شما باید بدانید كه تا كجا می‌توانید همسرتان را به زندگی مجازی‌تان نزدیك كنید و از چه جایی باید مقابل صفحه فیس‌بوك‌تان و او دیوار بكشید.
شما از كدام دسته از خانم‌ها هستید؛ از آن دسته كه از همان روزهای اول نامزدی از فرد مقابل‌شان رمز عبور فضاهای مجازی‌اش را طلب می‌كنند و در هر فرصتی به تلفن همراهش سرك می‌كشند یا از آن دسته كه خودشان با فعالیت‌های مجازی همسرشان كاری ندارند اما مدام باید به‌خاطر هر قدمی كه در این دنیا برمی‌دارند، به او پاسخ دهند؟ اگر می‌توانید رفتارهای خود یا همسرتان را در یكی از این دو گروه جا دهید، خواندن این صفحه را به شما پیشنهاد می‌كنیم. شما باید بدانید كه تا كجا می‌توانید همسرتان را به زندگی مجازی‌تان نزدیك كنید و از چه جایی باید مقابل صفحه فیس‌بوك‌تان و او دیوار بكشید. 

عشق‌تان را فریاد بزنید
زندگی مشترك بالا و پایین‌های خودش را دارد. بعضی روزها هیچ كس در دنیا نمی‌تواند عاشق‌تر از شما باشد و بعضی روزها هم احساس می‌كنید همه مسیر را اشتباه آمده‌اید. اما مراقب باشید! شما نمی‌توانید این پستی و بلندی‌ها را در صفحه فیس‌بوك‌تان فاش كنید. آدم‌هایی كه شما را از طریق این محیط می‌شناسند یا اینكه بیشتر شما را در این فضا می‌بینند، همان‌طور در مورد ارتباط شما با همسرتان قضاوت می‌كنند كه شما در این فضا آن را منعكس می‌كنید. 

راه و رسم فیس‌بوك بازی برای متاهل‌ها
توصیه می‌كنیم كه در فضای مجازی افتخاری كه به انتخاب و زندگی مشترك‌تان می‌كنید را منعكس كنید. عكس سالگرد ازدواج‌تان یا لحظات خوبی كه با هم دارید را به روایت تصویر در مقابل چشم دیگران فاش كنید. 

یادآوری:
مراقب استاتوس‌های‌تان باشید. اگر حال خوبی ندارید و دلیل دلخوری‌تان چیزی جز رابطه با همسرتان هست، باز هم ممكن است با انتشار استاتوس‌های غمناك مخاطبان‌تان را درگیر سوءتفاهم كنید. آنها با دیدن استاتوس‌های افسرده مآبانه شما قبل از هر تحلیلی، حكم ناراضی بودن‌تان از ازدواج را صادر می‌كنند. 

محققان می‌گویند. . . 
شاید شبكه‌های اجتماعی مجازی به گسترش روابط اجتماعی یا مستحكم‌تر شدن‌شان خدمت كنند اما از نظر محققان لطف زیادی به روابط زناشویی و عاشقانه نمی‌كنند. محققان بر این باورند كه استفاده از فیس‌بوك احتمال خیانت و جدایی را بالا می‌برد. دیلی‌میل نوشته است كه براساس بررسی‌های پژوهشگران اغلب آدم‌های با حسادت فعالیت‌های شریك زندگی‌شان در این صفحه را دنبال می‌كنند و همین موضوع میزان درگیری میان زن و شوهرها و بحث و جدل‌های میان‌شان را بیشتر می‌كند. 

