به طور معمول كودكان 6-5 ساله، آگاهی و دید بهتری به مشكلشان دارند و می‌فهمند این مشكل گذراست بنابراین راحت‌تر با آن كنار می‌آیند درحالی كه كودكان كم‌سن و سال‌تر، ممكن است دچار كاهش اعتماد به نفس و گوشه‌ گیری شوند.

گاهی یادگیری و تلفظ برخی حروف، برای كودكان كمتر از 5 سال بسیار راحت تر از سایر حروف است، بنابراین به جای تلفظ حروف سخت‌تر، حروفی كه تلفظشان راحت‌تر است، جایگزین می‌كنند كه به این حالت « اختلال بیان آوایی » گفته می‌شود. معمولا مشكل عمده چنین كودكانی تمسخر دوستان و اجبار والدین برای تلفظ صحیح كلمات است.

در حالی كه پدر و مادر نباید در مورد این مساله حساسیت و واكنش شدیدی نشان دهند. زیرا این كار فقط
باعث بروز استرس بیشتر و جلب توجه او به مشكل تلفظی‌اش می‌شود كه در نهایت كاهش اعتماد به‌ نفس و ارتباط كمتر او با هم‌ سن و سالانش را در پی خواهد داشت.

بیشتر كودكان مبتلا به اختلال بیان آوایی در جمع‌های خانوادگی و دوستان، كمتر لب به سخن می‌گشایند و مهارت‌های كلامی را دیرتر می‌آموزند. مورد تسمخر قرار گرفتن كودك به‌ وسیله هم‌ سن و سالان هم باعث ترس او از بازی با آنها می‌شود. در چنین شرایطی باید از فرزندتان بخواهید در جمع صحبت كند و در قبال پاسخ دادن او را تشویق كنید. اگر متوجه شدید كودكی او را به دلیل نوع گفتارش تمسخر می‌كند، مانع این كار شوید.

به طور معمول كودكان 6-5 ساله، آگاهی و دید بهتری به مشكلشان دارند و می‌فهمند این مشكل گذراست بنابراین راحت‌تر با آن كنار می‌آیند درحالی كه كودكان كم‌سن و سال‌تر، ممكن است دچار كاهش اعتماد به نفس و گوشه‌ گیری شوند.

به‌طور كلی انتظار می‌رود با بزرگ شدن كودك، تعداد حروفی كه جابجا می‌كند و تلفظ آنها برایش سخت‌تر است، كمتر شود و رفته‌ رفته روند بهبود را طی كند. به ندرت ممكن است در مواردی این اختلال تا سنین بزرگسالی هم طول بكشد كه در این شرایط علت با « اختلال بیان آوایی » متفاوت است. در مجموع اگر چه وجود « اختلال بیان آوایی » مشكل چندانی در روابط اجتماعی كودك ایجاد نمی‌كند و نیازی به پیگیری و درمان ندارد، اما اگر همزمان با اختلال گفتاری دیگری مانند لكنت، درك نكردن كلمات و... است، حتما باید بررسی و اقدام درمانی انجام شود.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : salamatnews.com



مطالب پیشنهادی :
جیغ شبانه كودكان
9 روش برای آسان کردن اولین جدایی کودک
چگونه با سوالات جنسی فرزندانمان روبرو شویم؟
چرا کودک مان از تاریکی می ترسد؟ + راه حل
بایدها و نبایدهای فرزندخواندگی