از این پس سیمرغ سعی دارد پرسشهای متداول در خصوص غذاهای اصلی را که توسط متخصصین معروف تغذیه ارائه شده است را در سلسله مقالاتی ارائه می‌نماید
چه مقدار ماهی باید مصرف کنیم؟
 
اغلب مردم در مورد اینکه چه مقدار ماهی هر هفته باید مصرف شود سوال می‌کنند. با وجود اینکه احتیاجات غذایی هر فردی منحصر بفرد است، اما حالات مشترکی وجود دارد. مثلا هر هفته 18 اونس (هر اونس برابر با 38/25 گرم می‌باشد) ماهی مصرف کنیم. علاوه بر همه فواید غذایی، ماهی کمک می‌کند تا احتیاج روزانه شما به پروتئین فراهم شود و اگر بین آنها، ماهی سالمون، هالیبوت، ماهی تن و ماکرل باشد نیاز بدن به اسید چرب امگا نیز تامین می‌گردد.
 

رهنمودهای عملی

در عمل، بویماهی شاخص خوبی برای تازگی آن است، از آنجا که بوی ماهی های بسته بندی شده مشخص نیست باید ماهی هایی را تهیه کنید که بدون بسته بندی عرضه می‌شوند.

وقتی ماهی را انباشته می‌کنید نکته مهم این است که سرد نگه داشته شود. ماهی نسبت به گرما حساس است. باید به محض خرید از فروشگاه ماهی را در یخچال نگه داشت. و اگر فاصله فروشگاه تا منزل بیش از 45 دقیقه است، حتما کولر ماشین را روشن کنید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد ماهی و غذاهای دریایی روی عنوان غذاها و چاشنی ها در پرتال ما کلیک کنید. همچنین می‌توانید دستورالعمل تعدادی از غذا ها را تهیه نمایید.

 

آیا برای جلوگیری از پوکی استخوان باید محصولات لبنی مصرف کنیم؟

 

پوکی استخوان حالتی است که در آن مواد معدنی و دیگر مواد استخوانی از بین رفته و نفوذ پذیر تر می‌شوند همچنین استخوان به راحتی شکسته می‌شود.در حدود 20 تا 25 میلیون آمریکایی به ویژه زنان مسن دچار پوکی استخوان می‌باشند.در حالیکه بسیاری از مردم بر این باورند که مصرف مواد لبنی، از پوکی استخوان جلو گیری می‌کند اما این امر قطعیت ندارد.خیلی از غذاهای گیاهی نه تنها دارای کلسیم می‌باشند بلکه دارای مواد مغذی دیگری هستند که در کل از پوکی استخوان جلوگیری می‌کنند.
 

نقش کلسیم در پوکی استخوان

کمبود کلسیم قطعا خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد. کلسیم ناکافی سبب می‌شود تاهورمون پاراتیروئید باعث شکستن برخی سلولهای استخوانی با نام استئوکلاست شود، تا سطح کلسیم خون افزایش یابد.مطالعات نشان می‌دهد که کمبود کلسیم باعث ابتلا به پوکی استخوان می‌شود و تکمیل کلسیم سبب افزایش تراکم استخوانی وکاهش ابتلا به پوکی استخوان.به عنوان مثال،افزایش کلسیم و به همراه آن افزایش تراکم استخوانی زوال در یائسگی زنان را 30 تا 50 درصد کاهش می‌دهد.در مجموع اینها تاثیر مهمی درکاهش شکستگی کپلی دارند.

از آنجا که یک لیوان شیر دارای 300 میلیگرم کلسیم است (و نیاز بدن فرد بزگسال به کلسیم 1000 میلیگرم می‌باشد) اساسا شیر به عنوان ماده ای با کلسیم بالا محسوب می‌شود.فقط کلسیم نیست که از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند بلکه مواد غذایی دیگری نیز در جلوگیری از آن موثر می‌باشند.     
 
 
بخش اول این مطلب
 
 
 
ادامه دارد.....