دو اصل مهم در تربیت کودکان
تربیت کودکان یکی از مقوله های مهم در زندگی هر پدر و مادری است. در تربیت کودکان دو اصل مهم وجود دارد. این دو اصل عبارتند از :

قبل از آن که چیز زیادی درباره تربیت فرزندان یاد بگیرید، این دو اصل را به عنوان زیر ساخت های راهبردی و قانون اساسی فرزند پروری مد نظر قرار دهید .

اصل اول : فرزندتان را تشویق کنید

خیلی کارها هست که برای شما عادی جلوه می کند، مانند نقاشی کج و معوجی که فرزندتان می کشد و حتی به شما نشانش نمی دهد، یا قاشقی را که روی فرش افتاده بر می دارد و به آشپزخانه می برد، یا زمانی که کودک تان خواندن کتاب قصه اش را تمام می کند، یا وقتی که سر وقت به رختخواب می رود و ... . یادتان باشد که این کارها برای شما ، عادی است، اما برای فرزندتان هر یک از این کارها، اهمیت ویژه ای دارد.

تصور کنید که شما برای تولد همسرتان ، یک خودروی آخرین مدل خریده اید تا او را غافلگیر کنید، اما وقتی خودرو را به او نشان می دهید ، او اصلاً نگاهش هم نمی کند و حتی یک تشکر خشک و خالی هم بر زبان نمی آورد. حتماً ناراحت خواهید شد. کارهایی که بچه ها می کنند در نظر خودشان، مثل همین خودرویی است که شما برای همسرتان خریده اید و انتظار خوشحالی و تشکرش را دارید. این مثال را به یاد داشته باشید.

 

اصل دوم : بچه ها را مقایسه نکنید

اگر خدای نکرده ، کسی سوار بر خودروهای غلتک که برای صاف کردن راه ها به کار می رود بشود و از روی فرزند شما رد شود، چه چیزی از جسم او باقی می ماند؟

مقایسه فرزندتان با دیگران، دقیقاً همین کار را با روح و روان او می کند. جملاتی مانند این که فلان بچه درسش از تو بهتر است ، فلانی قدش بلند تر است ، فلانی به حرف مادرش گوش می کند اما تو ... همان غلتک هایی است که بی آن که بخواهید روی روح و روان فرزندتان می رانید و نابودش می کنید. فرزندتان را فقط با خودش مقایسه کنید نه با دیگران.

به جای این که بگویید نمره تو پایین تر از نمره همکلاسی‌ات است ، باید نمره فعلی اش را با نمره قبلی خودش مقایسه کنید، اگر نمره بالاتری گرفته است تشویقش کنید(اصل اول) و اگر نمره پایین تری گرفته است، نه مانند یک بازجوی بی رحم که مانند یک پزشک درمانگر، به او بگویید: بیا بررسی کنیم که علت این مشکل چیست و با هم بر طرفش کنیم. هر چند تربیت فرزند، هزاران درس و نکته دارد ولی با رعایت همین دو مورد ، خواهید دید چه اتفاقات خوبی برای فرزندتان رخ می دهد.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : khorasannews.com