برای جلوگیری از خیانت در زندگی زناشویی مان چه کنیم؟

در یک رابطه زناشویی روزهای بد و موقعیت های دشوار هم وجود دارند؛ شکست ها و درک نشدن های عاطفی، مشکلات مالی و حتی خیانت. اما باید بدانیم که صحبت از یک رابطه است و این مفهوم، دو طرف دارد و هر یک از طرفین اگر براساس الگوهای اسلامی و آموزه های اخلاقی رفتار کنند و نسبت به رفع نیازهای طبیعی یکدیگر در یک محیط امن و سلامت کوشا باشند می توان تا حد زیادی از تداوم و سازنده بودن زندگی زناشویی مطمئن بود.

برای مثال رعایت حجاب توصیه شده در دین مبین اسلام و حفظ عفاف و پاکدامنی توسط زنان متعهد و رعایت پاک چشمی توسط مردان جامعه به میزان زیادی در سلامت و پایداری کانون خانواده ها موثر است. در این مقاله 7 گزاره توصیه ای را برای جلوگیری از وقوع یک ناهنجاری به نام خیانت مرور می کنیم.

 

1 - در رابطه با ضعف های تان با خود روراست باشید
اگر به یک مهمانی بروید، آیا با جنس مخالف خود معاشرت می کنید؟ اگر چنین است، با خود روراست باشید. در چنین شرایطی سعی کنید بیشتر در جمع دوستان هم جنس خود بمانید و کمتر به اطراف نگاه کنید. اگر به نقاط ضعف خود به عنوان موارد بی ضرر نگاه کنید که گاهی رخ می دهند، احتمال بهانه آوردن برای خطاهای بعدی را به خود می دهید. باید عادات منفی تان را به خود گوشزد کرده و مدام آنها را زیر نظر داشته باشید، در غیر این صورت این عادات منفی روزی موجب بروز اشتباهی می شوند که از آن پشیمان خواهید شد.

 

2 - درباره خطوط قرمز با همسر خود بحث کنید
با همسر خود درباره آنچه شما آن را خیانت می دانید صحبت کنید. آیا صحبت با جنس مخالف برای شما به منزل خیانت است؟ آیا همسر شما می تواند دوستانی از جنس مخالف داشته باشد؟ آیا اگر همسر شما تلفنی با این دوستان خود صحبت کند، شما اطمینان دارید که این تنها یک رابطه دوستانه و در چارچوب عرف جامعه است؟ نظرتان درباره معاشرت همسرتان با دوستان یا همکاران پیشین او چیست؟ اطمینان حاصل کنید که هر دوی شما به دنبال وفاداری در رابطه خود هستید و دستورالعملی برای این وفاداری تعیین کنید. اگر با هم توافق ندارید، باید درباره این رابطه تجدیدنظر کنید.
شرایط را برای هر دو طرف قرار دهید، اگر اعتقاد دارید که صحبت بیجا با جنس مخالف خیانت است، شما هم نباید آن را انجام دهید، حتی اگر می دانید که در صحبت های شما هیچ قصد و غرض خاصی وجود ندارد.

 

3 - از موقعیت های وسوسه انگیز دوری کنید
هیچ گاه خود را در موقعیت تنها با یک فرد جذاب از جنس مخالف قرار ندهید. به عنوان مثال با یکی از همکاران- البته از جنس مخالف- خود برای مسائل کاری در منزل قرار ملاقات ترتیب ندهید. خروج از یک موقعیت وسوسه انگیز پس از تنها یک بار تجربه آن به مراتب سخت تر است؛ بنابراین بهتر است که از شکل گیری چنین موقعیت هایی اجتناب کنید.

 

4 - با دوستانی صحبت کنید که شما را مسئولیت پذیرتر می کنند
اگر شما قبلا مشکل وقت گذراندن با افرادی از جنس مخالف را داشته اید، اطراف خود را با دوستانی پر کنید که به شما در عبور از این مشکل کمک می کنند. اطمینان داشته باشید که کاملا می توانید به آنها اعتماد کنید و اینکه آنها فقط ادعای کمک به شما را ندارند و شما را مجبور به فرو رفتن در یک موقعیت وسوسه انگیز نخواهندکرد.

 

5 - انتخاب های بهتری داشته باشید
این نکته کاملا به صادق بودن با خود در رابطه با نقاط ضعف و اجتناب از موقعیت های وسوسه انگیز بستگی دارد. انتخاب های بهتر داشتن به معنای تلاش آگاهانه در بهتر کردن خود و حفظ رابطه خود است. هرگاه خود را در یک موقعیت مسئله دار یافتید یا افکار انحرافی در ذهن داشتید، باید تصمیم بگیرید که خود را در مدار آنچه برای رابطه شما بهترین است، حفظ کنید.

 

6- مخفی کاری نکنید
صادق بودن با همسر، دقیقا به همان اندازه صادق بودن با خود، اهمیت دارد. لازم نیست چنانچه در اثر غفلت، فکر فرد دیگری به ذهن تان خطور می کند، این موضوع را به همسر خود بگویید، چون این کار به عواطف و احساسات او لطمه زده و رابطه را خراب میکند، اما به او بگویید که در کل چنین افکاری را در سر دارید. به او بگویید که نگران بیرون رفتن با اشخاص یا دوستانی خاص هستید و دلیل آن محیط و شرایط ذهنی و روحی است که هر یک از افراد در آن قرار خواهندگرفت.
درباره آنچه در طول روز در محل کارتان رخ داده است، مخفی کاری نکنید، حتی اگر این حوادث درباره مسائل پیش پاافتاده باشد. مخفی کاری درباره مسائل کوچک، کتمان مسائل بزرگ تر را آسان تر می کند. مخفی کاری از هر نوعی، اولین گام به سمت تخریب یک رابطه است که پیش تر، قوی بوده است.

 

7- با همسر خود بدون پوشش، بی پیرایه و باز ارتباط برقرار کنید
از باز و بی پیرایه بودن ارتباط خود با همسرتان اطمینان حاصل کنید. وقتی که او از احساسات و تفکرات خود سخن می گوید، عصبانی نشوید و به او بگویید که شما نیز از او توقع حفظ آرامش هنگام صحبت کردن خود را دارید. درباره هر آنچه در ذهن خود درباره خود، همسرتان، رابطه بین شما و آرزوها و امیدهای آینده دارید، صحبت کنید؛ چنین صحبت هایی باعث احساس نزدیکی و صمیمیت بیشتر شده و این احساس نزدیکی بیشتر باعث می شود کمتر فکر خیانت به ذهن تان خطور کند، زیرا شما با هر آنچه در اختیار دارید، احساس شادمانی می کنید.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : همشهری تندرستی