شیک پوشی مردانه به سبک دکتر ظریف!!
شیک پوشی مردانه اصول و قواعد خاص خودش را دارد و اگر می خواهید یک مرد شیک پوش تمام عیار ایرانی باشید پیشنهاد می کنیم شیک پوشی اصیل ایرانی را از دکتر ظریف معروف یاد بگیرید.

اصول شیک پوشی به سبک دیپلمات ها

لباس رسمی مردان ایرانی با خارجی ها تفاوت هایی دارد. در جلسات رسمی خارج از کشور، دیپلمات ها و سیاستمداران خارجی کروات می زنند و در برنامه های بسیار رسمی هم از پاپیون استفاده می شود اما در ایران کت، شلوار و پیراهن، لباس رسمی مردانه را تشکیل می دهند.

 

هر مرد ایرانی در زمان حضور در یک برنامه رسمی باید 10 چیز به همراه داشته باشد : 

1 - انگشتر
2 - کمربند
3 - کارت ویزیت
4 - ساعت
5 - خودنویس
6 - جوراب
7 - کفش
8 - کت
9 - شلوار
10 - پیراهن

 

رنگ کت و شلوار دیپلمات ها و بازرگانان شناخته شده چطور باید باشد؟

رنگ کت و شلوار دیپلمات ها و بازرگانان شناخته شده چطور باید باشد؟

لطفا راه راه نپوشید

کت و شلوار سرمه ای 

این رنگ از زمان امپراتوری روم، رنگ اقتدار بود و خانواده امپراتور، لباس های سرمه ای می پوشیدند. می گویند این رنگ را افرادی می پوشند که خودشان را مقتدر و قدرتمند می دانند. روانشناسان می گویند هر کس کت و شلوار سرمه ای داشته باشد، آدم باهوشی است. رنگ سرمه ای افراد را صادق و قابل اعتماد نشان می دهد. وقتی رهبران کشورهای پرقدرت ( از نظر اقتصادی و نظامی ) کنار هم جمع می شوند، کت و شلوار سرمه ای می پوشند تا نمایشی از هوش شخصی و قدرت کشورشان باشد.

 

کت و شلوار خاکستری تیره

رنگ دومی که برای دیپلمات ها استفاده می شود، خاکستری تیره است. البته بعضی ها معتقدند که خاکستری، رنگ بی طرفی است. اگر در یک میهمانی دو طرف دعوا حاضر باشند، فرد میانجی با پوشیدن لباسی به رنگ خاکستری نشان می دهد که با کسی سر جنگ و دعوا ندارد.

 

کت و شلوار قهوه ای

سومین رنگ دیپلماتیک، قهوه ای است که بیشتر آدم های احساساتی آن را می پوشند.

 

کت و شلوار مشکی

معمولا به این رنگ، نگاه منفی دارند اما از طرفی رنگ صلابت هم به حساب می آید. کسی که بخواهد حرفش را به کرسی بنشاند، مشکی می پوشد.

 

کت و شلوار راه راه یا ساده

کت و شلوار را معمولا ساده انتخاب می کنند. لباس مشکی راه راه، صلابت مشکی ساده را ندارد به خصوص اگر فاصله خطوط روشن آن کمتر از یک سانتی متر باشد. هیچ دیپلمات یا بازرگانی نباید کت و شلواری بپوشد که فاصله خطوط راه راه آن کمتر از این مقدار است.

چرا؟

زمانی، شخصیت منفی یک فیلم مافیایی کت مشکی راه راهی پوشیده بود که در ناخودآگاه بینندگان تاثیر بدی می گذاشت، به همین دلیل پوشیدن این مدل کت و شلوار را پیشنهاد نمی کنند.

 

دکمه های کت

دکمه های کت دیپلمات ها

در کت های دو دکمه که از سال 2008 مد شده، در مواقع عادی یعنی ایستادن، راه رفتن، مصاحبه، عکس گرفتن و تحویل سند، باید دکمه بالایی بسته و دکمه پایینی باز باشد. اگر دکمه کت دیپلمات ها باز باشد ایرادی ندارد اما در این صورت به این معناست که حرف جدی در میان نیست و می توان شوخی کرد.

