کدام حرف ها را به شوهرمان نگوییم؟
در زندگی زناشویی تان هرگز این حرف ها را به شوهرتان نگویید.

نه‌تنها یك جمله بلكه یك كلمه هم برای ویران كردن یك رابطه كافی است. مهم نیست كه چند سال از عمر آن رابطه گذشته و مهم نیست كه چقدر عمق دارد، گاهی كلمات می‌توانند آنقدر ویرانگر باشند كه همه پل‌های پشت سر شما را خراب كنند و فرصت ترمیم كردن آن رابطه با جملات جادویی دیگر را هم از شما بگیرند اما نگران نباشید!

ما جملات و عبارات ممنوعه‌ای را كه ممكن است با به كار بردن‌شان زندگی مشترك‌تان را نابود كنید با شما در میان می‌گذاریم. اگر می‌خواهید حس غرور مرد زندگی‌تان را حفظ كرده و انگیزه تلاش برای ساختن زندگی مشترك‌تان را در او تقویت كنید، باید خیال به زبان آوردن این جمله‌ها را از سرتان بیرون بریزید.

چه‌كار می‌كنی؟

وقتی همسرتان روی مبل نشسته و با تلفن هوشمندش بازی می‌كند، ناخودآگاه این جمله را به زبان می‌آورید؟ می‌دانیم منظورتان از این كار تجسس كردن در كارهایش نیست اما جمله «چه كار می‌كنی؟» در ذهن همسرتان معنایی پیچیده‌تر از آنچه فكر می‌كنید، دارد. او این جمله را این‌طور می‌شنود: «چه‌كار می‌كنی؟ باز مشغول بازی با موبایلت هستی و به جای اینكه با خانواده‌ات وقت بگذرانی مشغول بازی شده‌ای؟ چه‌كار می‌كنی؟

با غریبه‌ها وایبربازی می‌كنی و وارد روابطی شده‌ای كه اگر من بو ببرم حسابت را می‌رسم؟ و. . . »باورتان می‌شود كه یك مرد می‌تواند از جمله ساده همراه با كنجکاوی شما چنین كابوس‌هایی را در ذهنش بسازد؟ اما بهتر است باور كنید ساختار ذهن مردها به همین اندازه پیچیده و گاهی منفی‌نگر است پس كنجكاوی كوچك‌تان را كنترل كنید و با چنین جمله بی‌اهمیتی یك دعوای اساسی به پا نكنید.

 

تو هم مثل اونایی

با خانواده همسرتان اختلاف دارید و از نظرتان بسیاری از رفتارهای‌شان ایراد دارد؟ در چنین شرایطی بدترین جمله‌ای كه می‌توانید در بحث‌های زن و شوهری به زبان بیاورید این است كه بگویید «تو هم مثل اونایی!» همسرتان دوست دارد در ذهن شما اسطوره‌ای باشد كه هیچ‌كدام از اشتباه‌های دیگران را در رفتارهایش نشان نمی‌دهد. تنها خانواده همسرتان نیست كه نباید رفتارهای‌شان را به شریك زندگی‌تان نسبت دهید، حتی اگر رفتارهای اشتباه مردهای دیگر، نامزد سابق‌تان یا اشتباه‌های همسران دوستان‌تان را هم به او نسبت دهید، به همین اندازه می‌توانید دردسر درست كنید.

جالب است بدانید در میان همه اعضای خانواده همسرتان، او از اینكه با پدرش مقایسه شود بیشتر از هر چیزی نفرت دارد. درست است كه روانشناس‌ها می‌گویند پسرها تا اندازه زیادی شبیه پدرشان هستند و حتی اشتباه‌های پدر خود را در زندگی تكرار می‌كنند اما كمتر پسری است كه حاضر به پذیرفتن این واقعیت باشد. آنها دوست دارند همیشه یك سر و گردن از پدر خود جلوتر باشند و هیچ‌وقت نمی‌پذیرند اشتباه‌های پدرشان كه از كودكی آنها را آزار می‌داده را بعدها در زندگی خود تكرار ‌كنند.

