بهترین نوع كفش برای كودكان در سنین دبستان، كفش اسپرت با كف و رویه نرم و انعطاف‌پذیر است تا مانع وارد آمدن ضربه و فشار به مفاصل پا شود.
 
سایز كفش تا 1/5 سانتی‌متر بزرگتر از پای كودك انتخاب شود

یك متخصص فیزیوتراپی گفت:
بهترین نوع كفش برای كودكان در سنین دبستان، كفش اسپرت با كف و رویه نرم و انعطاف‌پذیر است تا مانع وارد آمدن ضربه و فشار به مفاصل پا شود.
 
دكتر شهلا زاهدنژاد در گفت وگو باایسنا، اظهار داشت:
كفش كودكان در سن دبستان باید نرم و انعطاف‌پذیر باشد تا هنگام راه رفتن و یا دویدن ضربه وارد آمده از سوی زمین به كف پا را دفع كند.
 
وی افزود: كفش‌های با كف و رویه خشك به هیچ وجه مناسب نیست و فشار زیادی به مفاصل پای كودكان وارد می‌آورد.
 
دكتر زاهد ‌نژاد تصریح كرد:
همچنین اگر پاشنه كفش كودك بلند باشد موجب لیز خوردن پای كودك در كفش شده و احتمال پیچ‌خوردگی مچ پای كودك افزایش می‌یابد.
 
وی خاطرنشان كرد: استفاده از كفش‌های كتانی دارای كف نازك نیز موجب وارد آمدن ضربه و فشار به پای كودك شده و به هیچ وجه توصیه نمی‌شوند.
 
این متخصص فیزیوتراپی درباره اندازه كفش اضافه كرد: توصیه می‌شود سایز كفش یك تا 1/5 سانتی‌متر بزرگ‌تر از پای كودك انتخاب شود تا امكان رشد پا وجود داشته باشد.
 
وی گفت: باید توجه داشت كه اگر كفش كودك بیش از اندازه تنگ و یا گشاد باشد به پای كودك آسیب رسانده و احتمال پیچ خوردگی مچ پا را افزایش می‌دهد.
 

با توجه به این كه هدف از استفاده كفش‌های معمول در مدرسه دویدن و ورزش كردن نیست، توصیه می‌شود در زنگ ورزش از كفش مخصوص استفاده شود.

دكتر نادر معروفی در گفت وگو با ایسنا با تاكید بر لزوم مراقبت‌های بهداشتی قوس كف پا در زمان رشد و بلوغ اسكلتی افزود: پا، تكیه گاه بدن است كه تمام نیروی وزن را به زمین منتقل می‌كند و با برخورد به زمین این نیرو به صورت عكس‌العمل از طریق پا به زانو، ستون فقرات و مفاصل منتقل می‌شود به همین دلیل مراقبت‌های بهداشتی از پا و كنترل نیروهایی كه از بدن و زمین به آنها وارد می‌شود حائز اهمیت است.

وی در ادامه اظهار كرد: در بسیاری از كودكان و نوجوانان كه در معرض انحرافات ستون فقرات هستند نرمی مفصل دیده می‌شود و این نرمی مفصل در كف پای آنها نیز وجود دارد، هم چنین قوس‌های ستون فقرات در این سنین بسیار انعطاف پذیرند و با وارد شدن هرگونه نیرو تغییر شكل می‌دهد.

دكتر معروفی با بیان اینكه رویه كفش باید چرمی و دارای انعطاف پذیری متوسط باشد،
اظهار كرد: رویه چرمی كفش نباید خیلی خشك یا خیلی نرم باشد و باید دارای بند باشد تا هنگامی كه بر اثر پوشش مكرر و گرمای پا تغییر شكل می‌دهد با تنظیم بندهای آن بتوان استحكام دیواره‌های كفش را تنظیم كرد.

عضو هیات مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران در رابطه با قسمت پنجه كفش گفت: پنجه كفش باید پهن باشد به گونه‌ای كه انگشتان دچار فشردگی نشوند زیرا انحرافات انگشتان از كودكی و نوجوانی با پوشیدن كفش‌های بسیار تنگ به وجود می‌آید كه منجر به تغییر قوس كف پا می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران، پاشنه پا را محل شایعی برای تغییر شكل در اندام تحتانی و قسمت پا دانست و از دو لایه بودن و قوام دار بودن پاشنه كفش به عنوان دو خصوصیت یك كفش بهداشتی یاد كرد كه از تمایل به انحراف پاشنه در جهت داخل و خارج جلوگیری می‌كند.

دكتر معروفی در رابطه با كف كفش نیز به ایسنا گفت: كف كفش باید ضمن انعطاف پذیری دارای استحكام باشد تا از بخشی از ضربات به صورت مكانیزمی جلوگیری كند و به عنوان ضربه گیر عمل كند زیرا كف خشك كفش ضربه را مستقیما به مفاصل و ستون فقرات وارد می‌كند.

وی انعطاف پذیری بیش از حد كف كفش را منجر به انتقال نیرو و پیچ خوردگی پا دانست.

عضو هیات مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران، پاشنه‌های باریك را مناسب ندانست و افزود: كم بودن سطح اتكای پاشنه از عوامل تشدید كننده خطر پیچ خوردگی پا است و نباید از آنها در محیط‌هایی جمعی نظیر مدرسه برای دویدن و بالا رفتن از پله استفاده شود.

دكتر معروفی با اشاره به كفش‌های لژدار كه ارتفاع قسمت پاشنه آنها دو برابر بخش جلویی است، ادامه داد: كفش مناسب در سنین دبستان باید در قسمت پاشنه دارای ارتفاع 5/2 تا 3 سانتی متر و در قسمت پنجه ارتفاعی 5/1 سانتی متر داشته باشد ولی برای كفش‌های رسمی در قسمت پنجه ارتفاع یك سانتی متری توصیه می‌شود، هم چنین برای سنین دبیرستان ارتفاع مناسب به ترتیب باید 5/0 سانتی متر بلندتر باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران در پایان ابراز كرد: اگر كفه داخل كفش از برجستگی مركزی كه پوشش دهنده قوس داخلی است برخوردار باشد قوس كف پا را در طول دوران رشد تنظیم می‌كند در غیر این صورت باید از كفه طبی برای تنظیم قوس كف پا استفاده شود.
 
گردآوری:گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع:salamatnews.com
 
مطالب پیشنهادی:
انتخاب كفش مناسب و كوله سبك برای دانش‌آموزان
از لباس های با پارچه های خاص چطور و با چه شیوه ای نگهداری کنیم ؟
چطور رنگی که بیشتر به ما می آید را بشناسیم؟
لباس های پشمی را چگونه نگه داری کنیم؟
انواع پارچه را بشناسید