 

جوراب

جوراب باید هم رنگ شلوار باشد. بعضی ها فکر می کنند جوراب سفید شیک و رسمی است اما اصلا چنین چیزی درست نیست. جوراب سفید – آن هم سفید حوله ای – فقط برای زمان ورزش مناسب است! با لباس تیره نباید جوراب روشن پوشید. بعضی ها می گویند خوبی جوراب سفید این است که سریع تغییر رنگ می دهد و کثیفی اش فوری مشخص می شود، در صورتی که جوراب را باید هر روز عوض کرد و نباید منتظر تغییر رنگ آن ماند.

 

خودنویس

هر دو گروه خانم ها و آقایان باید همیشه یک خودنویس متمایز و زیبا همراه داشته باشند چون در زمان یادداشت برداشتن یا امضای قرارداد، دوربین ها روی خودنویس شان زوم می کنند. در ضمن، جوهر خودنویس اصالت دارد و نمی توان به راحتی آن را پاک کرد. مهم نیست که یک دیپلمات یا بازرگان، خودنویس اش را در تمام ساعات شبانه روز به همراه داشته یا کارهای روزمره اش را با آن انجام دهد اما در لحظه امضای قرارداد یا در قرارهای خاص، باید از خودنویسی متفاوت استفاده کند.

 

پیراهن دیپلمات ها

پیراهن دیپلمات ها

مردان سیاست و تجارت مثل مردان معمولی نیستند. آنها برخلاف ما نمی توانند هر رنگی انتخاب کنند که به رنگ پوست شان بیاید. مثلا اگر رنگ پوست ما تیره باشد می توانیم کت و شلوار سفید بپوشیم اما یک دیپلمات نمی تواند این کار را بکند. کت و شلوار سفید را بر تن هنرمندان (در تابستان ها، آن هم در میهمانی های هنری) یا بعضی کارکنان هتل ها می بینیم. هیچ دیپلماتی مثل یک هنرپیشه لباس نمی پوشد. با این حال به جای رنگ کت و شلوار می تواند با رنگ پیراهنش بازی کند.

 

سه ترکیب برای رنگ لباس و کت و شلوار

کنتراست : دو رنگ کاملا متضاد؛ مثلا کت و شلوار مشکی و پیراهن سفید.

چه کسانی در چه جاهایی اینطور لباس می پوشند؟ هنرپیشه ها، میهمان های مراسم بسیار رسمی (در آمریکا)، دامادها. دیپلمات ها اینطوری لباس نمی پوشند.

 

اکسنت : ترکیب های خاص؛ مثل قهوه ای پررنگ یا کرم، سرمه ای یا آبی، خاکستری تیره یا روشن.

 

مایلد : دو یا سه طیف مخلوط مثل بژ با قهوه ای روشن، کرم با قهوه ای روشن

 

رنگ پیراهن

رنگ پیراهن را معمولا از خانواده کت و شلوار انتخاب می کنند. مثلا اگر کت و شلوار سرمه ای است، رنگ پیراهن باید آبی روشن باشد. پیراهن شب مردانه را سفید انتخاب می کنند. انتخاب رنگ های قرمز، بنفش، یاسی و نارنجی – هر چند به رنگ پوست یا چهره تان بیاید – مجاز نیست.

 

 

کراوات و پوشت دیپلمات ها

کراوات و پوشت دیپلمات ها

تاریخچه کراوات به سال ها پیش برمی گردد اما سمبل چیز خاصی نیست. نماد مسیحیت هم محسوب نمی شود. دیپلمات های ایرانی بعد از انقلاب، به خاطر فرمایش امام خمینی (ره)، از پوشیدن کراوات و پوشت (پارچه روی جیب جلوی کت) خودداری کردند. رهبر انقلاب نیز به دیپلمات ها تاکید کرده بودند نباید لباس هایشان مظاهر غربی داشته باشد. در چند سال اخیر، کراوات در خود اروپا هم از مد افتاده و می بینیم که مثلا نخست وزیر یونان کراوات نمی زند و اسم پوشش تازه خودش را گذاشته: «لباس به سبک مردان ایرانی!»

