یکی از وسایل گرمازایی در هر خانه ای شومینه است. شومینه در هر اتاقی که قرار گیرد به عنوان یک وسیله ی مهم و قابل توجه در آن اتاق با نمای زیبا و زشت آن اتاق رابطه ای مستقیم دارد.
یکی از وسایل گرمازایی در هر خانه ای شومینه است. شومینه در هر اتاقی که قرار گیرد به عنوان یک وسیله ی مهم و قابل توجه در آن اتاق با نمای زیبا و زشت آن اتاق رابطه ای مستقیم دارد و باید به مصالحی که در ساخت آن استفاده می شود و هم چنین به چگونگی تزئینات طاقچه ی بالایی آن دقت فراوان شود تا به چیدمان اتاق جذابیت بیشتری ببخشد.

ساخت و طراحی شومینه هایی زیبا در هر اتاق :
در هر اتاق شومینه می تواند به عنوان وسیله مرکزی آن اتاق به حساب آید که معمولا اگر اتاقی دارای شومینه باشد هنگام وارد شدن به آن اتاق هر فردی ابتدا به شومینه و مدل و طراحی آن چشم می دوزد.بنابراین باید به 3 نکته دقت شود:
طرح و مدل شومینه - استفاده از مصالح – طاقچه ی بالایی شومینه.
با توجه به این 3 مورد می توان شومینه ها را به شکل ها و مدل های مختلفی درآورد تا بتوان فضایی زیبا را در هر اتاق طراحی  نمود.

3 نکته ی گفته شده باید با هم جور باشند و بهم بیایند :
در ابتدا اینکه درساختن هر شومینه از چه مصالحی استفاده می شود متفاوت است می توان از مصالح گوناگونی مانند آجر یا سنگ و....استفاده کرد.هم چنین مدل ساختن و طراحی آن که می تواند به صورت مستطیلی شکل و یا قوسی شکل و یا حتی دیواره های آن کوتاه یا بلند و..... متفاوت باشد و در آخر باید به طاقچه ی بالای آن و چگونگی چیدمان روی آن و یا حتی رنگ دیوارهایی که شومینه در آنجا واقع شده دقت فراوان داشت تا همه ی اینها طوری با هم جور شوند تا در نهایت شومینه ی ما جلوه ای زیبا پیدا کند.

طاقچه ی روی شومینه :
استفاده از وسایل مدرن و زیبا بر روی طاقچه ی بالایی شومینه ارتباط مستقیمی با جلوه ی شومینه دارد.مثلا گلدان های زیبا بر روی طاقچه می تواند به شومینه تان زیبایی ببخشد و اصطلاحا به آن روح دهد.
 

ارتفاع شومینه :
ارتفاع و اندازه شومینه مهم می باشد. در این مدل دیواره های شومینه را از کف تا سقف با اجر درست کرده ایم و برای داشتن چشم اندازی بهتر رنگ آن را بر خلاف رنگ دیوارها درآورده ایم. ارتفاع و بلندای شومینه می تواند باعث شود که اتاق بزرگتر جلوه دهد.
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/09/04/sh02.jpg

3 رنگ مشکی سفید سبز :
رنگ سفید شومینه و رنگ مشکی یک تلویزیون روی طاقچه و رنگ سبز دیوارها باهم جلوه ی زیبایی را به این نقطه از اتاق می دهد. آجرهای شومینه و طاقچه ی سفید متناسب با هم درآمده و دیوار های سبز رنگ در کنار هم به صورتی متعادل درآمده اند . قرارگرفتن یک تلویزیون روی شومینه بسیار خوشآیند بوده چرا که رنگ قاب آن با رنگ دیوارها یکی می باشد.
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/09/04/sh03.jpg

شومینه در یک اتاق کوچک :
این مدل شومینه فضای کمتری از اتاق را گرفته است تا اتاق نشیمن فضای بیشتری را برای چیدمان مبلمان داشته باشد. این شومینه بسیار ساده و شیک طراحی شده و حتی رنگ آن مطابق با رنگ دیوارها و روی دیوار بالای آن یک آینه ی ساده آویزان شده است که این کار برای اتاق ها با فضای کوچک پیشنهاد می شود.
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/09/04/sh04.jpg