با توجه به بررسی‌هایی كه آنها میان فیس‌بوك‌بازان 18تا 82 ساله انجام دادند، مشخص شد هر چه یكی از طرفین رابطه بیشتر از فیس‌بوك استفاده كند، میلش به كنترل كردن فعالیت‌های شریك زندگی‌اش در این فضا بیشتر می‌شود. از طرف دیگر، آمارهایی كه پژوهشگران به دست آورده‌اند، نشان می‌دهد پیدا شدن رد پای نامزد قبلی هم زندگی مشترك بسیاری از زوج‌های فیس‌بوك‌باز را تهدید می‌كند. محققان بر این باورند كه هرچه عمر یك رابطه كمتر باشد، احتمال اینكه فیس‌بوك قدرت بیشتری برای ویران كردنش داشته باشد بالاتر است. پژوهشگران می‌گویند نتایج بررسی‌های آنها برای زوج‌هایی كه سه سال یا كمتر از رابطه‌شان می‌گذرد، می‌تواند معتبر باشد. 

رمز عبور مانند مسواك شخصی است
مشترك بودن زندگی شما، به معنای نداشتن حریم خصوصی نیست. شما و همسرتان می‌توانید یك دنیای مشترك داشته باشید اما خارج از این دنیا، می‌توانید محدوده‌هایی را هم ایجاد كنید كه تنها و تنها متعلق به خود شماست. قرار نیست رازی را از همسرتان پنهان كنید كه فاش شدنش برای زندگی مشترك‌تان گران تمام می‌شود، اما می‌توانید مرزهایی را ایجاد كنید و از همسرتان بخواهید به تابلوهای ورود ممنوعی كه ایجاد كرده‌اید، احترام بگذارد. این مرزها شامل حساب‌های كاربری اینترنتی شما هم می‌شود. 

ساده‌تر بگوییم؛ رمز حساب‌های كاربری شما، مثل مسواك‌تان شخصی است و دلیلی ندارد كه آنها را به بهانه اثبات عشق و یا ایجاد اطمینان در اختیار همسرتان بگذارید. قرار نیست در این حساب‌ها اتفاق‌هایی بیفتد كه زندگی مشترك شما را تهدید می‌كند، اما قرار است كه شما محدوده مجازی شخصی‌ داشته باشید كه كلید ورودش تنها در دست خودتان است و دیگران تنها از بیرون می‌توانند شاهد آنچه كه در این فضا می‌گذرد، باشند. 

چون. . . 
یادآوری: روبه‌رو شدن با اتفاق‌هایی ساده‌ كه در فضای مجازی می‌افتد، بدون دانستن پس‌زمینه و پیش‌زمینه آنها می‌تواند برای همسرتان سوءتفاهم ایجاد كند و به زیان ارتباط شما تبدیل شود. پس از او بخواهید به این محدوده شخصی‌تان احترام بگذارد و به شما در این فضا اعتماد كند و خودتان هم در مقابل به حریم شخصی مجازی‌ او احترام بگذارید و سرزده به آن ورود نكنید. 

نامزد قبلی‌تان را «اَد» نكنید
نمی‌خواهیم حكم كلی بدهیم و شما را به ارتباطی خارج از چارچوب متهم كنیم اما حتی اگر هیچ رابطه‌ای جز چند لایك فیس‌بوكی میان شما و نامزد قبلی‌تان نباشد، باز هم نمی‌توانید این دوستی بافاصله و مجازی را بعد از ازدواج حفظ كنید. این حق همسرتان است كه نخواهد حتی رد پای مجازی این فرد را در زندگی شما ببیند. حضور نامزد سابق در دوستان شما، او را در معرض یك نگرانی همیشگی قرار خواهد داد و زحمت تحلیل بیهوده لایك‌ها و كامنت‌ها را به دوشش خواهد انداخت. پس پیش از آنكه به‌خاطر فشـارهای مسـتقیم یا غیرمستقیم او مجبور به حذف این دوست قدیمی شوید، خودتان فكری به حال حذفش كنید. 
یادآوری: انتخاب اینكه همسرتان هم چنین كسی را از فهرست دوستانش حذف كند، با شماست. اگر این موضوع برای‌تان اهمیتی ندارد و با دیدن اسمش پای عكس‌ها و پست‌های همسرتان آشفته نمی‌شوید، می‌توانید این موضوع را به حال خود رها كنید اما در صورتی كه این ارتباط با فاصله اعصاب‌تان را به هم می‌ریزد، این موضوع را با همسرتان در میان بگذارید. 

