این تمرین 10 دقیقه ای حیاتی را تمام زوج ها انجام دهند
تمرینی که در ادامه به آن اشاره می‌شود این کار را به شما آموزش می‌دهد. در هفته حداقل باید 3 بار یا بیشتر (بنا به نظر درمانگرتان) این تمرین را انجام دهید و روی زمان‌های مناسب، از قبل با همسرتان به توافق برسید و آنها را یادداشت کنید تا فراموش نشوند.

شناخت بیشتر همسر با یک تمرین 10 دقیقه ای

گاهی ما فکر می‌کنیم چون با همسر خود زیاد صحبت می‌کنیم رابطه موثری با او داریم، اما آیا واقعا می‌دانیم او به چه چیزی فکر می‌کند و چه حسی دارد؟ خیلی از ما به دلیل مشغله‌ شغلی، تحصیل یا سروکله زدن با بچه‌ها، به اندازه کافی وقت برای گوش دادن به حرف‌های همسرمان که مهم‌ترین شخص زندگی‌مان است، نداریم. درحالی که این موضوع بسیار مهم است که زمانی را به این کار اختصاص دهیم و در این زمان تمام توجهمان را به او معطوف کنیم.
تمرینی که در ادامه به آن اشاره می‌شود این کار را به شما آموزش می‌دهد. در هفته حداقل باید 3 بار یا بیشتر (بنا به نظر درمانگرتان) این تمرین را انجام دهید و روی زمان‌های مناسب، از قبل با همسرتان به توافق برسید و آنها را یادداشت کنید تا فراموش نشوند.

 

شما به موارد زیر احتیاج خواهید داشت :

* 20 دقیقه زمان
* محیط ساکت برای مدتی که کسی مزاحم شما نشود.
* یک ساعت که با آن حساب زمان را نگه دارید و جسمی که بتوانید آن را در دست بگیرید، فرقی نمی‌کند چه چیزی باشد!

برای انجام این تمرین، باید یکی از دو طرف، شی‌ای که به آن اشاره کردیم را در دست بگیرد و به این صورت نشان دهد که زمان او شروع شده است. سپس 10 دقیقه در حالی که آن شیء را در دست گرفته‌اید، صحبت می‌کند. او می‌داند که می‌تواند این ۱۰ دقیقه را از هر چه دوست دارد، صحبت کند بدون اینکه کسی صحبت او را قطع کند. هر چقدر محتوای حرف‌ها، شخصی‌تر باشد بهتر است. مثلا می‌تواند از شعری که شنیده و دوست داشته‌، حرف بزند یا می‌تواند از مسائلی که در رابطه هست و او را ناراحت کرده، صحبت کند، ولی نباید جلسه تبدیل به فرصتی برای غرزدن شود چون استفاده زیاد از عبارات منفی، باعث می‌شود طرف مقابل علاقه خود را به گوش دادن از دست بدهد.

در جملات خود باید از ضمیر من زیاد استفاده کنید و مثبت باشید. اگر زمان زیاد آوردید، ایرادی ندارد ولی باید صبر کنید تا 10 دقیقه تمام شود. همسرتان، این 10 دقیقه را فقط گوش می‌دهد و مداخله نمی‌کند و میان حرف‌های شما نمی‌پرد. تنها استثناء زمانی است که متوجه معنی حرف‌ها نشود، در این صورت می‌تواند از شما بخواهد که آنچه گفته‌اید را دوباره تکرار کنید.

حتما حین صحبت، تماس چشمی زیادی برقرار کنید و سر خود را به معنی موافقت تکان دهید و حالتی پذیرا و مثبت داشته باشید. به هیچ‌وجه اخم نکنید، دست به سینه نباشید و به طور کلی حالت دفاعی به خود نگیرید.

وقتی نوبت طرف مقابل شد، شی‌ای که در دست داشتید، به او بدهید. معنی این کار این است که اکنون نوبت شماست که حرف بزنید و او فقط گوش خواهد داد. مهم است که وقتی نوبت نفر دوم می‌شود، تمام وقت را به جواب دادن به حرف‌های نفر اول اختصاص ندهد بلکه حرف‌هایی که خودش دوست دارد را بزند. باید طوری صحبت کند که انگار نفر اول است. در پایان این ۱۰ دقیقه با حالتی دوستانه از هم جدا شوید و هر کدام به کار جداگانه‌ای بپردازید تا فرصت فکرکردن به حرف‌های همسرتان را پیدا کنید.

در فرصت بعدی که خواستید این تمرین را انجام دهید، فردی که بار اول،‌ در ابتدا صحبت کرده، این‌بار به عنوان نفر دوم، صحبت می‌کند. وقتی این کار را برای بارهای اول انجام می‌دهید، احتمالا وسوسه خواهید شد بعد از این ۲۰ دقیقه در مورد آنچه گفته شد، بحث کنید تا برای حرف‌های خود استدلال بیاورید یا در مورد همسرتان قضاوت کنید، ولی این کار را نکنید. از قبل با هم به توافق برسید که تا ساعت‌ها یا حتی بیشتر، بعد از این تمرین، در مورد آنچه گذشت، صحبت نخواهید کرد. هدف از این تمرین این است که به حرف‌های همسرتان با دقت و توجه گوش دهید نه اینکه با او بحث کنید.

* اگر این تمرین را انجام دادید و احساس کردید به بیشتر از ۱۰ دقیقه زمان احتیاج دارید، می‌توانید آن را ماکسیمم تا ۳۰ دقیقه افزایش دهید اما این موضوع نیز باید با توافق دوطرفه باشد.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
Seemorgh.com/lifestyle
منبع : salamatnews.com