با ساختمان برجسته کرج آشنا شوید!!
ساختمان اداری و تجاری ولیعهدی، ساختمانی با نمای چندبعدی است که توسط گروه طراحی هوبا در کرج طراحی و ساخته شده است. با ما همراه باشید تا درباره ی جزییات این بنا بیشتر بدانیم.

با ساختمان اداری و تجاری ولیعهدی، ساختمان برجسته کرج

تصور کنید در حال گذر از یک خیابان هستید و ناگهان نمایی را می بینید که با برجستگی ها و فرورفتگی هایش در دل جداره ی صاف و یکنواخت نماهای شهری جا خوش کرده و یکه تازی می کند. نمایی که همچون معماری سنتی ایران که سرشاز از پر و خالی است، با سایه روشن هایش دل ما را می برد. بله، این نما متعلق به یکی دیگر از افتخارات معمار برجسته ی کشورمان هومن بالازاده است که او را با نام کافه اسپریس می شناسیم. ساختمان اداری و تجاری ولیعهدی، ساختمانی با نمای چندبعدی است که توسط گروه طراحی هوبا در کرج طراحی و ساخته شده است. با ما همراه باشید تا درباره ی جزییات این بنا بیشتر بدانیم...

 

 

مشخصات پروژه ساختمان اداری تجاری ولیعهدی

مشخصات پروژه ساختمان اداری تجاری ولیعهدی

شرکت معماری: گروه معماری هوبا
سرپرست طراحی: هومن بالازاده
تیم طراحی: میثم احسانیان، محسن طهماسبی، پریما جهانگرد
مدیران: نیوشا میرزایی، بهرام افسری
مساحت: ۵۵۰۰ مترمربع
عکاسان: پرهام تقی اف، پویه نوریان، بابک طوسی پور، عباس هواشمی، استودیو دید
سازه: آقای اعلایی
تاسیسات برقی و مکانیکی: آقای نگهبان
مدیر اجرایی: محسن طهماسبی
ناظر: دانیال شاملو
مجری و مشاور شیشه های نما: شرکت اریساتک – وحید شهروزی
مبلمان: شرکت هارمونی

 

پروژه ساختمان اداری تجاری ولیعهدی 

capture02.JPG

 

 

از زبان معمار : مجتمع تجاری ولیعهدی در یک بلوار سواره – پیاده در قلب یکی از شلوغ ترین نواحی کرج واقع شده است. با در نظر گرفتن حجم بالای افراد پیاده در این ناحیه، ایجاد یک نمای خارجی چند بعدی که برای دید ناظر از زوایای مختلف احترام قائل است و هم چنین ایجاد ارتباطی نزدیک میان ساختمان و شهر، برای تیم طراحی از اهمیت ویژه ای برخوردار بود.

 

معماری جالب پروژه ساختمان اداری تجاری ولیعهدی

معماری جالب پروژه ساختمان اداری تجاری ولیعهدی

 

تحت تأثیر شبکه خیابانی و بستر شهری موجود، یک شبکه ی هندسی طراحی شد که بعد از آن برای ایجاد بهترین زوایای دید تغییر یافت. این هندسه به تدریج از حجم های منفی به مثبت در بالا و پایین تغییر شکل می دهد که منجر به ایجاد دو وید اصلی در این بخش ها می شود. این وید ها ورودی اصلی و بالکن هایی در بالای دو طبقه را شکل می دهند. این هندسه ی جدید بیشتر به این دلیل شکل گرفت تا واحدهایی تکرارشونده ایجاد کند که تعریف کننده ی نمای خارجی و فضاهای داخلی باشند. این واحد ها هم چنین به عنوان میان پرده هایی برای کنترل نور جنوب عمل می کنند.

 

معماری ساختمان برجسته کرج

معماری ساختمان برجسته کرج

 

چند بعدی بودن نمای خارجی هم چنین ارتباطی بصری بین ساختمان، شهر و ناظر ایجاد می کند. بنابراین ادراک ناظر هنگام حرکت در جهت ساختمان یا خلاف جهت آن تغییر می کند. این ادراک هم چنین تحت تأثیر تغییرات نور می باشد که منجر به خلق یک الگوی پویای نور و سایه بر روی نمای خارجی در طول روز می شود.

 

معماری اصیل در ساختمان برجسته کرج

معماری اصیل در ساختمان برجسته کرج

 

شیشه ی رنگی تحت تأثیر ارسی از معماری سنتی ایران مورد استفاده قرار گرفت تا ایده ی حضور پویای نور و سایه را توسعه داده و کیفیت فضای داخلی را ارتقا دهد. ضمن اینکه این شیوه با جذب گرما به کنترل گرمای ناشی از نور شدید آفتاب از سمت جنوب کمک کرد. نقوش ویترای روی جبهه های داخلی دو لایه ی پوشش شیشه ای، این سیستم را در مقابل تأثیرات خارجی به شدت مقاوم می سازد.

 

شیشه های رنگی ساختمان برجسته کرج با الهام از معماری ایرانی

شیشه های رنگی ساختمان برجسته کرج با الهام از معماری ایرانی

 

دو رنگ نمادین در معماری سنتی ایران، آجری و فیروزه ای است. بازار سنتی کاشان نمونه ی فوق العاده ای از تغییر تدریجی آجری در بخش های پایین تر (نمایانگر زمین) به فیروزه ای در طاق ها (نمایانگر آسمان) است. در این پروژه تغییر میان دو رنگ بر اساس نوسانات روی نمای خارجی ایجاد شد. تمرکز رنگ آجری بیشتر در بخش های تو رفته و رنگ فیروزه ای بیشتر در بخش های بیرون زده می باشد.

 

شیشه های رنگی ساختمان برجسته کرج

شیشه های رنگی ساختمان برجسته کرج

 

در برخی از بخش های سطوح داخلی، شیشه های شفاف و نیمه شفاف موازی با پوشش شیشه ای نمای خارجی استفاده شده اند. این کار به بیشتر فضاهای میانی امکان برخورداری از نور طبیعی در طول روز می دهد.

 

نمای داخلی ساختمان برجسته کرج

نمای داخلی ساختمان برجسته کرج

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : chidaneh.com