 

شوهرخواهرم این كار رو خوب بلده

شوهرخواهرتان از همسرتان 10 سال بزرگ‌تر است و در كارهای فنی تخصص دارد؟ حتی چنین موضوعی نباید باعث شود كه او را با همسرتان مقایسه كنید و از مرد زندگی‌تان بخواهید كاری را از او یاد بگیرد. همسر شما نیاز دارد احساس كند از مردهای دیگر توانمند‌تر است و حتی اگر این‌طور نباشد، شما حق ندارید این حس را از او بگیرید. اگر می‌خواهید چیزی را از كسی یاد بگیرد، باید سراغ روش غیرمستقیم‌تری بروید.

گفتن این جمله به همسرتان این پیام را می‌رساند که «تو بی‌عرضه هستی! كاش من هم مثل خواهرم شانس ازدواج با یك مرد توانمند را داشتم!» اگر نمی‌خواهید رابطه همسرتان را با مردهای اطراف‌تان ویران كنید و همسرتان را نسبت به احترامی كه برای مردهای دیگر قائلید حساس كنید، هرگز از او نخواهید كه از یكی از مردهای فامیل‌تان چیزی را یاد بگیرد یا از یكی از رفتارهای‌شان الگوبرداری كند.

 

نه، اینجوری نه!

همسرتان می‌خواهد باری را از دوش‌تان بردارد و خانه را با كمك‌تان تمیز كند؟ اگر می‌خواهید اولین دفعه كمك كردنش به شما آخرین دفعه‌اش باشد این جمله را به زبان بیاورید. می‌دانیم منظوری ندارید و می‌خواهید با كمك تجربه‌های‌تان مهارت او در انجام كارهای خانه را بالا ببرید اما برای مردهایی كه یقین دارند به اندازه كافی باهوش هستند و از عهده هر كاری برمی‌آیند، این جمله این‌طور شنیده می‌شود که «بی عرضه هستی و مدام خرابكاری می‌كنی!»اگر تصمیم‌تان را برای كمك گرفتن از همسرتان گرفته‌اید، بهتر است بی‌خیال گفتن این جمله‌ها برای اصلاح كارهایش شوید و كمی خرابكاری‌اش را تحمل كنید تا آرام‌آرام مهارتش بیشتر شود. نگران نباشید! همه چیز به مرور بهتر می‌شود. چند سال قبل را به خاطر بیاورید. اولین باری كه غذا درست كردید یا به خانه رسیدگی كردید چه دسته گل‌هایی به آب دادید؟

 

تو همیشه. . .

هیچ‌وقت، تاكید می‌كنیم، هیچ‌وقت از جملات كلی برای محكوم كردن همسرتان استفاده نكنید. اگر می‌خواهید زندگی‌تان را حفظ كنید و تنش بیهوده به رابطه‌تان وارد نكنید باید پرونده رفتارهای قبلی‌اش را ببندید و به‌خاطر هر اشتباهی در زمان رخ دادن آن، نه در ماه‌ها و سال‌های بعد با همسرتان بحث كنید. گفتن جمله‌های كلی مثل «هیچ‌وقت» و «همیشه» به معنای این است كه شما پرونده اشتباه‌های قبلی را نبسته اید، او را نبخشیده‌اید و از او می‌خواهید تاوان اشتباه‌های گذشته‌اش را دوباره پرداخت كند. به همسرتان با رفتار درست نشان دهید وقتی به او می‌گویید بخشیده شده، واقعا پرونده اشتباهش را در ذهن خود بسته‌اید و هیچ‌وقت قرار نیست برای كاری كه ادعا كرده‌اید فراموشش می‌كنید، او را دوباره بازخواست كنید.

 

خودم بلدم!

