در خریدن اسباب بازی برای کودک تان این نکات را فراموش نکنید.

«انتخاب اسباب بازی مناسب، موجب پرورش خلاقیت و افزایش توانایی های کودک می شود. پس باید انتخاب و خرید اسباب بازی را با هدف انجام دهیم.» این بخشی از گفته های دکتر «فریبا عربگل»، فوق تخصص روان پزشکی کودکان و نوجوانان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است. وی در ادامه به نکات مفیدی اشاره می کند تا والدین هنگام خرید اسباب بازی برای فرزندشان با دید بازتری عمل کنند.

 

انتخاب اسباب بازی متناسب با جنسیت
وقتی برای یک دختربچه عروسک می خریم او را به طرف پذیرفتن نقش های متناسب با جنسیتش راهنمایی می کنیم. او در بازی با عروسک خود رفتار بزرگ ترها را تقلید می کند، می گوید عروسکم سردش شد، گرسنه شد یا خوابش می آید، باید به او شیر بدهم یا او را بخوابانم. او در این بازی به نوعی نقش مادری را تجربه می کند، نقشی که او قرار است در آینده در زندگی واقعی ایفا کند. پس نباید برای یک پسربچه عروسک بخریم چون نمی خواهیم در آینده مردی شود که نقش مادری را ایفا کند!

 

توجه به آموزشی بودن اسباب بازی ها
در خرید اسباب بازی باید به جنبه های آموزشی توجه کرد چرا که اسباب بازی هایی که هیچ جنبه آموزشی ندارند، به تخلیه هیجانات کودک کمک نمی کنند و موجب ارتباط او با دیگران نمی شوند؛ به طور مثال، ماشین کنترلی را درنظر بگیرید. این اسباب بازی خیلی به تقویت خلاقیت کودک کمک نمی کند و جنبه آموزشی چندانی ندارد. با این حال، ممکن است اگر بچه این اسباب بازی را نداشته باشد با خودش فکر کند که چرا دیگران دارند و او ندارد و یا دلش بخواهد بداند ماشین کنترلی چطور کار می کند.

 

رابطه سن و اسباب بازی
تا 2 سالگی باید بیشتر اسباب بازی هایی استفاده شود که تحریک حسی و حرکتی برای بچه ها ایجاد کند. به طور مثال، جغجغه موجب تحریک سیستم شنوایی کودک می شود یا اسباب بازی های رنگی که بالای تخت کودک نصب می شود، قدرت بینایی کودک را تحریک می کند. اما در عین حال باید امن باشد. امن یعنی این که تیز و برنده نباشد و رنگ و جنسش طوری باشد که آسیب های فیزیکی و مسمومیت ایجاد نکند. برای بچه های دو سال به بالا هم، اسباب بازی هایی بهتر هستند که در تقویت خلاقیت، مهارت حل مسئله و تمرین برای ایفای نقش های دوران بزرگسالی نقش داشته باشند به طور مثال لگو یا جورچین.

 

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : khorasannews.com