شومینه در اتاق خواب :
در اتاق خواب شومینه باید طوری طراحی شود که معمولا رنگ دیوار آن با رنگ تمام دیوارها یکی
باشد و از آجربرای ساختن آن استفاده می شود.یک میز کوچک و یک گلدان کنار آن قرار گرفته و به این ترتیب زیبایی اتاق خواب کامل شده است.
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/09/04/sh05.jpg

شومینه در اتاق پذیرایی از جنس سنگ هایی شبیه چوب و آجر :
ترکیبی از کاشی های آجری شکل و مصالح چوبی برای اتاق پذیرایی مناسب می باشد .یک میز قهوه و یک قفسه ی کتاب در کنار آن پیشنهاد می شود.رنگ دیوارها همانند رنگ چوب می باشد تا با رنگ مصالح استفاده شده در ساخت شومینه هماهنگ باشد.
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/09/04/sh06.jpg

محافظ شومینه :
برای امروزی کردن و مطابق با مد روز درآوردن شومینه می توان از یک محافظ دکوری جلوی شومینه استفاده کرد. قفسه های تزئینی شکل که در کنار شومینه و متناسب با میز و صندلی ها می باشند فضای اتاق را کاملا امروزی کرده است.
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/09/04/sh07.jpg

شومینه در وسط اتاق :
 این مدل شومینه را در گوشه و یا کنج اتاق نساخته ایم. فضای اتاق طوری است که توانسته ایم آن را در وسط اتاق بسازیم. هدف از ساختن این گونه شومینه ها جدا کردن دو نقطه از خانه مثلا جداکردن آشپزخانه و اتاق نشیمن با استفاده از شومینه می باشد که کاری بسیار جذاب و زیبا می باشد.
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/09/04/sh08.jpg

نوع مصالح :
در این نوع از شومینه از آجرهایی استفاده شده که از دور نمایی از آجر را ندارند ولی از جنس آجر می باشند که در این مدل رنگ این مصالح با رنگ نقاطی از دیوارها یکی بوده و زیبا جلوه می دهد.
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/09/04/sh09.jpg
 
ترکیب رنگها :
در اینجا از رنگ های مختلفی برای طراحی اتاق استفاده شده است .شومینه ای به رنگ قهوه ای با دیوارهای سفید و تلویزیون مشکی که روی یک کمد قرمز قرار داده شده است و مبلمان رنگی در اتاق نشیمن استفاده شده است.
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/09/04/sh10.jpg

طراحی شومینه به سبک سنتی :
این مدل شومینه را از جنس گچ و سنگ مرمر ساخته ایم و روی طاقچه ی آن از وسایل تزئینی سنتی مانند یک پنجره ی قدیمی و شمعدانی های سنتی استفاده شده .این مدل شومینه در گوشه ای از اتاق جلوه ی اتاق را به حالت سنتی درآورده است و طراحی بسیار جالبی می باشد. از وسایل تزئینی از جنس مرمر هم می توان استفاده کرد.
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/09/04/sh11.jpg

استفاده از آجرهایی به رنگ سفید :
در این مدل تمامی آجرهای معمولی را سفید کرده و شومینه را با این مدل آجرها ساخته ایم .برای سطح زمین از موکتی به رنگ قهوه ای با طرح های مستطیلی شکل استفاده شده است تا با آجرهای ساده ی مستطیلی هماهنگ باشد.
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/09/04/sh12.jpg

شومینه ای به شکل غار :
از این مدل شومینه برای اتاق هایی استفاده می شود که دیوارهای آن هیچ تورفتگی ای ندارند و کل اتاق کاملا چهار گوش می باشد و به همین دلیل شومینه را به شکل منحنی و اصطلاحا غار مانند می  
سازند .در این مدل کل شومینه را به صورت بیرون آمده از از وسط یک دیوار ساخته ایم تا نمای بیشتری داشته باشد.
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/09/04/sh13.jpg



تهیه و ترجمه : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
اختصاصی سیمرغ



مطالب پیشنهادی :
ایده هایی برای چیدمان طاقچه شومینه
10 شیوه برای افزایش استفاده از یک شومینه
جدیدترین مدل های شومینه های مدرن !
نکاتی برای تمیز کردن شیشه ها , شومینه,وان حمام و فرش
با دکوراسیون سفید به استقبال زمستان بروید