کراوات باید به ظاهر لباس بخورد. کراوات لباس رسمی، یک دست و یک رنگ است. برخی گروه ها و سازمان ها و باشگاه ها برای اعضای خودشان نوع خاصی از کراوات را طراحی می کنند و در جلسات گروه، آن را می زنند.

 

کمربند

کمربند باید چرمی باشد. ترجیح این است که کمربندها قلاب داشته باشند. کمربندهایی که سگک شان بیلبوردی است، مناسب نیستند.

 

 

یک توصیه زمستانی درباره پالتو

یک توصیه زمستانی درباره پالتو

مردان ایرانی در زمستان ها کت شان را درمی آورند و بارانی را روی پولیور می پوشند. اورکت یا پالتو باید روی کت پوشیده شود. در واقع پالتو جایگزین کت نیست، پالتو را باید در فضای سرپوشیده از تن بیرون آورد و با کت در جلسات نشست. پالتو و کاپشن بلند را باید به رختکن تحویل داد.

 

 

 

دیپلمات ها باید خوش بو باشند

اشخاص حتما باید معطر باشند چون خوش بو بودن فضا، احساس مهربانی ایجاد می کند. کشور سازنده عطر مهم نیست اما اگر به عنوان یک ایرانی در جلسه بین المللی شرکت می کنید، باید عطر اصل بخرید و بزنید. عطر استرس را کم می کند و زمینه همکاری بیشتری فراهم می آورد. به همین دلیل در مساجد و معابد، از عطر استفاده می شود تا فضا تلطیف شده و انسان آرامش پیدا کند.

 

عطر را چگونه می خرند؟

نوع عطر مهم نیست، مهم این است که عطریات را برای پوست درست می کنند، نه برای پارچه. برای همین کسی که می خواهد عطر بخرد باید آن را روی پوست خودش امتحان کند. شما هم اگر می خواهید عطر بخرید، فردی خوش سلیقه از اطرافیان تان را همراه خود ببرید، چون در نهایت قرار است بوی عطر را اطرافیان شما حس کنند، نه خود شما.

 

چه زمان هایی عطر نمی زنند؟

وقتی بیمار هستید، چون وضعیت شیمیایی پوست تان تغییر می کند. بوی عطرتان نیز با همیشه اش متفاوت خواهد بود. در چنین مواقعی باید از عطر دیگری استفاده کنید. همیشه عطر را روی پوست تان بزنید نه روی پارچه. کم عطر بزنید اما همیشه این کار را بکنید.

 

خانم های دیپلمات چگونه لباس می پوشند؟

لباس خانم ها

خانم ها باید در محافل رسمی با حجاب کامل (شامل مقنعه، مانتو، شلوار و جوراب) حاضر شوند. چادر حجاب برتر است اما اجباری نیست. خانم ها می توانند در شکل و رنگ روسری و کیف شان سلیقه به خرج داده و ظاهرشان را شاخص تر نشان دهند.

 

کیف خانم ها

کیفی که خانمی دیپلمات یا بازرگان رد محافل رسمی به دست دارد، باید با کیف روزمره مردم فرق داشته باشد. کیف خانم ها از جنس چرم مرغوب است و معمولا اندازه اش به حدی است که یک مینی لپ تاپ یا تبلت کوچک داخلش جا بگیرد. کیف بزرگتر از این، برای مراسم رسمی مناسب نیست. خانم ها معمولا در محافل رسمی با حجاب کامل حاضر می شوند. روسری (یا مقنعه) شیک و فاخر، خودنویس و کیف هم معمولا استفاده می شود.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : مجله همشهری دانستنیها

 

 

 

 

Save