به پسری که قبل از ازدواج علاقه داشتم تمایل پیدا کرده ام!!
شوهرم بد اخلاق است و دست بزن دارد. به پسری که قبل از ازدواج علاقه داشتم تمایل پیدا کرده ام. نمی دانم چه کنم!!

شوهرم دست بزن دارد

سوال کاربر

زنی 22 ساله‌ام، شوهرم بسیار بددهن است وگاهی دست بزن دارد، این رفتارش باعث شده به مرگ و خودکشی فکر کنم یا به پسری که قبلا دوست داشتم، تمایل پیدا کنم. لطفا کمکم کنید، چطور اخلاقش را تغییر دهم؟

 

بسیاری از ما با افرادی در محیط بیرون یا در روابط نزدیک ارتباط داریم که ممکن است رفتار و گفتار پرخاشگرانه داشته باشند. اولین چالش در زندگی با فردی که مدام خشمگین یا عصبانی است این است که مانع از این می‌شود که خودتان باشید. دومین چالش این است که برای ماندن در رابطه با یک فرد خشمگین نیاز دارید که او تغییر کند وگرنه همواره باید منتظر انفجار یک آتشفشان باشید.

 

همه راه حل‌ها را امتحان کرده‌اید؟

قابل درک است که در چنین شرایطی فشار و استرس بالایی به شما وارد می‌شود چون احساس می‌کنید همسرتان تغییر نمی‌کند و با احساسات شما همراهی نمی‌کند؛ بنابراین به عنوان یک راه چاره به سوی فردی که قبلاً دوستش داشته اید، روی آورده‌اید. در چنین شرایطی ابتدا باید نگاه کرد که آیا دیگر راه حل‌های ممکن را امتحان کرده اید؟

 

راه‌حل‌های کلی

درباره برخورد با خشم همسرتان این راه حل‌های کلی پیشنهاد می‌شود

_ خونسردی‌تان را حفظ کنید

در شرایطی که فرد عصبانی مدام خشم خود را بر سرتان فرو می‌ریزد، قابل پیش‌بینی‌ترین واکنش این است که شما درهم ریخته و عصبانی شوید. این عصبانیت شما باعث می‌شود که فرد عصبانی حقی را برای خودش قائل شود که عصبانیت وی مجاز بوده است. خونسردی شما باعث می‌شود که کنترل بیشتری بر موقعیت داشته باشید. بنابراین فاصله‌تان را از عصبانیت وی حفظ کنید. آگاه باشید که عصبانیت امری گذراست و سرانجام  او آرام خواهد شد. اگر شما همانند وی عصبانی شوید، زمان عصبانیت طولانی‌تر شده و ممکن است پیامدهای شدیدتری داشته باشد.

 

_ مرزهای تحمل عصبانیت را برای خودتان و همسرتان مشخص کنید تا پیش از عصبانیت بداند که تحمل شما در مقابل عصبانیت وی تا چه حد است؟

مرزهای احترام به شما باید برای وی مشخص باشند و آگاه باشد که در هنگام عصبانیت، بی‌احترامی های وی اثرات نامطلوبی بر روی رابطه تان می گذارد. بنابراین وی را از این موارد آگاه کنید.

 

_ در برخورد با فرد عصبانی سعی کنید همزمان موقعیت را به گونه‌ای دیگر نیز درک کنید

عصبانیت را تنها به خودتان نسبت ندهید و از این که وی فردی عصبانی است که آمادگی عصبانی شدن دارد، آگاه باشید. چنین برداشتی باعث می‌شود که شما کمتر عصبانی یا رنجیده شوید. همچنین به شما کمک می‌کند به جای فرار از موقعیت زندگی یا واکنش نشان دادن به او به دنبال راه حل اساسی باشید.

 

_ سعی کنید به عصبانیت از دریچه نگاه همسرتان نیز نگاه کنید

مثل این که «چقدر باید سخت باشد که همیشه در حالتی ناآرام و پریشان است» یا این که «چقدر ناراحت‌کننده است که همیشه مجبور است با خشم با مسائل روبه رو شود و سلامتی‌اش را به خطر بیندازد». چنین درکی به معنای این نیست که به دنبال توجیه رفتار او باشید بلکه به معنای درک کردن این امر است که عصبانی بودن برای همسرتان چه پیامدهای ناگواری دارد.

 

_ در مواردی که می‌بینید عصبانیت وی برخاسته از رفتار اشتباه شماست آن را بپذیرید و از عذرخواهی کردن خجالت نکشید

همزمان می‌توانید با او درباره رفتار بهتری که می‌تواند به جای عصبانیت با شما داشته باشد تا منظور خود را به شما برساند، صحبت کنید.

 

_ ریشه‌های خشم در همسرتان را شناسایی کنید

مسائلی که خشم او را برمی‌انگیزند، فهرست کنید تا بتوانید موقعیت‌های عصبانیت وی را پیش‌بینی کنید.

 

_ اگر همسرتان در رابطه با خود شما رفتارهای خشمگین دارد، سعی کنید موارد خشم او را شناسایی کنید و در مواقعی که آرام است با او درباره این مسائل چالش‌برانگیز صحبت کنید.

 

_ اگر احساس می‌کنید عصبانیت همسرتان ناشی از مسائل حل نشده‌ای در گذشته است که رفتار کنونی وی با شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، ضروری است که به این مسائل پرداخته شود؛ زیرا همچون آتشفشان هرلحظه احتمال انفجار آن وجود دارد.

 

_ اگر همسرتان از لحاظ خلقی، فردی عصبانی است لازم است که با یک متخصص درباره این عصبانیت مشورت کنید.

در نهایت به خاطر داشته باشید که مدیریت خشم، یک مهارت است و می‌توان آن را با همکاری یک مشاور آموخت.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : khorasannews.com