تمیز کردن کفش کثیف، کفش با جنس های مختلف را چگونه تمیز کنیم؟
تمیز کردن کفش کثیف یکی از نکات در شیک پوشی است.  تمیزی کفش ها نقش بسزایی در ظاهر افراد دارد. به همین دلیل برای شما روش های مختلف برای تمیز کردن انواع کفش ها را گردآوری نموده ایم که بسیار موثر و کاربردی می باشند.

تمیز کردن کفش با جنس های مختلف با چند ترفند ساده

تمیز کردن کفش به جنس آن بستگی دارد. بدون شک طریقه تمیز کردن یک کفش چرمی با کفش نبوک برابر نیست. بنابراین لازم است اطلاعات کافی و درستی در این رابطه داشته باشید. برای آشنایی با روش‌های مختلف تمیز کردن انواع کفش‌ها از چرم و پوست گرفته تا نبوک، جیر، حصیری و پارچه‌ای در ادامه با ما همراه باشید.

بیشتر بدانید : چه استایل مردانه ای زنان را عاشق می کند؟

تمیز کردن کفش‌ پارچه‌ای

تمیز کردن کفش‌ پارچه‌ای

کفش‌ پارچه‌ای می‌تواند شامل صندل‌های بندی، کفش‌ پاشنه‌بلند بی‌بند یا کفش تخت باشد. اما فارغ از فرم و استایل کفش، این جنس همیشه در معرض کثیف شدن قرار دارد و احتمالا احساس می‌کنید که تمیز کردن آنها هم چندان آسان نیست. اما باید بدانید با کمی صبر و حوصله می‌توانید به ساده‌ترین روش ممکن کفش‌های پارچه‌ای خود را تمیز کنید. در وهله اول باید بگوییم که هرگز این کفش‌ها را درون ماشین‌لباسشویی نیندازید. به این دلیل که بخش‌های چرمی کفش‌های پارچه‌ای با چسب به بدنه کفش وصل شده و چسب در آن حجم از آب دوام نمی‌آورد. بنابراین، بخش‌های مختلف کفش ممکن است از هم باز شوند.

در عوض، کفش‌های پارچه‌ای را با مقداری مایع ظرفشویی، آب گرم و مسواک بشویید و با دستمال حوله‌ای خشک کنید. برای این منظور به روش زیر عمل کنید:
- کفش پارچه‌ای را با دستمال حوله‌ای تمیز کنید تا هرگونه خاک و گل از روی آن برداشته شود.
- در یک کاسه کوچک، یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی را با لیوان آب گرم مخلوط کنید.
- مسواک قدیمی و کهنه را درون محلول خیس کنید و خیلی آرام روی سطح کفش بمالید. مراقب باشید که مسواک خیلی خیس نباشد. مسواک را در همه سطح کفش بکشید تا موجب از بین رفتن رنگ یک بخش نشود.
- در این مرحله، با دستمال حوله‌ای سطح کفش را خشک کنید تا همه رطوبت و خیسی گرفته شود و لکه بر جای نگذارد. در انتها کفش را در آفتاب قرار دهید تا کاملا خشک شود.

نکته : برای کفش‌های مخملی از آب و مایع ظرفشویی استفاده نکنید. در عوض باید لکه‌ها را با شوینده‌های خشک تمیز کنید تا لکه‌های روی سطح پارچه مخملی از بین بروند.

تمیز کردن کفش‌ چرمی، چرم مصنوعی و پوست چرمی

تمیز کردن کفش‌ چرمی، چرم مصنوعی و پوست چرمی

ابتدا باید سطح کفش‌های چرمی، پوست چرمی و چرم مصنوعی را با دستمال تمیز کنید. البته با یک دستمال مرطوب در محلول سرکه و آب.
برای این منظور، به اندازه مساوی آب سرد و سرکه سفید را با یکدیگر مخلوط کنید. سپس دستمال را در آن خیس کرده، آب اضافه دستمال را بگیرید و روی سطح کفش بکشید. این کار باعث از بین رفتن همه لکه‌ها، به ویژه‌ سفیدک‌های نمکی بر جا مانده روی کفش می‌شود. سپس کفش را کنار بگذارید تا کاملا خشک شود.

