این غذا یک پیش غذای فوق‌العاده و سالم است و باعث می‌شود شما جلوی پر خوری و دریافت کالری زیاد را بگیرید.
سوپ یک پیش غذای فوق‌العاده و سالم است و باعث می‌شود شما جلوی پر خوری و دریافت کالری زیاد را بگیرید.

نگاهی به کاسه‌ی حاوی سوپتان بیندازید. چند نوع سبزیجات می‌بینید؟ هویج؟ قارچ؟ سیب زمینی؟ نخود فرنگی؟ کدو حلوایی؟ احتمالاً جو هم در آن می‌ریزید. شاید کمتر غذایی مانند یک سوپ سبزیجات خوشمزه حاوی ویتامین باشد. سوپ یکی از غذاهای پرطرفدار و مناسب برای زمستان محسوب می‌شود که به راحتی بدن را گرم کرده و حس مطبوعی ایجاد می‌کند. در عین حال یک سوپ سالم می‌تواند همیار لاغری هم باشد. باید بدانید که حتی رژیم لاغری سوپ هم داریم. این رژیم سال‌ها قبل در آمریکا باب شد و بیمارانی که قرار بود عمل جراحی داشته باشند قبل از جراحی با این رژیم وزن کم می‌کردند. بعدها این رژیم به یکی از رژیم‌های پرطرفدار تبدیل شد. حتی اگر نخواهید یک رژیم سخت غذایی را دنبال کنید می‌توانید به راحتی با گنجاندن سوپ در برنامه‌ی غذایی‌تان جلوی پر خوری را بگیرید و شروع به لاغر شدن بکنید. با ما همراه باشید.
 
سوپ : صد در صد مغذی و رژیمی
به طور متوسط سوپ از 85 درصد آب تشکیل می‌شود که به راحتی بدن را هیدراته می‌کند یعنی آب بدن را تأمین می‌کند. از آنجایی که از سبزیجات تهیه می‌شود سرشار از ویتامین؛ مواد معدنی و فیبرهای غذایی می‌باشد. البته باید حواستان باشد سوپ سبزیجات ساده با انواع دیگر سوپ‌ها مانند سوپ خامه فرق می‌کند. این نوع سوپ کم چرب‌تر و بسیار سالم‌تر است.
 
سوپ به عنوان پیش غذا بهترین گزینه است
سوپ یک پیش غذای فوق‌العاده و سالم است و باعث می‌شود شما جلوی پر خوری و دریافت کالری زیاد را بگیرید. زمانی که سوپ را به عنوان پیش غذا میل می‌کنید معده‌تان گرم می‌شود در عین اینکه احساس خوبی به شما دست می‌دهد و زودتر سیر می‌شوید.

در واقع سوپ بخشی از معده را از همان ابتدا اشغال می‌کند و نمی‌گذارد غذای سنگین و پرکالری میل کنید. در این صورت به جای اینکه یک بشقاب پر برنج بخورید و یا غذاهای پر چرب دیگر میل کنید آن هم با حجم زیاد، گرسنگی خود را با آب و سبزیجات مفید رفع کرده‌اید. در عین حال کلی ویتامین هم عایدتان شده است.
 
سوپ ساده یا سوپ خامه ای
به طور کلی سوپ‌های معمولی از آب، چند نوع سبزیجات، آب مرغ و مقدار کمی روغن مانند کره یا روغن معمولی طبخ می‌شود. استفاده از مقدار خیلی کم یعنی اندازه یک فندق کره یا کمی روغن کافی است. باید بدانید هر چه میزان روغنی که به سوپ اضافه می‌کنید کم باشد کالری کمتری دریافت می‌کنید. توجه داشته باشید برای هر 200 گرم سوپ بین 60 تا 80 گرم سبزیجات لازم دارید و این سالم‌ترین نوع سوپ است.
یک نوع سوپ دیگر نیز وجود دارد که با جو، مقداری سبزیجات مانند سیب زمینی و هویج، شیر و خامه تهیه می‌شود. این سوپ بسیار لذیذ است اما در عین حال به دلیل استفاده از شیر و خامه کالری بیشتری دارد. اگر از طرفداران این سوپ هستید بهتر است در تهیه‌ی آن از شیر کم چرب استفاده کرده و میزان خامه را کاهش دهید. سعی کنید هویج و سبزیجات بیشتری به آن اضافه کنید.
اگر از سوپ‌های آماده استفاده می‌کنید حواستان باشد ترکیبات درج شده روی بسته بندی را کنترل کنید. میزان سبزیجات این سوپ‌ها باید زیاد و میزان چربی آن‌ها کم باشد. حواستان باشد محصولاتی را انتخاب کنید که حاوی کمترین میزان سدیم (نمک) و طعم دهنده ها است.

مغذی‌ترین نوع سوپ‌ها
سوپ‌های غلیظ تهیه شده از حبوباتی مانند عدس یا سوپ سبزیجات شامل سیب زمینی، هویج و سبزیجات سبز رنگ مانند نخود فرنگی و سبزیجات معطر، سوپ ذرت و کلاً سوپ‌هایی که خامه‌ی زیاد ندارند و از سبزیجات فراوان تهیه می‌شوند جزو بهترین و مغذی‌ترین انواع سوپ‌ها هستند. سوپ ماهی هم مفید است. این نوع سوپ با اینکه چرب است اما در عین حال سرشار از پروتئین می‌باشد.
برای تهیه‌ی یک سوپ سبک و مغذی حتماً از هویج یا کدو حلوایی، تره فرنگی یا سیب زمینی و سبزیجات سبز رنگ استفاده کنید. برای اینکه بتاکاروتن موجود در هویج بهتر جذب شود حتماً کمی روغن به آن اضافه کنید.
 
چند سۆال
آیا سوپ یک غذای کامل محسوب می‌شود؟
بله. سوپ از ترکیباتی تشکیل شده است که پروتئین، ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبرهای غذایی خوبی به بدن می‌رساند و اگر این غذا در چهارچوب یک تغذیه‌ی سالم قرار بگیرد یک غذای کامل محسوب می‌شود. اگر ناهار پرخوری کرده‌اید بهترین کار این است که برای شام سوپ سبزیجات، ماست یا یک عدد میوه میل کنید. این می‌شود یک وعده‌ی کامل و مفید.
 
آیا سوپ به لاغری کمک می‌کند؟
باز هم بله. می‌توانید هر چقدر که دلتان خواست سوپ میل کنید (البته سوپ سبزیجات با روغن کم و بدون خامه). مصرف سوپ و ماست مناسب‌ترین فرمول برای لاغری است. البته حواستان باشد که نباید از مصرف مواد غذایی دیگر صرف نظر کنید و فقط سوپ بخورید. توصیه می‌کنیم یک برنامه‌ی غذایی متنوع حاوی میوه و سبزیجات فراوان داشته باشید و سوپ را در کنار یک رژیم غذایی درست و سالم برای خوش اندامی مصرف کنید.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : tebyan.net



مطالب پیشنهادی : 
همه چیز در مورد رژیم لاغری چای سبز
جدیدترین راه لاغری کشف شد
با این غذای رژیمی خودتان را لاغر کنید
طرز تهیه یک غذای کاملا رژیمی
طرز تهیه یک خوراک رژیمی برای افرادی که رژیم لاغری دارند