بر این گمانید كه مردها عاشق زنی توانمند، بی‌نیاز و همه‌چیز تمام می‌شوند؟ شاید برخی از مردها آرزوی زندگی با یك ابرزن را داشته باشند اما به شما اطمینان می‌دهیم كه شمار چنین مردهایی بیش از اندازه كم است. آقایان عاشق این هستند كه قوی‌ترین زن جهان هم نیازمند آنها باشد. به همین دلیل حتی اگر مدیر شركتی بزرگ باشید یا قوی‌ترین زن فامیل‌تان باشید، می‌توانید با كمك خواستن‌های بیهوده از همسرتان و گاهی ناتوان نشان دادن خود، او را به وجد بیاورید.

شاید یك زن همه چیز تمام، بسیاری از زحمت‌ها و خستگی‌های همسرش را كم كند اما چنین زنی لذت افتخار كردن به خود و سوپرمن بودن را هم از همسرش می‌گیرد؛ لذتی كه اگر در زندگی مشترك وجود نداشته باشد، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

 

گوش مردها كلمات را مثل شما نمی‌شنود

1 - برای مردها یك جمله فقط یك جمله نیست! بلكه تفسیری است برای كل روزهایی كه با هم بوده‌اید.

2 - هیچ مردی طاقت مقایسه شدن را ندارد. پس حتی كم اهمیت‌ترین كار او را با دیگران قیاس نكنید.

3 - مردها از شنیدن جملات مبهم بیزارند. پس هیچ‌وقت دوپهلو با همسرتان صحبت نكنید.

4 - اگر انتظار دارید او حرف‌های‌تان را رمزگشایی كند، برای‌تان متاسفیم. آنها ساده‌تر از این حرف‌ها هستند.

5 - هیچ‌وقت از همسرتان به‌عنوان ابزاری برای لشکركشی‌های‌تان در جنگ‌های عروس و مادرشوهری استفاده نكنید.

6 - هرگز با حرف‌های‌تان استقلال همسر خود را زیر سوال نبرید حتی اگر واقعا استقلالی در كار نباشد.

7 - مردها به اینكه قوی‌تر از آنچه هستند به نظر برسند نیاز دارند. این نیاز همسرتان را برآورده كنید.

8 - از گفتن خاطرات روابط عاشقانه شكست خورده‌تان برای شریك زندگی‌تان خودداری كنید.

9 - برای قدرت دادن به او كافی است از هیچ مرد دیگری صحبت نكنید، نه اینكه از مردهای دیگر بد بگویید.

 

آیا رفتار هیجانی نتیجه می‌دهد؟

خسته‌ام كردی

فكر می‌كنید اگر در یك دعوای زن و شوهری به همسرتان بگویید از این زندگی خسته شده‌اید یا اینكه او با فلان رفتارش شما را خسته كرده است، تنها عصبانیت لحظه‌ای‌تان را نشان داده‌اید و جنجال خاصی به پا نكرده‌اید؟ صددرصد اشتباه می‌كنید! مردها این جمله ساده را كلی‌تر از آنچه شما تصور می‌كنید می‌بینند.

آنها با شنیدن چنین جمله‌ای تصور می‌كنند در تمام روزها، ماه‌ها و سال‌های با هم بودن‌تان راه را اشتباه رفته‌اند و هیچ‌وقت نتوانسته‌اند شما را راضی كنند. همسرتان وقتی این جمله را می‌شنود، با خود می‌گوید که «پس تمام تلاش‌هایم برای خوشحال كردنش بی‌فایده بوده! پس در تمام لحظه‌هایی كه تصور می‌كردم از بودن در كنارم راضی و خوشحال است او از این زندگی بیزار بوده!» به همین دلیل است كه همسرتان می‌تواند با شنیدن جمله ساده «خسته‌ام كردی!» از این رو به آن رو شود و دیگر برای ساختن یا مرمت زندگی مشترك‌تان هیچ قدمی برندارد. بله! گاهی مردها به همین سادگی ناامید می‌شوند!

 

این‌جوری بغلش نكن!

