شوهرم چشم چران است!!
شوهرم در خیابان همیشه به زنان دیگر نگاه می‌کند و در مورد آنها نیز اظهار نظر می‌کند، اگر چه هرگز به رویش نیاورده‌ام اما این موضوع مرا بسیار رنج می‌دهد، لطفاً راهنمایی‌ام کنید.

سوال کاربر

نسبت به شوهرم بسیارحساس هستم، همسرم به قول خودش بسیار معاشرتی است و خیلی راحت می‌تواند با دیگران حتی زنان ارتباط بگیرید، در خیابان همیشه به زنان دیگر نگاه می‌کند و در مورد آنها نیز اظهار نظر می‌کند، اگر چه هرگز به رویش نیاورده‌ام اما این موضوع مرا بسیار رنج می‌دهد، لطفاً راهنمایی‌ام کنید.

 

پاسخ کارشناس

اول صحبت، بعد قضاوت

اگر پیش از ازدواج در مورد محدوده روابط زن و مرد از جمله نگاه، صحبت کردن و... با همسرتان گفت‌ و‌ گو کرده و به نگاه مشترکی رسیده‌اید و در مورد پایبند بودن به این مرزها نیز، توافق کرده‌اید، حال با توجه به آن قرار دادها رفتارهای همسرتان را بررسی کنید و در موردش قضاوت کنید، بسنجید تا دریابید آیا فلان رفتار همسرتان در چارچوبی که قبلاً در موردش توافق کرده بودید، معنادار هست یا طبق آن چارچوب، رفتار امروز همسرتان نادرست و سزاوار مجازات است. اگر صحبتی در این زمینه نداشته‌اید، نخستین فرصت را مغتنم بدانید و در این زمینه به طور مفصل با همسرتان صحبت کنید و خط قرمزها و محدوده‌های ارتباطی با جنس مخالف را مشخص کنید.

اگر با هر رفتار همسرتان برانگیخته می‌شوید، بهتر است پیش از هر اقدامی، خودتان را زیر ذره‌بین قرار دهید؛ چه بسا ممکن است شما چون خودتان به‌صورت خودآگاه یا ناخودآگاه به این رفتار تمایل دارید، آن را به همسرتان نسبت می‌دهید، یا ممکن است به دلیل گذشته همسرتان، روی رفتار‌های امروزش حساسیت به خرج دهید. برای مواجهه صحیح با این مشکل بهتر است فکر‌تان را الک کنید و مدیریت ذهن فرا بگیرید. یادتان باشد یک رفتار زمانی قابل بررسی و مجازات است که تکرار شود، اگر تنها یک بار احساس کردید همسرتان با نگاه ناپسندی به فرد دیگری چشم دوخته است، سریع او را مورد قضاوت قرار ندهید و با حساسیت‌های افراطی خویش هر بار نگاه و رفتار همسرتان را زیر ذره بین نگذارید، این وضعیت نه تنها به رفع مشکل شما کمکی نخواهد کرد بلکه باعث اضطراب بیشتر یا بیماری وسواس و بدبینی‌تان می‌شود.

 

قانون‌های تازه وضع کنید

اگر واقعاً یقین پیدا کردید که همسرتان به شکلی متفاوت به زنان دیگر نگاه می‌کند، دچار خشم زیاد یا احساس ناتوانی می‌شوید، پیش از نشان دادن هر واکنشی به خود فرصت دهید تا بتوانید بر خشم‌تان غلبه کنید، سپس مجدداً رفتار را بازبینی کنید، اگر در بررسی دوباره به این نتیجه رسیدید رفتار همسرتان صحیح نیست، صریحاً موضوع را با او درمیان بگذارید و نگرانی‌هایتان را به همسرتان بگویید، شایسته است انتظارات‌تان را در محدوده شرع و عرف بیان کنید و با کمک همسرتان چارچوب جدیدی را برای حدود روابط‌‌تان تعیین کنید و در مورد آن به توافق برسید، از همسرتان بخواهید برای سلامت زندگی مشترک‌تان بر حسب این تفاهمنامه رفتار کند و نادیده گرفتن این اصول مشترک باعث خواهد شد شما برخورد جدی تری را در نظر بگیرید. به خاطر داشته باشید هرگز برای انتقام دست به عمل متقابل نزنید یا خشم خود را به‌ صورت یک رفتار منفعلانه مانند قهر کردن بدون دلیل، وارد عمل نشوید، این عمل در نهایت زندگی‌تان را در جهت یک سیکل معیوب عمل و عکس‌العمل پیش خواهد راند که نه تنها پایانی برای آن نیست بلکه بسیار آسیب رسان هم است.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : روزنامه ایران