فیلم مستهجن تماشا می کردم،حالا به دختری علاقه مند شده ام!!!
جوانی 20 ساله هستم که چند وقتی است فیلم های مستهجن نگاه می کردم ولی الان به یکی از دخترهای فامیل علاقه پیدا کرده و می خواهم ازدواج کنم. نمی دانم به دلیل گذشته ام می توان ازدواج کنم یا نه؟

سوال کاربر

جوانی 20 ساله‌ام. متاسفانه از چندی قبل دچار مشکل دیدن تصاویر و فیلم های مستهجن شدم و پس از ترک آن، حالا به فکر ازدواج افتادم. اول این‌که لطفا معنا و مفهوم عشق و عاشق شدن را توضیح دهید، آیا صرف این که آدم به کسی فکر می‌کند یعنی عاشقی؟ دوم این‌که احساس می‌کنم به یکی از افراد فامیل علاقه دارم که حدود 2 سال از من کوچک‌تر است، چگونه به این علاقه اعتماد کنم و جلو بروم؟ سوم چون اصلا نمی‌خواهم باعث کدورت بین فامیل و خانواده بشوم اگر از خود دختر بپرسم که به من علاقه دارد یا نه خوب است یا خیر؟ من دانشجو هستم و دختر مورد نظرم هم پشت کنکوری و شرایط اقتصادی خانواده هایمان هم تقریبا متوسط است. چهارم این‌که اصلا من می‌توانم به دلیل گذشته و دیدن تصاویر بد به نیت ازدواج خودم اطمینان داشته باشم؟

 

پاسخ کارشناس

سلام. شما چندین سوال را مطرح کرده‏ اید و من سعی می‏ کنم به بیشتر آن‌ها جوابی کوتاه بدهم. امیدوارم محدودیت در توضیح بیشتر را بپذیرید.

عشق چیست؟

این سوالی به قدمت تاریخ بشر است و فلاسفه، شعرا، ادبا و اهل علم و آگاهی همواره درصدد ارائه تعریفی از آن بوده‏اند. فلاسفه همواره تلاش کرده ‏اند عشق را تعریف کنند و آن را از مفاهیم دیگر متمایز سازند. هر چه هست عشق پدیده‏ای غیر ارادی و خودکار است و  طبیعی است که در مراحل اولیه عشق رمانتیک کنترل خود را از دست بدهیم. روان‏شناسان معاصر، عشق را تمایل قوی برای اتحاد هیجانی با شخصی دیگر، تعریف می‏کنند. این که فرمودید وقتی کسی به شخص دیگری فکر می‏کند عاشق شده است؛ بستگی به نوع تفکر شما دارد. در واقع اگر این فکر کردن به شکل دائمی به اشتغال ذهنی تبدیل شود، این مسئله می تواند  نشانه‏ای از عاشق شدن باشد. برای جمع‌ بندی این سوال می‏ خواهم به یک نظریه جالب درباره عشق در روان‏شناسی جدید اشاره کنم. «رابرت استرنبرگ» عشق را مفهومی سه بخشی متشکل از «شهوت»، «صمیمیت عاطفی» و «تعهد» می‏داند. از نظر او عشق کامل ترکیبی از هر سۀ این عناصر است.

 

درباره سوال دوم که چگونه به این احساس اولیه اعتماد کنم

باید بگویم که راهی جز این نیست، در واقع شما چه یک‌نشانه و چه چندنشانه برای اعتماد داشته باشید، این مسئله به خودی خود مهم نیست؛ مهم این است که این احساس خود را پس از این که مدتی گذشت و نتوانستید به راحتی فراموش کنید! با شخص مقابل مطرح کنید. اگر این احساس مشترک بود یا مشترک شد، می‏توانید روی آن حساب کنید. در غیراین‌صورت، یک طرفه خواهد بود و این نوع روابط توصیه نمی‏شود.

 

سوال دیگر شما این است که آیا این مسئله را به شکل رسمی و با خانواده مطرح کنم یا ابتدا با خود او در میان بگذارم

بستگی به شرایط خانوادگی و فرهنگی دو طرف دارد. در بعضی فرهنگ‏ها این امر پذیرفته شده است و در برخی پذیرفته نمی‏شود؛ ولی اگر قصدتان جدی است و به ازدواج فکر می‏کنید بهتر است ابتدا با خانواده خود مطرح کنید و زنان به طور معمول می‏دانند چطور این مسائل را بین خود پیش بکشند. اگر جواب آن‌ها برای این که به خواستگاری دختر بروید، بله بود؛ این یعنی نصف راه را رفته‏ اید و می‏توانید امیدوار باشید با جلب نظر وی و خانواده‏اش موافقت وی را جلب کنید. در این مرحله ممکن است خانواده ‏ها توافق کنند که برای شناخت بیشتر طرفین از هم، مدتی با اطلاع خانواده‏ ها در ارتباط باشید. نگران مسائل فامیلی نباشید، اگر قبول کردند که به خواسته خود رسیده‏ اید، اگر هم نپذیرفتند این مسئله به معنای نبود کفایت یا ارزشمندی شما نیست. درست به همان دلیلی که نمی‏دانید دقیقا چرا به این شخص علاقه‏ مند هستید او هم ممکن است از شما خوشش نیاید.

 

درباره سوال آخر؛ این که چون در گذشته به رفتارهای جنسی همچون نگاه‌کردن به فیلم یا عکس مستهجن پرداخته ‏اید

می ‏توانید به تصمیم تان اعتماد کنید یا خیر؟ جواب من این است که نیاز جنسی یک میل طبیعی و خدادادی است. اگر این مسئله بد یا غیرانسانی بود، خداوند آن را در وجود آدمی قرار نمی‏داد؛ پس به هیچ‌وجه به این مسئله شک نکنید. شما تصمیم درست و عاقلانه‏ ای برای ارضای نیاز جنسی و عاطفی خود گرفته ‏اید؛ ولی برای احتیاط حتما با یک روان‏شناس یا روان‌پزشک مشورت کنید که آیا الان در شرایط خلقی و روان‏شناختی نسبتاً متعادلی برای ازدواج هستید یا خیر. اگر بیش از اندازه به این مسئله فکر می کنید ممکن است به وسواس فکری با محتوای جنسی مبتلا شده باشید و لازم است تحت نظر روان‌پزشک و روان‏شناس بالینی درمان شوید. به طور معمول با شدتی که فرمودید نمی‏تواند این کیفیت را داشته باشد ولی باز هم یک جلسه ویزیت روان‌پزشکی برای شما توصیه می‏شود.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : khorasannews.com