کودکتان مدام بهانه می‌گیرد و می‌خواهد در اتاق شما بخوابد؟ می‌گوید از تاریکی می‌ترسد یا زیر تخت و کمدش چیزی پنهان شده است؟ شما چه برخوردی با فرزندتان می‌کنید؟
دختر 3.5 ساله دارم كه هنوز دوست دارد در تخت ما بخوابد. مدت 6 ماه است که به خانه جدید نقل مکان کرده‌ایم و سعی داشتیم فرزندمان را عادت دهیم در اتاق خود و در تختش بخوابد. اوایل دخترم این موضوع را پذیرفت اما به تازگی از خوابیدن در اتاقش واهمه دارد. راه کارهای زیادی را امتحان کردیم تا او نترسد. مثلا در روشنایی تمام اتاق را نشانش دادیم تا مطمئن شود درون اتاق کسی نیست. حتی چراغ را هنگام خوابش روشن گذاشتیم اما فایده‌ای نداشت. لطفا راهنمایی کنید.

پاسخ دکتر جمشید بیگدلی، روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه :
کودکان با ساختن داستانهایی مثل اینکه اتاقم هیولا دارد یا اینکه می‌ترسم در اتاقم تنها بخوابم و ... تلاش می‌کنند مادر را برای مدت طولانی‌تری نزد خود نگه دارند. به هیچ عنوان در چنین شرایطی والدین نباید کوتاه بیایند. بهترین کار این است که مادر هنگام خواب همراه فرزند در اتاقش باشد. او را نوازش کند و دستش را بگیرد و منتظر بماند تا کودک به خواب رود اما بیان این موضوع به کودک که" وقتی خوابیدی، من به اتاق خودم می‌روم و اگر مشکلی پیش آمد می‌توانی صدایم کنی" لازم است.کودک باید بداند که وقتی خوابید مادر دیگر کنارش نیست. معمولا شکست مادرها در این زمینه‌ به این علت است که مادر نمی‌تواند خود را راضی کند کودکش کمی‌سختی بکشد. به این مادر گرامی‌توصیه می‌کنم حتما در کلاسهای آموزش والدین ثبت نام کنند. ثبات رفتاری نیز اهمیت زیادی دارد. اگر یک بار جلوی ورود کودک به اتاقتان را هنگام خواب گرفتید باید این رویه را ادامه دهید. همچنین می‌توانید از پوسترهای رنگی خوشایند و دوست داشتنی برای اتاق فرزندتان استفاده کنید تا کودک از خوبیدن در اتاق لذت ببرد. هنگام خواب نیز می‌توانید عروسک یا اسباب بازی مورد علاقه را به کودک بدهید. تشویق استقلال کودک با تعریف این موضوع جلوی دیگران که کودک در اتاق خود می‌خوابد یا با خواندن قصه هایی که نشان می‌دهد جدا خوابیدن نشانه بزرگ شدن است نیز می توانید موفق شوید. لحن خوش داشتن و صبور بودن نیز مهم است. آیا ارتباط شما با همسرتان خوب است؟گاهی کودکان برای پیشگیری از دعوای والدین بهانه می‌گیرند تا در اتاق آنها بخوابند. 



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : niniban.com



مطالب پیشنهادی :
راهنمایی های جو فراست برای جدا کردن اتاق کودک
4 فعالیت سرگرم کننده پاییزی برای کودکان
6 ترسی که همه پدران دارند
بهترین روش برخورد با کودکان بدغذا چیست؟
چگونه کودکم را به درس و مدرسه علاقمند کنم؟