پروفایل‌تان را كامل كنید
اگر می‌خواهید پایه‌های اعتمــاد همسـرتان را محكم‌تر كنید و در عین حال راه ایجاد دردسرهای مجازی را ببندید، پروفایل فیس‌بوك‌تان را كامل كنید. البته سوال‌هایی كه در بخش پروفایل قرار است به آنها جواب دهید، گاهی بی‌اندازه شخصی می‌شوند و به گذشته شما سرك می‌کشند و اگر دوست ندارید همه اطلاعات زندگی‌تان را در اختیار دیگران قرار دهید، می‌توانید فقط به سوال‌های ضـروری پاسـخ دهید. می‌پرسید كه سوال‌های ضروری كدام هستند؟ قطعا وضعیت تاهل یا تجرد شما در گروه این سوال‌ها جا می‌گیرد! با پاسخ دادن به این گزینه می‌توانید تكلیف‌تان را با كسانی كه به صفحه‌تان سر می‌زنند، روشن كنید و البته دل همسرتان را هم به‌خاطر علنی كردن این موضوع به دست بیاورید. 
یادآوری: هنگام پاسخ دادن به سوال‌های پروفایل، یا از نسخه فارسی فیس‌بوك استفاده كنید یا اینكه از درست ترجمه كردن سوال انگلیسی مطمئن شوید. اشتباه در معنا كردن برخی سوال‌ها گاهی پاسخ‌های خنده‌داری را روی صفحه پروفایل شما می‌نشاند. 

از این صفحه آلبوم خانوادگی نسازید
انتشار عكس‌های دونفره و خانوادگی روی صفحه شخصی، یكی از راه‌هایی است كه فیس‌بوك برای با خبر كردن عزیزان‌تان از وضعیت شما در اختیارتان قرار می‌دهد اما مراقب باشید در استفاده از این قابلیت افراط نكنید. تنها چیزی كه مخاطبان شما انتظار آگاه شدن از آن را دارند، وضعیت زندگی خصوصی شما نیست. اگر مدام روی صفحه فیس‌بوك‌تان سلفی می‌گذارید یا اینكه این صفحه را به آلبوم خانوادگی‌تان تبدیل كرده اید، انتظار داشته باشید كه هر روز تعداد لایك‌ها و كامنت‌های‌تان كمتر شود و كسانی كه صفحه شما را می‌بینند از محتوای تكراری‌ كه با آنها به اشتراك می‌گذارید خسته شوند. 
یادآوری: وقتی عكس‌های خانوادگی یا دوستانه را روی این صفحه به اشتراك می‌گذارید، می‌توانید با تگ كردن نام حاضران آنها را به دیدن این عكس دعوت كنید و البته باعث آمدن عكس‌تان روی صفحه شخصی آنها شوید اما توصیه می‌كنیم هنگام تگ كردن، كمی در مورد شرایط فرد مورد نظر فكر كنید و اگر تصور می‌كنید تمایلی به رفتن عكس شخصی به صفحه‌اش ندارید یا اینكه می‌دانید محدودیتی در این مورد دارد، او را تنها به‌خاطر میل خودتان تگ نكنید. 

مراقب شرلوك هولمزها باشید
اگر خیال كمی پنهان‌كاری به سرتان زده و می‌خواهید دور از چشم همسرتان چند كامنت و لایك رد و بدل كنید، مراقب باشید! همسرتان می‌تواند در كنار صفحه خودش، از فعالیت‌هایی كه دوستانش دارند، باخبر شود و  در گزارشی كه فیس‌بوك در كنار صفحه هر كسی منتشر می‌كند، افرادی كه در فهرست دوستی شما هستند، می‌توانند فعالیت‌های شما و دوستان دیگرشان را تا اندازه‌ای رسد كنند. بله! می‌خواهیم بگوییم كه حریم شما در این فضا چندان هم خصوصی نمی‌ماند. 

