دعوا های زن و شوهری را با این ترفندها پایان دهید!!
فن‌هایی که در ادامه می‌خوانید به شما کمک می‌کند ناسازگاری‌ها را در روابط بین خود و همسرتان مدیریت کنید. ابتدا بهتر است نشانه‌های وجود تعارض را در همسران بشناسید.

5 گام برای حل دعوا زوجین

ناسازگاری و اختلاف بین بیشتر زوج ها ناخودآگاه ایجاد و تشدید می‌شود. بسیاری از آن‌ها بدون اینکه بدانند و متوجه باشند، طرف مقابل را می‌رنجانند و دلخور و عصبی می‌شوند و به همین دلیل در زمان مشاجره، تحریک‌پذیر و حساس می‌شوند. حل تعارض از مهارت‌های بین‌ فردی است که می‌توان به شیوه‌ای نظام‌مند از آن برای حل‌وفصل اختلافات بین همسران استفاده کرد.

بیشتر بدانید : مشکلات زناشویی با همسرتان را با 10 قانون ساده حل کنید!!

برخی از مهم‌ترین نشانه‌های هشداردهنده در مشاجرات همسران

اگر در طول هفته دست‌کم در 3 موقعیت از موقعیت‌های ذیل قرار می‌گیرید، یعنی زندگی شما سرشار از تعارض است:

_ نمی‌توانید با همسرتان درباره موضوعی خاص با آرامش صحبت کنید.
_ درباره هر موضوع اختلافی فریاد می‌زنید و به یکدیگر توهین می‌کنید.
_ در بیشتر اوقات روز ترشرویی می‌کنید و با همدیگر حرف نمی‌زنید.
_ به‌طور مداوم از یکدیگر عصبانی می‌شوید و بی‌دلیل و طولانی‌مدت با هم صحبت نمی‌کنید.

گام‌ به‌ گام تا حل تعارض

مرحله توقف

وقتی مشاجره و درگیری بالا می‌گیرد، یکی از همسران باید ادامه بحث را متوقف کند و هر  دو فضای مشترکشان را ترک کنند و به اتاق جداگانه‌ای بروند.

مرحله تایم اوت

توقف درگیری به معنای حل‌وفصل مشکل نیست، بلکه مهلتی است تا طرفین آرام شوند و به حالت عادی بازگردند. زن‌وشوهر‌، در حین مشاجره هیجان‌زده می‌شوند. وقتی این اتفاق می‌افتد، میزان ضربان قلب، تنفس، نبض و هورمون آدرنالین خون افزایش می‌یابد. یکی از اهداف این مرحله، آرام‌کردن افراد است. هر فرد به اتاقی می‌رود و ۱۵-۱۰ دقیقه بی‌سروصدا می‌نشیند. در این فرصت، دست‌تان را روی شکم بگذارید و نفس بکشید. کم‌کم سرعت نفس کشیدنتان را کم کنید و عمیق‌تر نفس بکشید. پس از چند لحظه آرام خواهید شد.

مرحله بازگشت

وقتی آرام شدید، بازگردید و آرام درباره مشکل پیش‌آمده با همسرتان صحبت  کنید. اگر هنوز احساس آرامش نمی‌کنید، بحث درباره مشکل را به زمان دیگری موکول کنید.

مرحله گوش‌ دادن فعال

برای اینکه با نیازها و نگرانی‌های همسرتان درباره مشکل پیش‌آمده آشنا شوید، باید با ‌دقت به صحبت‌هایش گوش کنید و با طرح سوال‌های گوناگون، مطمئن شوید منظور وی را درک کرده‌اید. حرف‌هایش را قطع نکنید. نیازها و نگرانی‌هایش را یادداشت کنید. خلاصه‌ای از نگرانی‌ها و نیازهای همسرتان را بازگو کنید تا متوجه شود به حرف‌هایش گوش‌ داده‌اید.

مرحله گفت‌ و گوی محترمانه

پس از گوش‌دادن به همه حرف‌های همسرتان، از نیازها، نگرانی‌ها و  مسائلی که باعث ناراحتی شما شده، با آرامش و احترام سخن بگویید. همسرتان را سرزنش نکنید. در جست‌وجوی راه‌حلی باشید. از او بخواهید خلاصه حرف‌های شما را بازگو کند. او نیز باید به نیازها و نگرانی‌های شما توجه کند و آن‌ها را به یاد بسپارد.گاهی در شرایطی که رسیدن به توافق دشوار است، درخواست کمک از فرد سوم سودمند است.

بیشتر بدانید : دعوای شما با همسرتان این فواید جالب را دارد!!

