شستن صحیح میوه و سبزیجات در تابستان با چند نکته مهم
میوه و سبزیجات اهمیت فراوانی در رژیم غذایی دارند. نکته ای که در این زمینه بسیار حائز اهمیت می باشد شستن صحیح میوه و سبزیجات است. رعایت نکردن اصول شستشو و ضدعفونی کردن میوه ها و سبزیجات به مسمومیت های غذایی شدیدی منجر می شود. به این بهانه و با توجه به فرا رسیدن فصل تابستان و مصرف بیشتر سبزیجات، در این مقاله توصیه های لازم استفاده برای از سبزیجات و میوه ها را گردآوری نموده ایم

شستن میوه و سبزیجات با روش اصولی

تابستان فصل سبزی و میوه‎های تازه است. میوه و سبزی فواید زیادی دارند و کارشناسان تغذیه توصیه می‎کنند افراد روزانه پنج سهم میوه و سبزی در برنامه غذایی‎شان داشته باشند اما گاهی عدم توجه به نکات بهداشتی هنگام خرید، شستشو و نگهداری این محصولات سبب ایجاد مسمومیت‌های غذایی و مشکلات از این دست می‎شود.
متخصصان سازمان غذا و داروی آمریکا در این مورد هشدار می‌دهند که میوه و سبزی‎های تازه می‎توانند از راه‎های مختلف آلوده شوند. میوه و سبزی‎ها هنگام رشد در مزرعه ممکن است با حیوانات، مواد خطرناک موجود در آب و خاک آلوده شوند. به علاوه بهداشت نامناسب کارگران و کشاورزان نیز می‌تواند عاملی برای آلودگی میوه‌ها و سبزی‌ها باشد. دست به دست شدن این محصولات بعد از برداشت نیز احتمال خطر آلودگی را افزایش می‎دهد. همچنین آلودگی می‎تواند بعد از خرید محصول و هنگام تهیه غذا یا نگهداری نامناسب در منزل اتفاق بیفتد. به همین دلیل اطلاع از نکاتی درباره نحوه صحیح انتخاب، شستشو، نگهداری و مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها می‌تواند کمک فراوانی به سلامت ما بکند:

بیشتر بدانید : شستن سبزیجات با یک کار غلط!!

انتخاب، شستشو، نگهداری و مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها

 اطلاع از نکاتی درباره نحوه صحیح انتخاب، شستشو، نگهداری و مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها می‌تواند کمک فراوانی به سلامت ما بکند. که در ادامه شما را با این مواد آشنا می کنیم:

انتخاب میوه و سبزی مناسب

میوه‎ها و سبزی‎هایی که له یا خراب شده‎اند (احتمال رشد باکتری در این قسمت‎ها بیشتر است) را انتخاب نکنید.

نگهداری میوه ها و سبزی ها

سبزی‎های بریده شده مانند برگ‎های خرد شده کاهو یا برش‎های هندوانه را در یخچال نگهداری کنید.

شستشوی میوه ها و سبزی ها و بهداشت دست ها

قبل و بعد از دست زدن و آماده کردن میوه و سبزی تازه، دست‎هایتان را به مدت 20 ثانیه با آب گرم و صابون بشویید. این توصیه قدیمی‎‎ هنوز بهترین راه برای پیشگیری از بیماری‎هاست.

سطح میوه و سبزی را به آرامی‎ زیر شیر آب بشویید. لازم نیست برای این کار از صابون یا محصولات شوینده استفاده کنید اما می‎توانید از محلول رقیق سرکه یا آب لیمو در آب استفاده کنید.

قبل از پوست کندن میوه و سبزی، آن ها را بشویید تا باکتری‎ها از چاقوی در تماس با پوست آلوده میوه، به داخل میوه یا سبزی منتقل نشود.

سطح میوه و سبزی‎هایی مانند خیار و هندوانه را با فرچه مخصوص خوب تمیز کنید.

نکاتی درباره میوه و سبزی پس از شستشو

برای کاهش آلودگی و پیشگیری از رشد و تکثیر باکتری‎هایی که ممکن است هنوز روی سطح میوه و سبزی وجود داشته باشد، پس از شستن میوه آن را با دستمال یا حوله کاغذی تمیز خشک کنید.

با توجه به اینکه ممکن است باکتری‎ها از زمان شکوفه زدن میوه روی درخت وجود داشته باشد توصیه می‎شود بعد از شستن دو سر میوه را ببرید.

برگ‎های بیرونی کلم و کاهو را دور بریزید.

ضدعفونی کردن ظروف

ظرف‎ها را ضدعفونی کنید؛ تخته آشپزی و سطح کارتان را با آب گرم و صابون بشویید. باکتری‎ها ممکن است از یک غذا به غذای دیگر منتقل شود. برای ضدعفونی از یک قاشق چایخوری محلول سفیدکننده در یک لیتر آب استفاده کنید. در مورد وسایلی که با گوشت خام در تماسند این محلول باید حدود 10 دقیقه روی سطح مورد نظر باقی بماند.