یادآوری :
دلیلی ندارد سیر تا پیاز هویت همه كسانی كه در فهرست‌تان قرار دارند را برای همسرتان فاش كنید اما می‌توانید تا اندازه‌ای آنها را برایش معرفی كنید تا در صورت دیدن پیام‌های مختلف، بتواند آن پیام‌ها را با سطح ارتباط شما و گذشته ارتباطی‌تان تطبیق دهد و دچار سوءتفاهم نشود. 

بهتر است خودتان باشید
شاید تصور كنید كه قرار دادن یك عكس دو نفره به عنوان تصویر پروفایل می‌تواند بیشتر از پاسخ دادن به پرسش متاهل هستید یا مجرد وضعیت شما را روشن كند. بله! درست حدس زده‌اید! اما در عین حال چنین تصویری به جای عكس شخصی شما به مخاطبان‌تان پیغام دیگری هم می‌دهد. شما با این كار به آنها می‌گویید كه چندان هم مستقل نیستید و بیشتر از آنكه انتظار داشته باشید دیگران شما را به عنوان همان كسی كه هستید بپذیرند، انتظار دارید به شما به عنوان عضوی از یك رابطه دونفره نگاه كنند. به عبارت دیگر می‌گویید «من، من نیستم! نیمی از ما هستم!» 
یادآوری: با وجود آنچه كه گفتیم، اگر همسری دارید كه با حضور شما در این فضا میانه‌ای ندارد و در صورتی كه می‌خواهید احساسات این شریك حساس را قلقلك دهید و به او بگویید كه در این رابطه حل شده‌اید و خارج از آن هویتی را برای خودتان تصور نمی‌كنید، یك عكس دو نفره را به جای تصویر شخصی‌تان جایگزین كنید. 

همه را بازی ندهید
مخاطبان فیس‌بوك‌تان را گروه‌بندی كنید تا همه آنچه كه منتشر می‌كنید در اختیار همه افراد قرار نگیرد. برای مثال دلیلی ندارد كه همكاری كه در فهرست دوستان‌تان است، عكس عروسی شما را ببیند و برای خاله پیرتان كه ترجیح می‌دهد عكس فرزندتان را روی این صفحه ببیند هم خواندن تحلیل شما از اتفاق‌های روز جامعه ممكن است جذابیتی نداشته باشد. پس با گروه‌بندی كردن دوستان‌تان، هنگام انتظار محتوا بینندگان پیام‌تان را مشخص كنید و راه را برای ایجاد سوءتفاهم ببندید. 
از طرف دیگر، قطعا در فهرست شما هم كسانی وجود دارند كه تنها به‌خاطر رودربایستی در خواست دوستی‌شان را پذیرفته‌اید. می‌توانید آنها را هم در یك گروه قرار دهید و اغلب پیام‌های‌تان را از دید آنها پنهان كنید. یادآوری: این گروه‌بندی‌ها باعث می‌شود در پذیرفتن درخواست‌های دوستی با آزادی بیشتری عمل كنید اما باز هم باید تاكید كنیم كه دور كسانی كه فكر می‌كنید آرامش شما در این فضاها را مختل می‌كنند، خط بكشید. حتی اگر همكاری باشد كه قبول نشدن در خواست دوستی‌اش باعث شكرآب شدن رابطه میان شما می‌شود. 

