافی است یك برش مورب روی برگ‌های آلوئه‌ورا بیندازید تا شیرابه آن خارج شود. برای جدا كردن ژل از برگ‌ها نیز باید گیاه را به آرامی و از طول ببرید و با برش عرضی، ژل میانی آن را خارج كنید. این ژل مزه خاصی ندارد اما اگر گاهی احساس می‌كنید طعم تلخی دارد، احتمال آنكه ژل از برگ به خوبی جدا نشده باشد زیاد است. این ژل را می‌توان به صورت خوراكی یا موضعی برای درمان آفتاب سوختگی، زخم و التهاب‌های پوستی استفاده كرد.
نكته مهم این است كه در مصرف گیاه آلوئه‌ورا نباید زیاده‌روی كرد چرا كه مصرف بیش از اندازه آن موجب از بین رفتن تعادل آب و الكترولیت‌های بدن می‌شود. توصیه شده روزانه بیشتر از یک قاشق از ژل آلوئه‌ورا میل نكنید.



بیشتر بدانید : تصفیه هوا با گیاهان آپارتمانی که ناسا معرفی کرد

بیشتر بدانید : 4 گیاه مقاوم که می توانید در آپارتمان نگهداری کنید



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : salama.ir