دکوراسیون خانه تان را به سبک مسعود فروتن بچینید
  مسعود فروتن نویسنده، کارگردان سینما و تلویزیون ‌در ایران؛ جزء اولین نسل فارغ‌التحصیلان کارگردانی تلویزیون، از «مدرسه عالی تلویزیون و سینما» در سال ۱۳۴۷ است. این بار خانه تان را به سبک مسعود فروتن بچینید.

با چیدمان زیبای خانه مسعود فروتن آشنا شوید

او بیش از سه دهه است که به فعالیت سینمایی و تلویزیونی مشغول است و در کارنامه هنری اش، بیش از ۱۵۰ تله تئاتر و چندین فیلم و سریال دیده می شود. فروتن تحصیل سینما را در دانشکده هنرهای دراماتیک خوانده است.

در آسانسور كه باز می‌شود، آرام و ساده كنار ورودی آپارتمانش ایستاده. یك عینك كائوچویی به قول خودش «مد امسال» به چشم زده و یك لبخند «قدیمی» روی صورت دارد. این تركیب «مد امسال» و «قدیمی بودن» را به محض وارد شدن به خانه هم احساس می‌كنی. مجموعه‌ای از رنگ‌های گرم در كنار خرده‌ریزهای آنتیكی كه كاملا معلوم است با وسواس از بین بی‌نهایت جنس عتیقه انتخاب شده‌اند و حالا اینجا در آپارتمان 80 متری مسعود فروتن، كنار او زندگی می‌كنند.

 

مبلمان دکوراسیون خانه مسعود فروتن

مبلمان دکوراسیون خانه مسعود فروتن

وقتی روی مبل سه نفره بنفش‌رنگ توی هال می‌نشینی دلت می‌خواهد با آن صدای خاص برایت خاطره تعریف كند. انگار خودش هم این را خوب می‌داند. وقتی با لیوان شربت سكنجبین می‌نشیند روبه‌رویت، بدون مقدمه می‌رود به سال‌های دور. كارگردان و مجری برنامه «یادگاری» برای تك‌تك چیزهایی كه اینجا كنار هم چیده «قصه» دارد. برای شنیدن قصه‌های آپارتمان كوچك مسعود فروتن در یكی از برج‌های قدیمی آتی‌ساز، مهمان او باشید.

 

 

دکوراسیون آشپزخانه خانه مسعود فروتن

دکوراسیون آشپزخانه خانه مسعود فروتن

اینجا پاتوق اول صبح‌های من است. در آشپزخانه یك گوشه دنج برای خودم درست كرده‌ام. همین‌جا صبحانه می‌خورم. این سماور زغالی را بعد اینكه خریدم دادم برقی‌اش كردند كه ازش استفاده كنم. تا حالا چیزی نخریده‌ام كه ندانم می‌خواهم باهاش چه‌كار كنم.

 

 

forotans_home_decoration03.jpg

ظروف آنتیک دکوراسیون خانه مسعود فروتن

بشقاب‌ها همه آنتیك هستند. هركدام از این تابلوها هم برای خودشان داستان دارند. آن تابلوی بسم‌الله كار آقای امیرخانی است. همیشه دوست داشتم یك تابلو خط از او در خانه‌ام داشته باشم. روی آن یكی هم نوشته «خداوندا مرا آن ده كه آن به» خط آقای كرمی است و این جمله را خیلی دوست دارم.

 

چیدمان کوپه ای دکوراسیون خانه مسعود فروتن

چیدمان کوپه ای دکوراسیون خانه مسعود فروتن

من به این چیدمان می‌گویم «كوپه‌ای». دو تا مبل سه‌نفره عین هم خریده‌ام و گذاشتم‌شان روبه‌روی هم. آدم‌ها روبه‌روی هم معاشرت می‌كنند. وقتی شما مبل‌ها را دور می‌چینید مجبورند سرشان را بگردانند تا شما را ببینند اما این‌جوری شش نفر می‌توانند راحت روبه‌روی هم بنشینند و با هم گپ بزنند. صمیمی‌تر نیست؟

