بهترین پدر بودن برای فرزندانتان مسوولیتی است که نمی توانید آن را دست کم بگیرید. این تمرینات به من کمک کرد تا در زندگی به عنوان پدر و همسر پیشرفت های خاصی داشته باشم.
آرزو داشتم که پدر بهتری باشم، که پاسخ همه سوالات بچه ام را داشته باشم. که بهترین واکنش در هر شرایطی که برای والدین پیش می آمد را می دانستم. ولی من کامل نیستم. پاسخ صحیح همه سوالات را نمی دانم و در خیلی از پاسخ هایم مرتکب اشتباه می شوم. با خیلی از آقایانی که همین احساس را دارند، حرف زده ام. آنها می خواهند پدرهای بهتری باشند ولی نمی دانند چگونه این کار را بکنند. پدر خوب بودن کار ساده ای نیست. هیچ کتاب آموزشی دراین زمینه نیست. خبر خوب اینجاست که تنها افرادی که نظر آنها در مورد اینکه آیا واقعا پدر خوبی هستید یا نه اهمیت دارد، فرزندانتان هستند. بهترین پدر بودن برای فرزندانتان مسوولیتی است که نمی توانید آن را دست کم بگیرید. این تمرینات به من کمک کرد تا در زندگی به عنوان پدر و همسر پیشرفت های خاصی داشته باشم.
 
حضور داشتن
این روزها صحبت های زیادی در مورد اینکه باید در لحظه زندگی کرد، مطرح است. مردم به حدی با گوشی های تلفن همراه خود سرگرم هستند که یادشان می رود به زیبایی های اطراف خود توجه کنند. پدرها باید از چیزهای دنیوی که زندگی را با بچه ها شگفت انگیز می کند، لذت ببرند. تکنولوژی را کنار بگذارید و فقط روی بچه تان تمرکز کنید. با او قدم بزنید، کتاب بخوانید و برای یکدیگر داستان ها و ماجراهای گوناگون تعریف کنید. کاری کنید که بچه شما احساس کند مهمترین آدم دنیاست. هیچ چیزی به اندازه توجه شما به بچه احساس خاص بودن نمی دهد.
 
به قول خود عمل کردن
خیلی وقتها بچه ام را به دلیل اینکه به قولی که داده بودم عمل نکردم، ناراحت کردم. خیلی از برنامه ها و نمایشی هایی را که گفته بودم در آنها شرکت می کنم، از دست دادم. یاد گرفته ام که اگر قولی ندهم بهتر است تا اینکه قول بدهم و نتوانم به آن عمل کنم. اعتماد چیز باارزشی است و خیلی راحت از بین می رود. سعی کنید با عمل کردن به قول هایتان آن را به هر قیمتی که شده حفظ کنید.
 
الگوی رفتاری
پسر ده ساله ام من را می پرستد. می خواهد تا جای ممکن وقتش را با من بگذراند و مرتب می خواهد که همه رفتارهایش را تائید کنم. با توجه به سن و سال او بیشتر حواسم هست که چه می گویم و چه کار می کنم. دانستن اینکه او هر حرکت من را زیر نظر دارد، من را به الگوی بهتری بودن وادار می کند. به عنوان پدر، باید بدانیم که الگوهای رفتاری برای فرزندان خود هستیم. باید طوری باشیم که از آنها انتظار داریم رفتار کنند.
 
داشتن مکالمات واقعی
به عنوان مرد گاهی اوقات از داشتن مکالمات عمیق طفره می رویم. ولی به عنوان پدر، باید با بچه هایم مکالمات واقعی داشته باشیم. حتی اگر گاهی اوقات این کار ساده و راحتی نیست. من با بچه هایم در مورد روابط جنسی، بلوغ، خشونت خانگی و حوادث ناخوشایند حرف زده ام. اما درعین حال در مورد چیزهایی که به نزدیک شدن به آنها هم کمک می کرده، صحبت کرده ام. دخترم عاشق وقتی است که داستانهایی درباره دوران جوانی ام تعریف می کنم. درنتیجه او هم راحت تر در مورد زندگی خودش صحبت می کند. از حرف زدن با بچه هایتان نترسید. از همه مهمتر اینکه از گوش کردن به آنها نترسید.
 
رابطه خوب با مادر بچه داشتن
حتی اگر با مادر بچه تان زندگی نمی کنید، باید رابطه خوبی با او داشته باشید. فرزندان شما احتیاج دارند که ببینند شما و مادرشان به فکر منافع آنها بوده و رابطه خوبی با هم دارید. اگر هم با مادر فرزندتان زندگی می کنید، افزایش و بهبود رابطه تان مهم تر است. یک رابطه زناشویی قوی حس امنیت به بچه ها می دهد.
 
بخشش داشتن
بچه ها مرتکب اشتباه می شوند. این بخشی از بزرگ شدن آنهاست. خیلی سریع آنها را تنبیه نکنید. بخشش خود را نشان دهید و آنها هم در صورت لزوم شما را می بخشند. همچنین اگر هنوز به خاطر عصبانیتی که پدرتان برای شما ایجاد کرده، ناراحتید، با بخشیدن او و بهبود رابطه احساس آزادی واقعی می کنید.
 
اعتراف به اشتباه کردن
شما بی نقص نیستید. هیچکدام از ما این طور نیست. باید به اندازه کافی آسیب پذیر باشیم که به اشتباهات خود اعتراف کنیم. درخیلی از موارد مجبور به عذرخواهی کردن و تقاضای بخشش از بچه هایم شده ام. اعتراف به اشتباهاتم به بچه هایم کمک کرده تا بفهمند که اشتباه کردن بخشی از زندگی است.
 
اعتراف کردن به اینکه پاسخ همه سوالات را نمی دانید
زمانی وانمود می کردم که همه چیز را می دانم. اما این شرایط خیلی طول نکشید. بچه ها خیلی راحت گول نمی خورند و می توانند یک چیز غلط و اشتباه را تشخیص دهند. به جای اینکه سعی کنم خودم را فردی معرفی کنم که همه چیز می داند، یاد گرفته ام که بگویم:" نمی دانم." این پاسخ خیلی رهاکننده است.
 
درگیر زندگی تحصیلی و آموزشی بچه ها شدن
چه بچه شما به مدرسه دولتی می رود یا او را در مدرسه خصوصی ثبت نام کرده اید یا در خانه آموزش می بیند، برای پدرها درگیر زندگی آموزشی آنها شدن اهمیت زیادی داراد. تحقیقات نشان داده که پدرهایی که به وضعیت تحصیلی بچه هایشان اهمیت و علاقه نشان داده اند، تاثیر قدرتمند مثبت تری در موفقیت آنها در مدرسه دارند. می توانید با کمک در تکالیف، شرکت در فعالیت های مدرسه به صورت داوطلب، ایجاد برنامه های درسی و حضور درجلسات مربیان و والدین یا کتاب خواندن برای آنها در شب، در زندگی تحصیلی آنها دخالت داشته باشید.
 
تفریح داشتن
 از زندگی باید لذت برد. بخندید، بازی کنید، شیرینی بپزید، آهنگ های احمقانه بخوانید. بیشتر وقت خود را با بچه هایتان بگذرانید و باهم تفریح کنید. 



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : niniban.com



مطالب پیشنهادی :
7 توصیه مهم برای داشتن روابط صمیمانه با فرزندان
قبل از خرید کامپیوتر برای کودکتان این نکات را رعایت کنید
چگونه کودک مان را کتاب خوان کنیم؟
اگر به تازگی مادر شده اید مراقب این اشتباهات باشید
10 نکته مهم در سفر تابستانی با کودکان