گوشت خام را جدا و در کیسه پلاستیکی نگه دارید و مراقب باشید خونابه آن روی میوه‎ها و سبزی‎هایی که به صورت خام مصرف می‎شوند نریزد.

برای گوشت و میوه و سبزی از چاقوی جدا استفاده کنید.

نگهداری میوه و سبزی

دمای سرد از تکثیر بسیاری باکتری‎های بیماری‎زا جلوگیری می‎کند. میوه، سبزی و سایر غذاهای فاسدشدنی را در ظرف تمیز دردار در یخچال و در دمای کمتر از 5 درجه سانتی‌گراد نگهداری کنید.
طبق آمار جهانی در اثر مصرف غذاهای آلوده به باکتری‎های بیماری‎زا، سالانه حدود 48میلیون نفر بیمار و 128هزار نفر در بیمارستان بستری می‎شوند و 3هزار نفر نیز جان خود را از دست می‎دهند. بیشتر افراد می‎دانند برای پیشگیری از بیماری‎ها، محصولات حیوانی باید با دقت مصرف شود اما بسیاری از این موضوع که محصولاتی مانند میوه و سبزی تازه هم می‎توانند علت شیوع مسمومیت‎های غذایی باشند بی‎اطلاع‎اند. در سال‎های اخیر میوه و سبزی‎های آلوده مانند اسفناج،‌ گوجه فرنگی و کاهو موارد متعددی از شیوع بیماری را در آمریکا ایجاد کرده است.

بهترین روش شستشوی میوه و سبزی

محققان سازمان غذا و داروی آمریکا در یک بررسی، روش‎های مختلف و متداول شستن میوه و سبزی را مورد بررسی قرار دادند و با هم مقایسه کردند. در این بررسی چهار روش شستشو با صابون ضدباکتری (این روش توسط متخصصان ایمنی غذا توصیه نمی‎شود)، استفاده از محلول رقیق سرکه (یک قسمت سرکه و سه قسمت آب) و سپس شستن با آب، سابیدن با فرچه و شستن با آب ساده مورد آزمایش قرار گرفت. سپس از هر چهار گروه تعدادی میوه به صورت نمونه انتخاب شد و پس از چند روز تعداد کلونی‎های باکتری روی آنها مورد بررسی قرار گرفت.

نتیجه نشان داد شستن میوه‎ها با فرچه 85درصد (کمی‎‎کمتر از شستن با آب) باکتری‎ها را از بین می‎برد اما بهترین روش استفاده از محلول رقیق شده سرکه است که می‎تواند بیشتر باکتری‎ها و عوامل بیماری‌زا را از بین ببرد. تحقیقات انجام شده در مرکز تحقیقات بهداشت محیط و کشاورزی آمریکا نشان داد که شستن میوه و سبزی در محلول رقیق سرکه و آب در مقایسه با شستن میوه با آب، بسیار بهتر عمل می‎کند. نتایج این تحقیق همچنین نشان داد خیساندن میوه‎ها در محلول سرکه و سپس تمیز کردن سطح آنها با فرچه می‎تواند 98درصد باکتری‎ها را از بین ببرد. پیشنهاد می‎شود سبزی‎هایی مانند بروکلی و کاهو 2 دقیقه در محلول آب و سرکه خیسانده شوند و پس از شستن سبزی ظرف آن نیز به دقت شسته شود.
 

شستشوی میوه و سبزی با محلول سرکه

برای شستن میوه و سبزی با محلول سرکه باید یک ظرف مخصوص اسپری را با سه فنجان آب و یک فنجان سرکه پر کنید، سطح میوه را با این محلول آغشته کنید و سپس با آب سرد بشویید. آب سرد باقیمانده طعم و بوی سرکه را از بین می‎برد و فرآیند شستن را به پایان می‎رساند. این کار حدود 30 ثانیه زمان می‎برد. این روش برای میوه‎هایی با سطح صاف خیلی مناسب است.
در مورد سبزی‎هایی مانند بروکلی، برگ کاهو و اسفناج که شستن‎شان سخت است بهتر است سبزی را در محلول سرکه بخیسانید. مثلا برگ‎های کاهو را جدا کنید و در یک تشت بزرگ حاوی محلول سرکه قرار دهید.



اگر می خواهید بیشتر بدانید : اصول شستن میوه های مختلف برای میکروب زدایی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : شستشوی سبزیجات و میوه ها با چند محلول خانگی!!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : روشهای صحیح شستشوی میوه جات و سبزی جات

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 4 مرحله مهم در شستن سبزیجات

 
گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع :salamaneh.com