شما مادر نمونه و ماهری هستید كه وقتی همسرتان می‌خواهد با فرزندش بازی كند یا كارهایش را انجام دهد، دل‌تان می‌لرزد و نمی‌توانید در برابر ترسی كه از حركات زمخت مردانه دارید مقاومت كنید و چیزی به پدر فرزندتان نگویید؟ اگر چنین است باید اعتراف كنیم كه هم فاصله میان خود و همسرتان را هر روز بیشتر می‌كنید و هم میل او به نمایش پدرانگی‌اش را هر روز كمتر می‌كنید.

اگر وقتی همسرتان تصمیم می‌گیرد لباس را تن نوزادتان كند، با نگاه سنگین و مضطرب یا دخالت‌های‌تان كلافه‌اش می‌كنید و اگر وقتی به بچه غذا می‌دهد مدام نكات آموزشی در مورد نحوه غذا دادن به كودک‌تان را به او گوشزد می‌كنید، باید انتظار داشته باشید كه گذشته از بر پا كردن یك دعوای مفصل زن و شوهری، از همسرتان مردی می‌سازید كه میلی به وقت‌گذرانی با فرزندش ندارد .

 

دیدی؟ دیدی؟

با خانواده همسرتان دچار اختلاف شده‌اید و در خانه مدام برای همسرتان خط و نشان می‌كشید؟ تا به حال به این فكر كرده‌اید كه او مسئول رفتارهای دیگران نیست و قرار نیست مدام به آنها برای درست رفتار كردن آموزش دهد؟ مردها در بسیاری از مواقع به‌خاطر اشتباه‌های خانواده‌شان شرمنده می‌شوند اما وقتی خط و نشان كشیدن‌های همسرشان را می‌بینند و احساس می‌كنند در دعواهای زن و شوهری مظلوم واقع شده‌اند، تصمیم به انكار اشتباه‌های خانواده خود و جبهه گرفتن در برابر حرف‌های همسرشان می‌گیرند.

آنها به این فكر نمی‌كنند كه رفتار خانواده‌شان درست بوده یا نه، بلكه تنها می‌خواهند در یك جنگ زن و شوهری بازنده نباشند. اگر نمی‌خواهید حمایت همسرتان را از دست دهید، شكایت‌های هر روزه‌تان از اشتباه‌های خانواده‌اش را بر سرش آوار نكنید و از او نخواهید پیغام‌ها و تهدیدهای‌تان را به گوش آنها برساند. یك توصیه مفید برای‌تان داریم. حساب خانواده همسرتان را از او جدا كنید و تا زمانی كه اشتباه‌هایی را در رفتار شریك زندگی‌تان ندیده‌اید، به‌خاطر خطاهای دیگران او را مجازات نكنید.

 

تو مثل آن نامردها نیستی!

می‌خواهید به همسرتان احساس خاص بودن دهید به همین دلیل می‌گویید كه از نامزد سابق یا خواستگارهای نامرد قبلی‌تان بهتر است؟ درست است كه هدف‌تان تعریف كردن از اوست اما تا به حال به ذهن‌تان خطور كرده كه این مرد جمله ساده شما را چطور تفسیر می‌كند؟ همسرتان با شنیدن این تعریف چند چیز را به ذهنش می‌آورد؛ اول اینكه شما درگیر روابط دیگری بوده‌اید و او تنها مرد زندگی شما نیست.

شاید این یك واقعیت باشد اما هیچ مردی دوست ندارد كه كسی این واقعیت را برایش به تصویر بكشد. دومین چیزی كه به ذهن او راه پیدا می‌كند، این است كه شما درگیر روابط شكست خورده و آزار‌دهنده‌ای بوده‌اید! پس احتمالا مهارت برقرار كردن رابطه درست و حتی لیاقتش را ندارید و اگر مشكلی در ارتباط شما و او ایجاد شود، شما مقصرش هستید. پس هیچ‌وقت سعی نكنید با چنین تعریفی به همسرتان احساس غرور تزریق كنید.

