چگونه بهترین الگو برای کودکان مان باشیم؟
با 10 نکته زیر بهترین الگو برای فرزندتان باشید.

هرکسی برای خودش یک الگو یا قهرمان دارد که او را تحسین می کند. بعضی ها یک هنرپیشه، ورزشکار یا یک سیاستمدار را الگو قرار می دهند، اما حیرت انگیز زمانی است که یک نفر می گوید: «قهرمان من پدرم است» یا «قهرمان من مادرم است».

همه والدین آروز دارند فرزندشان به آنها به چشم یک فرد ویژه و خوب نگاه کند و آنها را تحسین کند. اما این امر، اتفاقی رخ نمی دهد. آنها همین طور که بزرگ می شوند شما را نگاه می کنند و از شما الگوبرداری می کنند. اگر می خواهید بچه ها از رفتار و کردار شما بهترین یادگیری را داشته باشند و قهرمان واقعی آنها باشید، به این 10 نکته عمل کنید.

 

1 - به همسرتان ابراز علاقه کنید و به او احترام بگذارید

شاید زمانی که با همسرتان صحبت می کنید، تصورش را هم نکنید که فرزندان تان دارند شما را نگاه می کنند، اما همین طور است. و وقتی آنها بزرگ شوند همان رفتارها را به کار می گیرند. اگر دائما با همسرتان دعوا کنید، ممکن است آنها فکر کنند که ازدواج چیز بدی است و همه اش دردسر دارد. در حالی ک اگر شما دوستدار و مراقبت همسرتان باشید باعث می شود آنها هم وقتی بزرگ شدند، همان کار را انجام دهند.

 

2 - الهام بخش ارزش های مثبت برای آنها باشید

ارزش هایی مانند احترام به بزرگ ترها و دوستان، کمک به نیازمندان و مهمان نوازی خیلی مهم هستند و در نسل های جوان خیلی کمرنگ شده اند. بسیاری از کودکان و نوجوانان و حتی جوانان به شدت سرگرم اینترنت و بازی های کامپیوتری و فضاهای مجازی و ارزش های نوتعریف شده برآمده از آنها هستند. به فرزندان تان نشان دهید چطور ارزش های واقعی و ماندگار زمانی که بزرگ شدند، به آنها کمک می کند. حتما در آن زمان فرزندان تان از شما سپاسگزار خواهند بود.

 

3 - اجازه دهید متناسب با سن شان، تصمیم های کوچک بگیرند

به آنها اجازه بدهید خودشان غذای شان را سفارش دهند و با پیشخدمت رستوران صحبت کنند؛ اجازه بدهید خودشان تصمیم بگیرند چه رشته ای را برای تحصیل انتخاب کنند؛ اجازه بدهید خودشان تصمیم بگیرند برای گردش به کجا بروند. وقتی به آنها اجازه می دهید این تصمیم ها را در زندگی روزمره خود بگیرند، می آموزند که مستقل تر باشند و اعتماد به نفس شان افزایش می یابد. علاوه بر این اگر تصمیم اشتباهی بگیرند، از آن یاد می گیرند؛ این قابلیت ها را مدیون اعتماد شما خواهندبود.

 

4 - به حرف شان گوش دهید

زمانی که بچه ها اعتراض می کنند و یا شما یا دیگران صحبت می کنند، قبل از هر کار دیگری به حرف شان گوش کنید. حتی اگر صحبت نمی کنند هم به آنها توجه کنید. رفتار آنها چیزهای زیادی به شما خواهدگفت. این گوش کردن به شما کمک می کند تصمیمات بهتری در مورد آینده شان بگیرید که به آنها کمک خواهدکرد.

 

5 - زمان تان را به آنها هدیه کنید. هر روز

هر روز زمانی را با فرزندتان سپری کنید. وقتی که آنها با شما نباشند، به تلویزیون، غذاهای ناسالم، دوستی های نامناسب و رفتار مخرب روی می آورند. اجازه ندهید این اتفاق برای شان بیفتد. مدام با آنها صحبت کنید و به شان یادآوری کنید که می توانند هر مشکلی را با شما در میان بگذارند.

 

6 - آنها را در جمع های اجتماعی وارد کنید

زمانی که برای کاری بیرون می روید، در صورت امکان اجازه بدهید همراه شما باشند. آنها را به مردم معرفی کنید. اجازه بدهید ببینند چطور با مردم ملاقات و صحبت می کنید. اجازه بدهید ببینند وقتی با مردم رو به رو می شوید، در مورد چه چیزی صحبت می کنید. با این تصور که درس شان لطمه می خورد، آنها را در خانه حبس نکنید. آنچه در این فضای اجتماعی می آموزید، خیلی مهم تر از اطلاعات کتابی است که در این یک ساعت فرا می گیرند.

 

7 - به آنها یاد بدهید با پول چه کار کنند

فقط به آنها پول توجیبی ندهید، بلکه گاهی کارهایی را هم به آنها محول کنید و سپس براساس کار انجام شده به آنها پول بدهید. در این صورت در سن پایین یاد می گیرند که باید کار کنند تا پول داشته باشند. همچنین به آنها یاد بدهید که بخشی از پول شان را پس انداز کنند تا در ضروری ترین زمان از آن استفاده کنند. این رفتار را فقط می توانند از قهرمان شان یاد بگیرند که شما هستید.

 

8 - اهمیت پیگیری رویاهای شان را به آنها بگویید

بعضی افراد به دنبال رویاهای شان نمی روند، زیرا یا خیلی دیر متوجه می شوند یا اینکه وقتی جوان بودند، هرگز کسی به آنها اهمیت این قضیه را نگفته است. این احتمال را که فرزندتان بعدا این گله را از شما بکند، از بین ببرید. آنها را تشویق کنید. رویاهای بزرگ داشته باشند. از عقایدشان حمایت کنید و زمانی که نیاز دارند به آنها کمک کنید، این گونه آنها زمانی که بخواهند، جرئت امتحان کردن افکار و ایده های جدید را پیدا می کنند.

 

9 - برای ورزش تشویق شان کنید

ورزش به ما چیزهای زیادی می آموزد. ورزش های سالنی به ما کمک می کند ذهن مان را باز کنیم و ورزش در فضای باز به ما رهبری و کار گروهی را می آموزد و باعث می شود که از لحاظ بدنی متناسب بمانیم. وقتی فرزندان تان ورزش کنند، رشد بدنی و ذهنی آنها نیز عالی خواهدبود.

 

10 - از تلویزیون و غذاهای ناسالم دور نگه شان دارید

زمانی که فردی استرس دارد و خوشحال نیست، معمول ترین چیز برای تسکینش، غذای ناسالم و تلویزیون است. همه آنچه را پیش از این گفتیم، انجام دهید که فرزندتان را خوشحال نگه دارید. همیشه غذای خانگی بخورید و کمتر تلویزیون نگاه کنید. به آنها کتاب بدهید و تشویق شان کنید که کاری متفاوت انجام دهند.

اگر به مدت چند سال همه این کارها را هر روز انجام دهید، باعث می شوید فرزندتان در فضای رقابتی که این روزها وجود دارد، ایستادگی کند. زمانی که آنها در کاری که انجام می دهند، موفق شوند از شما به دلیل اینکه در جواین شان راه را به درستی برای شان همواره کرده اید، تشکر می کنند. این مهم ترین وظیفه یک قهرمان است.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : hamshahrionline.ir