در گفت‌وگو برای حل تعارض با همسر خود این نکات را رعایت کنید:

ارتباط چشمی را حفظ کنید

وقتی همسرتان حرف می‌زند، به چشم‌هایش نگاه کنید و با این کار نشان ‌دهید به صحبت‌هایش توجه می‌کنید. هر3-2 دقیقه یک بار، حرف‌هایش را جمع‌بندی و بازگو کنید. این روش به همسرتان که ممکن است آشفته و عصبی باشد، کمک می‌کند به ‌آسانی و با اطمینان، احساس‌هایش را به زبان بیاورد. استفاده از زبان بدن با حرکت‌هایی مانند تکان سر، او را به حرف زدن تشویق می‌کند.

آرامشتان را حفظ کنید

وقتی اختلاف و درگیری اوج می‌گیرد، حفظ آرامش دشوار است. وقتی مشاجره و ردوبدل‌شدن عبارت‌ها و کلمات نامناسب افزایش می‌یابد و خشم بر دو طرف حاکم می‌شود، نتیجه‌ای جز بروز احساس‌های بد و آسیب‌دیدن ندارد. بهترین راه برای مهار مشاجره و نزاع، پیشگیری است. این توصیه برای پیشگیری از اختلاف و درگیری به شما کمک می‌کند.

به درک متقابل برسید

شاید مهم‌ترین عامل در هر رابطه، تحمل است. تحمل، توانایی‌ است که به  ‌سادگی می‌توان به‌دست‌آورد و به دیگران نیز منتقل کرد. همچنین، تحمل، به معنای احترام به نیازهای یکدیگر است. برای اجرای موفقیت‌آمیز این نکته باید خودخواهی و غرور را کنار گذاشت و از همدلی و درک متقابل استفاده کرد.

هدیه را فراموش نکنید

خشم زمانی نمایان می‌شود که افراد، احساس قدرشناسی و رضایت نکنند. آن‌ها در این زمان، عصبی، فرسوده و افسرده می‌شوند. همسران باید برای پیشگیری از بروز چنین علایم و نشانه‌هایی، روش‌های نشان دادن محبت و برقراری ارتباط دوستانه را بیاموزند. با دادن هدیه، دسته‌گل، کارت تبریک و به زبان آوردن جمله کوتاه «دوستت دارم» می‌توان محبت را بروز داد و زمینه برقراری ارتباط دوستانه را فراهم کرد.

وقت‌شناسی را رعایت کنید

درخواست‌ها باید در زمان مناسب بیان‌شود. اگر یکی از زوجین از همسر خود که مشغول کار است، درخواستی کند، پاسخ او به ‌احتمال ‌زیاد از روی حوصله و خوشایند نخواهد بود. همسران باید زمان مناسبی برای بیان درخواست‌های خود انتخاب کنند.

منبع تامین سوخت عاطفی همسرتان شوید

مخزن سوخت عاطفی افراد باید با اعتمادبه‌نفس و  احساس‌های مثبت پرشود تا انرژی لازم برای زندگی فراهم‌شود. همسران باید برای پر نگه‌داشتن این مخزن به یکدیگر احترام بگذارند، همدیگر را تشویق و کلمه‌های محبت‌آمیز نثار هم کنند.

به همسرتان حس امنیت را القا کنید

به همان میزان که همسر خود را می‌شناسید، ممکن است از افکار او هم بی‌اطلاع باشید. هرگز نباید تصور کنید از تمام نیازهای همسرتان آگاهید و آن‌ها را برآورده می‌کنید. این موضوع به شما کمک می‌کند درباره نیازهایش از او بپرسید. نتیجه این کار، القای احساس امنیت و احترام به همسر است.

در حل هر مسئله اولویت شما حفظ حریم خانواده باشد

گاهی اتفاق‌هایی می‌افتدکه فرزندان و خویشاوندان کلمات تند و زننده‌ای از همسران می‌شنوند که ناشی از اختلاف‌سلیقه آن‌هاست. برای جلوگیری از بروز این اتفاق‌ها، زن و شوهر پیش از تصمیم‌‌گیری و ابراز نظر درباره مسائل مختلف نزد دیگران باید از نظرات یکدیگر آگاه باشند. حفظ احترام همسر و حریم خانواده و ابراز احساس‌های مثبت به همسر در حضور دیگران مهم است. این کار می‌تواند باعث رفع کدورت و استحکام رابطه زن و شوهر شود.


بیشتر بدانید : چطور بعد از یک دعوا دوباره آشتی کنیم؟

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : khorasannews.com