- در مورد کفش‌های چرم طبیعی بهتر است از واکس‌های تجاری و دستور العملی که روی آن نوشته شده است، استفاده کنید. اگر واکس مناسب با رنگ کفش خود را ندارید، یک دستمال نرم را خیس کنید. سپس آن را درون جوش‌شیرین بزنید و خیلی آهسته روی سطح کفش بکشید.
- پس از خشک شدن سطح کفش، با دستمال خشک روی آن بکشید تا همه لکه‌ها از بین بروند.
- برای از بین بردن خراش از روی سطح چرم مصنوعی یا پوست چرم، مقداری وازلین (ژلۀ پترولیوم) روی کفش بگذارید و با استفاده از یک دستمال نرم روی آن بکشید. سپس مقداری محلول شوینده شیشه روی کفش اسپری کرده و با دستمال نرم پاک کنید.

تمیز کردن کفش جیر، نُبوک و چرم میش

تمیز کردن کفش جیر، نُبوک و چرم میش

این کفش‌ها را همیشه باید خشک نگه دارید و برای زدودن انواع چربی‌ها، آلودگی‌ها و گردوخاک‌ها لازم است پس از هر بار مصرف با یک مسواک یا فرچه نرم روی سطح کفش بکشید. لکه‌های روی کفش‌های چرم، نبوک و چرم میش را در سریع‌ترین زمان ممکن پاک کنید.

- برای لکه‌ها و خراش‌ها، با کمک پاک‌کن روی خراش بکشید و تا پرزهای پارچه به آن بازگردد.
- برای از بین بردن لکه‌های چربی، روی آن پودر بچه یا نشاسته ذرت بریزید تا روغن اضافه آن را بگیرد. صبر کنید تا همه چربی‌ها گرفته شوند و سپس با مسواک روی آن بکشید تا پرزهای اضافه برداشته شوند.
- برای لکه‌های خیس، اول با دستمال کاغذی رطوبت را بگیرید. سپس کفش را در هوای خشک یا زیر آفتاب بگذارید تا کاملا خشک شود. در نهایت هم دستمال بکشید تا پرزها از بین بروند.

نکته : کفش‌های چرم میش در سطح داخلی خود نوعی آستری دارند که بیشتر از سطح بیرونی کفش کثیف می‌شود. برای محافظت از قارچ و بوی بد این آستری، به طور مرتب بخش داخلی کفش را با دستمال مرطوب شده با محلول آب و مایع ضدعفونی‌کننده تمیز کنید. کفش را حداقل ۲۴ ساعت پیش از استفاده مجدد در مقابل آفتاب قرار دهید تا کاملا خشک شود.

تمیز کردن کفش لژدار حصیری یا پارچه‌ای

تمیز کردن کفش لژدار حصیری یا پارچه‌ای

برای شستن این کفش‌ها، ۴ لیوان آب گرم را با یک‌چهارم پیمانه سرکه سفید مخلوط کنید. سپس یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی به آن بیفزایید. با استفاده از مسواک یا دستمال، این محلول را روی سطح کفش بمالید.
برای لژهایی که حصیری هستند فقط مسواک را در یک جهت حرکت دهید تا بافت حصیری آن از هم باز نشود. پس از تمیز کردن همه بخش‌های کفش، دستمال را درون آب خالی خیس کرده و روی سطح کفش بمالید.

تمیز کردن کفش‌ ورزشی

تمیز کردن کفش‌ ورزشی

بیشتر کفش‌های ورزشی را می‌توان درون ماشین لباسشویی انداخت و تمیز کرد. حتی می‌توانید کفی‌های کتانی را خارج کرده و آنها را جداگانه بشویید. البته، پیش از اندختن کتانی یا کفش تنیس درون ماشین لباسشویی حتما با دستمال و لکه‌بر پاک کنید تا لکه‌های چربی از سطح آن زدوده شوند.
نکته: کفش‌های ورزشی را هرگز با سشوار یا بخاری خشک نکنید و حتما آنها را در هوای آزاد و زیر آفتاب قرار دهید.
برای بو نگرفتن سطح دخلی کفش ورزشی حتما سطح داخلی آن را به‌طور منظم با مایه ضدعفونی کننده تمیز کنید.


بیشتر بدانید : تزیین کفش مجلسی با 12 ایده جالب و ساده!!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : تمیز کردن کفش جیر و چرم در زمستان

اگر می خواهید بیشتر بدانید : لکه چربی روی کفش های جیر را چگونه از بین ببریم؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : نحوه پاک کردن انواع کیف و کفش

اگر می خواهید بیشتر بدانید : روشهای نگهداری درست از کفش!

 
گردآوری:گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع: rooziato.com