حسادت‌تان را مهار کنید
دوست‌تان عكس‌های عروسی‌اش را منتشر كرده اما احساس خوبی نسبت به این عكس‌ها ندارید؟ نگرانید كه به فردی حسود تبدیل شده باشید كه توان دیدن شادی دیگران را ندارد؟ نگران نباشید! شما تنها نیستید! محققان می‌گویند وقتی افراد عكس‌های تعطیلات‌شان را در فیس‌بوك به انتشار می‌گذارند یا اینكه از موفقیت‌های شغلی‌شان می‌گویند، احساس بدی در میان مخاطبان‌شان ایجاد می‌شود. 
رویترز نوشته است كه فیس‌بوك به احساس حسادت آدم‌ها دامن می‌زند و باعث می‌شود كه هنگام روبه‌رو شدن با شادی‌ها و موفقیت‌های دیگران، حسادت، احساس تنهایی یا عصبانیت و بی‌انگیزگی سراغ‌شان بیاید. به عقیده محققان هیچ چیز به اندازه دیدن عكس‌های مسافرت دیگران در این فضا حسادت كاربران را تحریك نمی‌كند و بعد از آن، مسائل مربوط به ظاهر و اندام در زنان و موضوعات مربوط به موفقیت و كار و خانه در مردان ایجاد حساسیت می‌كند و این حسادت تاجایی پیش می‌رود كه حتی مشاهده یك عكس پروفایل می‌تواند در كاربران احساسی ناخوشایند را ایجاد كند. 

مراقب كودك‌تان باشید
فیس‌بوك یك ابزار ارتباطی است كه استفاده از آن سن و سال نمی‌شناسد. حتی مادربزرگ شما هم اگر با فضای مجازی میانه‌ای داشته باشد، می‌تواند به این میدان پا بگذارد و فیسبوك‌باز شود. یا اینكه فرزند 10 ساله‌تان هم می‌تواند در این فضا دوستانی داشته باشد و دایره روابطش را گسترده‌تر كند. اما این موضوع گاهی به جای آنكه برای این شبكه اجتماعی حسن به حساب بیاید، به یكی از عیب‌هایش تبدیل می‌شود. فعالیت آزادانه كودكان در این فضا، می‌تواند بحران‌هایی را هم برای آنها و خانواده‌های‌شان ایجاد كند. 
بچه‌ها شاید راه و رسم وارد شدن به این شبكه اجتماعی را یاد بگیرند، اما بعید است كه بتوانند خطرات احتمالی كه در كمین‌شان نشسته را هم درك و تحلیل و از خود در برابر آنها محافظت كنند. اگر ذوق ساختن حساب كاربری برای فرزندتان دارید، بهتر است تا قبل از وارد شدنش به دبیرستان، خودتان هم هنگام فیس‌بوك‌بازی در كنارش بنشینید و بر فعالیت‌هایش نظارت كنید. از طرف دیگر باید به او هم در مورد خطراتی كه ممكن است در كمینش باشند، آگاهی دهید. در همه جای دنیا سوءاستفاده مجازی و زورگویی مجازی یكی از تهدیدهای بزرگی است كه در كمین بچه‌های اینترنت‌باز می‌نشیند.
 
قانون‌ها را خودتان بسازید
تا جایی كه توانستیم، شما را در مورد بایدها و نبایدهای حضور در شبكه اجتماعی فیس‌بوك راهنمایی كردیم اما در نهایت باید بگوییم این شما و همسرتان هستید كه باید چنین بایدها و نبایدهایی را براساس شرایط زندگی مشترك‌تان بسازید. به حرف‌های ما فكر كنید، اما دست آخر بر اساس رابطه‌ای كه با هم دارید و شرایط آن با یكدیگر گفت‌وگو كنید و قانون‌هایی را بسازید كه هر دوی شما به آنها وفادار می‌مانید. یادآوری: وقتی پای زندگی مشترك به میان می‌آید، نمی‌توانیم از هیچ قانون خاصی حرف بزنیم. هر كسی با توجه به شرایط، نیازها و سبك زندگی‌اش باید چنین بایدها و نبایدهایی را تنظیم كند. 



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع :مجله  سیب سبز



مطالب پیشنهادی : 
با همسر وایبرباز چه کنیم؟
این دوستان شوهرتان را خراب می کنند
4خطا که روابط زناشویی تان را تیره و تار می کند
چگونه اشتباهات همسرمان را به او گوشزد کنیم؟
این اسرار زندگی مشترک تان را به هیچ کسی نگویید