 

 

تابلو هنری دیوار خانه مسعود فروتن

تابلو هنری دیوار خانه مسعود فروتن

«مژده وصل تو كو كز سر جان برخیزم» این تابلو را خانه دوستم دیده بودم. همیشه آن را كنار دیوار می‌گذاشت. من هم همیشه گیر می‌دادم كه چرا آن را به دیوار نمی‌زنی. یك روز زنگ زد و گفت بیا امانت ببرش. بعد كه زدمش به دیوار اینجا بهش زنگ زدم و گفتم پسش نمی‌دهم.

 

 

پرده دکوراسیون خانه مسعود فروتن

پرده دکوراسیون خانه مسعود فروتن

سریال «همه بچه‌های من» مرضیه برومند را یادتان هست؟ من آنجا كارگردان تلویزیونی بودم. وقتی ضبط تمام شد، گفتم این پرده‌ها را برمی‌دارم، لطفا پولش را با من حساب كنید. اما خانم برومند آنها را به من هدیه داد. خیلی دوست‌شان دارم. رنگ پرده زیری و رویی با هم ست نیست اما تركیب‌شان حس لطافت به آدم می‌دهد.

 

 

 

صندوقچه ای قدیمی و زیبا

صندوقچه ای قدیمی و زیبا

قدیمی‌ها لباس‌های‌شان را توی این مفرش‌ها می‌گذاشتند. من دادم تویش چوب كار گذاشتند و تبدیل شد به یك صندوقچه. الان لباس‌های زمستانی‌ام را در آن می‌گذارم. وقتی هم ‌مهمان دارم به عنوان مبل ازش استفاده می‌كنیم. این كوسن رویش هم از یك جاجیم قدیمی كه مادرم بهم هدیه داده بود، درست كردم. جاجیم بزرگ بود و در خانه جا نمی‌شد. من هم از تویش چند تا كوسن درآوردم. دوتایش اینجاست، بقیه‌اش را هم دادم به بچه‌های فامیل كه یادگار مادرم در خانه آنها هم باشد.

 

 

جایگاه تلویزیون در چیدمان خانه مسعود فروتن

جایگاه تلویزیون در چیدمان خانه مسعود فروتن

وقتی ‌مهمان دارم تلویزیون روشن نمی‌كنم. دلم می‌خواهد توی پذیرایی با ‌مهمانم معاشرت كنم. این گوشه یك مبل دونفره دارم، هروقت تنها باشم برای خودم می‌نشینم تلویزیون نگاه می‌كنم. اندازه تلویزیونم هم طبیعی است. نمی‌فهمم چرا بعضی‌ها برای یك آپارتمان كوچك تلویزیون 50 اینچی می‌خرند!

 

 

میزنهارخوری دکوراسیون خانه مسعود فروتن

میزنهارخوری دکوراسیون خانه مسعود فروتن

آشپزخانه اپن مال ناهار خوردن نیست. غذا را باید روی میز خورد. یك میز چوبی قدیمی و جمع و جور پیدا كرده‌ام كه می‌شود شش تا صندلی دورش چید. صندلی‌ها هم لهستانی و قدیمی هستند. رومیزی هم رویش تاریخ دارد؛ مال سال 1251 است!درست 140 سال پیش! وقتی اینجا با دوستانم دور هم شام می‌خوریم، می‌گویند:« این رومیزی را جمع كن، حیف است.» در جواب‌شان می‌گویم: «جمع كنم، چه‌كارش كنم؟» آدم باید از چیزهایی كه دارد استفاده كند.

 

 

آویزهای زیبای دکوراسیون خانه مسعود فروتن

آویزهای زیبای دکوراسیون خانه مسعود فروتن

این را عروس های ترکمن می گذارند روی سرشان. وقتی دیدم خیلی خوشم آمد، یکی خریدم و به عنوان آویز در ورودی آشپزخانه نصب کردم.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : زندگی ایده آل