چگونه دلخوری های زناشویی را از دل همسرم دربیاورم؟
راه‌حل‌های زیر یك گله‌ گزاری خوب را شرح می‌دهد؛ به شرطی كه به آن توجۀ كافی بشود شما می‌توانید این مراحل حساس را درست پشت سر بگذارید.

وقتی كه ما نیاز عصبی كامل بودن را رها كنیم، از فشارهای تقدس آزاد می‌شویم و می‌توانیم از اشتباهات خود، به جای آنكه بگذاریم نابودمان كند، پند بگیریم.

«لئو بوسكالیا»

 

فنون گفتگو با همسر برای رفع دلخوری 

1 - در گفتگوهای تان انصاف و منطق را رعایت کنید

یكی از پیش‌شرط‌های مذاكره، رعایت انصاف و منطق است. برای آنكه این موضوع را به اثبات برسانید، سعی كنید طرف مقابل را درك كنید. اگر می‌خواهید او را به خوبی درك كنید، باید خودتان را جای او بگذارید؛ با این كار بهتر می‌توانید پی به مشكلات او ببرید.

 

2 - دلخوری تان را روی کاغذ بنویسید

پیش از آن كه دلخوری خود را با همسرتان در میان بگذارید، ابتدا عین آن را روی كاغذ بنویسید. به این ترتیب سهم خود را در پیشامد مربوطه، بهتر خواهید دید. از سوی دیگر نوشتن ماجرا از ابتدا تا انتها، باعث آرامش نسبی‌تان می‌شود و در عین حال با یادآوری ماجرا، به علت‌های آن نیز بهتر واقف می‌شوید.

 

3 - موضوع صحبت و دلخوری را با کسی درمیان نگذارید

پیش از صحبت با همسر، هرگز موضوع را با دیگران مطرح نكنید؛ زیرا ممن است گفته‌هایتان را وارونه و یا با شاخ و برگ به او تحویل دهند و وی را بر علیه شما بشورانند.

 

4 - قصد تان در مطرح کردن گفتگورسیدن به تفاهم باشد

در ابتدای صحبت، تأكید كنید قصد شما از مطرح كردن رنجش، رسیدن به حسن تفاهم است. زیرا قهرهای طولانی و جدال، بیهوده است و راه به جایی نمی‌برد.

 

5 - پیشاپیش یادآوری كنید، شاید اصل ماجرا یك سوء‌تفاهم باشد و قصدتان از صحبت، رفع آن است. مكرراً یادآور شوید كه در پی حل مشكلات فیمابین هستید، نه امتیازاتی كه از این راه به دست می‌آورید.

 

6 - سعی كنید از نكات مثبت كارهای اخیر او یا آنچه از او پسندیده‌اید، ذكری به میان آورید تا فضای مذاكره صمیمی شود.

 

7 - با لحنی دوستانه و پرمهر و محبت صحبت كنید. در تمام مدت گفتگو با همسرتان مواظب باشید خشمگین نشوید.

 

8 - تأكید كنید ممكن است مقصر این ماجرا خودتان باشید

بنابراین محض رفع دلخوری اقدام به صحبت كنید. اگر تقصیری داشته‌اید، حتماً آن را بر زبان بیاورید و از همسرتان پوزش بخواهید با این كار فضای گفتگو را بهبود می‌بخشد و همسرتان فكر نمی‌كند محاكمه‌ای در كار است. در ضمن او نیز به نوبۀ خود آمادۀ پذیرفتن اشتباهاتش می‌شود.

 

9 - در گفتگو از گفتن زخم زبان و کنایه خودداری کنید

ضمن حل مسائل سعی كنید حرف‌هایتان را با زخم‌ زبان، كنایه، تحقیر و تمسخر بیان نكنید؛ زیرا وضع از آنچه كه هست بدتر می‌شود. یك گفتگوی خوب، از تهدید، ارعاب و حمله به دور است. یعنی شخصیت او را در هم نشكنید و او را زیر سؤال نبرید، اگر چنین كردید، باید بدانید كه دیگر امیدی به ادامۀ مذاكره و نهایتاً سازش و مصالحه نخواهد بود.

 

10 - هرگز همسرتان را با دیگری مقایسه نكنید

اگر قرار است مقایسه‌ای در كار باشد، سعی كنید او را با خودش مقایسه كنید؛ یعنی خطای احتمالیش را با رفتار خوبی كه در موقعیت دیگری داشته است مقایسه كنید.

