به خاطر بچه هایم می سوزم و می سازم، اما خسته شده ام!!!
از لجبازی همسرم و دخالت های مادرش خسته شده ام. فقط به خاطر بچه هایم تا اینجا تحمل کرده ام ولی دیگر خسته شده ام. نمی دانم چه کنم؟

با شوهر لجبازم چه کنم؟

سوال کاربر :

همسرم آدم بی جنبه و لجبازی است. آدم نمی تواند مشکلش را با او در میان بگذارد چون آن وقت سرزنشم می کند. وقتی با او حرف می زنم تا شاید رفتارش را درست کند، بدتر هم می شود. بار ها خواستم جدا شوم؛ اما به خاطر دوقلوهایم کوتاه می آیم. تحملم تمام شده است. هر حرفی با هم بزنیم از دهان مادرش می شنوم! مادرش دخالت می کند و همه کاره است.

 

پاسخ کارشناس

سلام. با توجه به مشکلاتی که در سوال تان مطرح شده، نیازمند بررسی ارتباط کلامی، حل مسئله و مرز های زندگی خود هستید. لجبازی در همسر زمانی رخ می دهد که وی احساس کند اقتدارش مورد تهدید قرار گرفته است یا فردی قصد اعمال قدرت و تعیین تکلیف برای او دارد. در برخی افراد که نیاز به آزادی و قدرت در آن ها از سایر نیاز ها بیشتر است، منازعه و جنگ قدرت در زندگی مشترک به راه می افتد و با لجبازی های کودکانه قصد برنده شدن دارند. در این گونه موارد توصیه هایی می شود که در ادامه می خوانید.

 

باید و نباید نگویید

به نحوه درخواست خود دقت بیشتری داشته باشید. زمانی که فرد احساس کند شریک زندگی حالت دستور و تحکم در نوع رفتار و گفتار خود دارد، جبهه گیری کرده و سعی در مخالفت و لجبازی می کند؛ بنابراین گفتار زوج بهتر است حالت پیشنهاد یا پرسشی داشته باشد تا «باید و نباید».

 

الگوی لجبازی را تایید نکنید

در مرحله دوم آنچه بیشتر لجبازی را تشدید می کند، پافشاری و به نوعی لجبازی ما در رسیدن به خواسته مان است. اصرار و اجبار به این که باید الآن و به همین ترتیب به خواسته من عمل کنی یا مخالفت های مدام با خواسته های طرف مقابل و موضع گیری، خود الگوی لجبازی را تایید و دیگری را نیز به لجبازی بیشتر تشویق می کند؛ اما مختار و آزاد گذاشتن دیگران و پرهیز از فشار و اجبار، آن ها را بهتر با خواسته ما همگام خواهد کرد. نکته آخر درباره لجبازی این است که، مهربانی، رفتار محترمانه و آرامش در چهره و کلام، به خنثی کردن لجبازی و سازگاری بیشتر کمک شایانی خواهد کرد.

 

احتمال وجود مشکلاتی در ارتباطات کلامی شما با همسرتان

به نظر در مهارت کلامی مشکلاتی دارید؛ (در این جا مثال هایی از برخی مشکلات ارتباطی که ممکن است افراد به آن ها دچار باشند، مطرح می کنیم) مثلا ممکن است زمانی که با همسرتان مسئله ای را مطرح می کنید ایشان از این مطلب علیه خودتان استفاده کند که می تواند ناشی از: 1- امتیاز گرفتن از شما برای تایید خودشان باشد چون از دید ایشان شما او را قبول ندارید و اکنون فرصتی برای اثبات خوبی خودش است.2-رفتار جبرانی برای این که متقابلاً به شما بفهماند شما هم ایراد و اشکال دارید. 3-قصد اصلاح و راهنمایی شما را (به شکل غلط) دارد. در واقع ما افرادی را برای در میان گذاشتن مشکلات خود انتخاب می کنیم که یا در حل مسئله مهارت داشته باشند یا شنونده خوبی برای درد دل هایمان باشند. پس اگر هیچ کدام از این شرایط فراهم نبود بهتر است تا زمانی که شرایط مناسب فراهم شود دست نگه داریم.

 

چند نکته درباره ارتباط کلامی موثر

اشاره کرده اید هر وقت قصد اصلاح ایشان را دارید وضع بدتر می شود و ... در این جا بهتر است خود شما هم به نکاتی دقت کنید که می تواند در برقراری ارتباط کلامی درست با همسرتان و پیروی ایشان از شما به مرور زمان موثر باشد.

1 - زمان مناسبی برای حل مشکلات انتخاب کنید

بعد از خواب، سیری و استراحت افراد آمادگی بیشتری برای شنیدن حرف های همسرشان دارند.

 

2 - در همسرتان آمادگی صحبت ایجاد کنید

از او بپرسید که چه زمانی آمادگی داری نیم ساعت با هم درباره مسئله ای صحبت کنیم؟

 

3 -با ملایمت و احترام شروع کنید

برای این کار لازم است گلایه و سرزنش نکنید (یعنی کل شخصیت فرد را زیر سوال نبرید).

 

4 - تنها درباره یک موضوع بحث کنید و مسائل را روی هم انباشته نکنید.

 

5 - جملاتی را که با من شروع می شود انتخاب کنید و به بیان احساس خود بپردازید.

 

6 - گاهی با انتقادهایش موافقت کنید

به طور مثال بگویید: پس به نظرت من حساسم.

 

7 - از او هم در حل مشکلات تان کمک بخواهید و بگویید : تو چه راه حلی به ذهنت می رسد.

 

8 - بحث و مجادله را متوقف کنید

زمانی که احساس می کنید گفت و گوی شما از مسیر اصلی خود منحرف شده است و اوضاع دارد بدتر می شود، ادامه ندهید و بگویید: بگذار همین جا توافق کنیم که در این مسئله با هم اختلاف نظر داریم.

 

کاهش وابستگی همسرتان به مادرش

در پایان با بهبود رابطه زناشویی خود، وابستگی و اثرپذیری همسرتان را نسبت به مادرش کم کنید و با تقویت روحیه خود با مشکلات مقابله کنید و تسلیم سختی های زندگی نشوید.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : khorasannews.com