 

كاش باهاش صمیمی‌تر باشی

به همسرتان می‌گویید كه فلان مرد آدم قابل ستایشی است و بهتر است دوستی‌اش را با او بیشتر كند؟ به شما توصیه می‌كنیم هیچ وقت به این وضوح به چرخه دوستی‌های همسرتان وارد نشوید و برای كامل كردن این چرخه تلاشی نكنید. با چنین تلاشی به او می‌گویید به اندازه فلان مرد توانمند و قابل ستایش نیست و در واقع به او می‌گویید مردهای دیگری از نظر شما شایسته‌اند و همسرتان برای تبدیل شدن به مرد ایده‌آل شما باید از آنها الگو‌برداری كند. تكراری است اگر بگوییم مردها گاهی حسودند و تحمل كنار آمدن با این افكار را ندارند.

 

مرد باش!

رفتار كودكانه همسرتان در یك دعوای زن و شوهری كلافه‌تان كرده پس فكرتان را به زبان می‌آورید و به او می‌گویید بهتر است بچگی را كنار بگذارد و مثل یك مرد رفتار كند؟ شاید حق با شما باشد و درست مثل شما یا هر آدم دیگری كه گاهی كودكانه و ناپخته عمل می‌كند، همسرتان هم رفتاری نابالغ را به نمایش گذاشته باشد اما همسرتان نمی‌تواند از تعمیم دادن این جمله به همه زندگی‌اش دست بردارد و با شنیدن چنین عبارتی تصور می‌كند كه مردانگی‌اش به‌طور كامل زیر سوال رفته و به شخصیتی كه سال‌ها برای ساختنش تلاش كرده حمله شده است. به شما می‌گوییم برای مردها هیچ چیز سنگین‌تر از این نیست كه مردانگی‌شان زیر سوال برود.

 

به نظرت از من خوشگل‌تره؟

با همسرتان مشغول فیلم دیدن هستید و از او نظرش را در مورد یك بازیگر می‌پرسید؟ انتظار دارید چه بشنوید؟ اینكه شما از یك ستاره سینمایی زیباترید؟ مطمئن باشید با پرسیدن این سوال در ‌مهمانی یا هنگام تلویزیون دیدن كاری جز مضطرب كردن مرد زندگی‌تان نكرده‌اید. او در چنین شرایطی دست و پایش را گم می‌كند نه می‌تواند شجاعانه واقعیت را با شما در میان بگذارد و نه توانایی این را دارد كه خصلت مردانه‌اش را كنار بگذارد و واقعیت را از شما پنهان كند.

 

از این دوستت خوشم نمیاد

از همسرتان می‌خواهید كه با یكی از دوستان صمیمی‌اش به‌خاطر ویژگی‌ای كه شما نمی‌پسندید قطع رابطه كند؟ اگر نمی‌دانستید بدانید ارتباط با دوستان جزء محدوده‌های ممنوعه زندگی مردها تلقی می‌شود و نه همسر شما و نه هیچ مرد دیگری تحمل اینكه كسی به این حریم ممنوعه وارد شود و در موردش نظر بدهد را ندارد. از طرف دیگر مردها دوست ندارند كسی در تصمیم‌گیری‌های شخصی‌شان دخالت كند و به آنها راه و رسم درست زندگی كردن را یاد دهد. آنها بر این باورند كه خوب و بد را می‌دانند و اگر كسی از دوستان‌شان رفتار نادرستی دارد، اجازه نمی‌دهند كه این رفتار روی‌شان تاثیری بگذارد.

 

چند نكته طلایی

اگر می‌خواهید زندگی مشترك‌تان به سراشیبی نیفتد :

برای همسرتان تعیین تكلیف نكنید. این كار مردانگی‌اش را زیر سوال می‌برد. همیشه نیازی نیست بگویید با او مخالفید؛ گاهی عمل كردن به اندازه صحبت كردن در مورد كاری كه قرار است بكنید دردناك نیست. می‌دانیم كه می‌خواهید از او مرد بهتری بسازید اما بدترین راه برای رسیدن به این هدف، نصیحت كردن اوست. برای ساختن یك زندگی خوب، كافی است با دقت بیشتری به اطراف‌تان نگاه كنید و اشتباه‌های ویرانگر دیگران را در خانه‌تان تكرار نكنید.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : مجله سیب سبز