خانه تکانی سبز و سازگار با محیط زیست با چند توصیه ساده
اگر می‌خواهید به شیوه‌ای مفید و سازگار با محیط زیست خانه‌تکانی کنید می‌توانید هنگام تمیز کردن خانه به اقلام قابل بازیافت مانند کاغذ، پلاستیک، شیشه، آلومینیوم و غیره توجه بیشتر و دقیق‌تری داشته باشید. روش‌های خاص بسیاری وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا وسایل خانگی را بازیافت کرده و در جهت کاهش تولید زباله و حتی کمک به افراد نیازمند قدم بردارید.

توصیه هایی ساده برای خانه تکانی سبز

همچنین می‌توانید در تولید "کمپوست خانگی" علاوه بر پسماندهای غذایی، تفاله‌ چای، قهوه و برگ‌ها از مواد بسیار بیشتری نیز استفاده کنید. در همین رابطه سایت "اپارتمنت تراپی" روش‌های زیر را برای بازیافت بهینه اقلام و نیز کمپوست سازی پیشنهاد کرده که به شرح زیر است:

لباس‌

می‌توانید لباس‌های کهنه و غیرقابل پوشیدن را به کمپوست تبدیل کنید. لباس‌های ساخته شده از الیاف طبیعی (به طوری که ۱۰۰ درصد از پنبه، پشم خالص، ابریشم، کتان، کنف یا هر ترکیبی از اینها ساخته شده و رنگ آمیزی نشده باشند) قابل تبدیل به کمپوست هستند. این لباس‌ها را برش داده و تکه تکه کنید و با مواد مرطوب ترکیب کنید تا راحت تر تجزیه شوند. همچنین لباس‌های نو و قابل پوشیدن را که دیگر نمی‌توانید از آنها استفاده کنید، اهدا نمایید.

خاکستر شومینه

شما می‌توانید خاکستر باقی مانده در شومینه‌ها را به کمپوست تبدیل کنید. فقط باید دو نکته را در این کار در نظر گرفت: ۱) در کمپوست تولیدی از مقادیر کم خاکستر استفاده کنید، چرا که مقادیر بالای آن می‌تواند باعث بیش از حد قلیایی شدن کمپوست شود ۲) تنها از خاکستر حاصل از سوختن گیاهان، کاغذ، مقوا و چوب رنگ نشده و پرداخت نشده استفاده کنید.

دستمال‌ کاغذی

شما می‌توانید دستمال کاغذی‌ را نیز به توده کمپوست خود اضافه کنید. فقط یک نکته قابل ملاحظه این است که اگر از این دستمال‌ها برای تمیز کردن ضایعات حیوانات خانگی، جذب روغن و مواد شوینده و شیمیایی استفاده کرده‌اید نمی‌توانید آنها را به کمپوست تبدیل کنید.

ته سیگارها

می‌توانید توتون و تنباکوهای باقی مانده در ته سیگارها را خارج کرده و به توده کمپوست خود اضافه کنید.

کلیدهای قدیمی

کلیدهای قدیمی که دیگر چیزی را باز نمی‌کنند دور نیندازید. این کلیدها قابل بازیافت هستند. می‌توانید آنها را به مراکز مربوط به بازیافت تحویل دهید.

چوب پنبه‌های بطری‌ها

این چوب پنبه‌ها نیز قابل استفاده مجدد و بازیافت هستند. آنها را به جای ریختن در سطل زباله به غرفه‌های بازیافت تحویل دهید. همچنین از چوب‌پنبه‌های خالص و رنگ نشده که مطمئن هستید با پلاستیک ترکیب نشده‌اند نیز می‌توانید برای تهیه کمپوست استفاده کنید.

لوازم‌التحریر و عینک

این دو وسیله نیز قابل بازیافت هستند و توصیه می‌شود اگر عینک و لوازم‌ التحریر قدیمی دارید آنها را به مراکز بازیافت مواد تحویل داده و از انداختن آنها در سطل زباله خودداری کنید.

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : isna.ir