 

11 - از دلخوری‌ها و رنجش‌های كوچك شروع كنید و از گذشته‌های دور یاد نكنید

پس از رفع دلخوری، او را وادار نكنید به گناهش اعتراف كند و از شما عذر بخواهد. این امر غرورش را می‌شكند و او را جری خواهد كرد.

 

12 - از یكدندگی و لجاجت بپرهیزید

اگر موردی در آن جلسه حل نشد، بقیه گفتگو را به بعد موكول كنید. بهتر است لحن كلامتان طوری باشد تا تلویحاً او خود تشویق شود وقت جلسۀ بعد را تعیین كند؛ در این صورت بی‌درنگ از آن استقبال كنید.

 

13 - در هنگام گفتگو بر عصبانیت خود غلبه کنید

عصبانیت به هنگام مذاكره نه تنها شما را شخصی بی‌منطق و بی¬انصاف جلوه می‌دهد، بلكه مانعی بر سر راه خواسته‌هایتان فراهم می سازد. همچنین اگر احساس كردید كه طرف صحبت شما خشمگین است به او فرصت دهید این انرژی مخرب را تخلیه كند، همه حرفهایش را بزند و به آرامش برسد.پس از ایجاد فضایی آرام، مذاكره روند واقعی خود را پیدا می‌كند. شایان ذكر است كه تخلیۀ تنشهای عصبی، منجر به تخلیۀ اطلاعاتی می‌شود و شرایط را برای برقراری تفاهم تمام عیار آماده می سازد.

 

14 - هنگامی كه طرف مذاكره در مورد مطلبی توضیح می‌دهد، همۀ حواس خود را متوجۀ او سازید و با این رفتار خود ثابت كنید كه او نیز دارای حقوقی است

رعایت این امر مهم علاوه بر آن كه شما را به همكاری بیشتر تشویق و ترغیب می‌كند، بلكه موجب واكنش مشابهی نیز از جانب شخص مقابل می‌شود.

 

15 - بیشتر پیرامون حل مشكلات فیمابین گفتگو كنید

به جای ثابت كردن اشتباهات و خطاكاریهای همسرتان، بیشتر پیرامون حل مشكلات فیمابین گفتگو كنید و مطمئن باشید كه با این شیوه جریان مذاكره را به مسیری مطلوب هدایت خواهید كرد. پایه و شرط اصلی یك مذاكرۀ سالم، بحث و تلاش برای دستیابی به نتیجۀ صلح‌آمیز است. اصرار بر خطاها و اشتباهات طرف مقابل نه تنها هیچ كمكی به حل موضوع مورد اختلاف نمی‌كند، بلكه روابط فیمابین را از آنچه كه هست تیره‌تر می‌سازد.

 

16 - هنگام گفتگو اگر همسرتان خواست حرفی بزند، مانعش نشوید و سراپا گوش باشید

فرصت دهید تا اظهارنظر بكند. با این رفتارتان ثابت می‌كنید او نیز حق دارد هرچه می‌خواهد بگوید. از طرفی همسر شما با حرف زدن تخلیۀ روانی می‌شود. وقتی گفته‌هایش تمام شد، آرامش و راحتی زیادی احساس خواهد كرد و پیش خود خواد گفت «من هم حرفم را زدم». به این ترتیب امكان آشتی و رسیدن به تفاهم فراهم می‌شود.

 

17 - به هر شكل كه می‌توانید رفع دلخوری را جشن بگیرید

با هدیه دادن شاخه گلی یا هرچیز جزئی موردنیاز طرف مقابل. خانم می‌تواند از هنر آشپزی بهره بگیرد و كیك یا شیرینی بپزد، آقا نیز می‌تواند دعوت به عصرانه یا شامی در بیرون كند و...
به این ترتیب به صلحی نسبتاً طولانی می‌رسید. آشتی‌های اجباری كه ناشی از آمدن میهمان، یا پادرمیانی دوستان و فامیل، یا در اثر تمایل جنسی و یا وقوع اتفاقی مهم صورت می‌گیرند، بنیانی سست دارند؛ زیرا ریشۀ اختلاف‌ها همچنان ناشناخته و دست نخورده باقی مانده است. چون روش برخورد اینگونه مسائل مشخص نشده است، ناگزیر همه‌چیز دوباره به شكل نخست خود درمی‌آید! به این نكته، خوب توجه داشته باشید.

دکتر کیهان نیا

 

 

تهیه و تدوین : گروه سبک زندگی سیمرغ / دکتر کیهان نیا
seemorgh.com/lifestyle
اختصاصی سیمرغ