کوله پشتی مناسب چه ویژگی هایی دارد؟
کوله پشتی یکی از انواع کیف است که برای بچه های مدرسه ای و دانشجویان و حتی کارمندان بسیار مناسب و عالی است. اما باید بدانید در خرید یک کوله پشتی مناسب باید به چه نکاتی دقت کنیم.

چه کوله پشتی مناسب تر است؟

برای خرید یک کوله پشتی که قرار است چند سال تحصیلی با شما همراه باشد و پا به پای شما بیاید و شانه به شانه شما بار سنگین تحصیل را به دوش بکشد، فقط ظاهر زیبا و خوش آب و رنگ نیست که اهمیت دارد بلکه باید به این رفیق شانه به شانه خودتان درست و حسابی فکر کنید و برای خرید وسواس به خرج بدهید تا بعد از خرید از کوله پشتی که تهیه کرده اید راضی باشید.

 

سایز کوله پشتی به سایز شما بیاید

در خرید کوله پشتی نسبت به سایز آن حریص نباشید! لزوما و حتما سایز کوله ها نباید بزرگ باشد تا کارایی بیشتر و بهتری داشته باشد. نکته مهم دیگر این است که به سایز خودتان هم توجه کنید. اگر شما فردی ریزنقش و ریزه میزه هستید، اصلا سراغ کوله پشتی های بزرگ و حجیم نروید یا مثلا اگر (بزنیم به تخته) قد بلند و چهارشانه هستید از کوله پشتی های کوچک با ارتفاع کم استفاده نکنید. خلاصه کلام اینکه به اندام خودتان نگاه کنید و یک کوله به تناسب شرایط جسمی خودتان بخرید که تیپ تان ضایع نشود!

 

جنس کوله پشتی

به جنس کوله پشتی دقت کنید. کوله پشتی های مورد استفاده ما معمولا یا از جنس پلی استر و کتان هستند یا چرم و پارچه و برزنت. البته بیشتر کوله پشتی ها را از جنس برزنت می سازند. کوله های کتانی معمولا تنوع رنگ ندارند و در رنگ بندی خیلی محدودی هستند.

ببینید با شرایط شما و شهری که در آن تحصیل می کنید کدام جنس کارایی بیشتری دارد؟ مثلا اگر در شهری درس می خوانید که زمستان های پربارانی دارد، حتما کوله پشتی شما باید از جنس پلی استر و ضد آب باشد، ضمن اینکه جنس کوله پشتی هر قدر انعطاف بیشتری داشته باشد، حمل و نقل آن برای شما راحت تر می شود اما اگر جنس آن سفت و سخت باشید، شما مجبورید شبیه یک آدم آهنی راه بروید. تازه سوار و پیاده شدن به اتوبوس و مترو و تاکسی هم با این کوله ها دردسر خاص خودش را دارد.

 

کوله پشتی باید سبک باشد

حواس تان باشد که کوله پشتی انتخابی شما وقتی که خالی است وزن چندان زیادی نداشته باشد و سبک باشد چون در غیر این صورت با حساب سنگینی وسایل شما ممکن است حمل و نقل آن برای شما دشوار باشد.

 

به جیب های کوله پشتی تان اهمیت بدهید

داخل کوله ها را خوب بررسی کنید. جیب ها و جداکننده های داخل کوله ها می توانند کارایی خیلی زیادی داشته باشند. همینطور جیب های بیرون کوله ها زیرا معمولا وسایل در کوله ها بی نظم و در هم و برهم کنار هم یا روی هم ریخته می شوند. این جداکننده های داخلی می توانند وسایل شما را به ترتیب اولویت نیازتان طبقه بندی کنند. تصور کنید که در یک عصر سرد زمستانی به خانه رسیده اید و نوک دماغتان از شدت سرما قرمز شده است و انگشت های تان حس و حال درست و حسابی ندارند. در این شرایط اگر کلید خانه یا موبایل تان را در یکی از جیب های جداکننده گذاشته باشید، چقدر راحت تر می توانید آن را پیدا کنید؟

 

در کوله پشتی زیپ ها را جدی بگیرید

زیپ ها یکی از مهمترین اجزای همه کیف ها و کوله ها به حساب می آیند. زیپ کوله پشتی را خوب بررسی کنید. چند بار آن را باز و بسته کنید. از روان بودن زیپ مطمئن شوید. حتما دقت کنید که زیپ کوله ای که قرار است بخرید، فلزی باشد چون انواع زیپ های پلاستیکی هم به بازار آمده است که کیفیت بالایی ندارد. سر و ته زیپ ها را چک کنید که به راحتی قابل تعویض باشند تا در صورت خرابی زیپ ها، کوله پشتی شما بی استفاده نشود و قابل احیا باشد.

 

کوله پشتی هایی که کمربند اضافه دارند بهتر هستند

کوله پشتی هایی که در قسمت پایین یک کمربند اضافه دارند که آن کمربند دور کمر و روی پهلو بسته و چفت می شود، برای سلامتی بدن شما فایده بیشتری دارد. بستن این کمربند می تواند مقداری از وزن محتویات کوله پشتی را به پهلوها و کمرتان منتقل کند.

 

بندهای کوله پشتی

معمولا کوله پشتی های استاندارد اقلا دو بند دارند. دقت کنید که این بندها پهنایی بین پنج تا هفت سانتی متر داشته باشند. این بندها باید تو پر و نرم باشند که به شانه های شما فشار نیاورند و به آنها آسیبی وارد نکنند. درون بعضی از این بندها پد مخصوص یا کپسول هوا جاسازی شده است که به سلامت بیشتر استخوان های میان کتف و گردن شما کمک می کند.

 

شستشو و تمیز کردن کوله پشتی چگونه است؟

نگهداری حرفه ای از کوله پشتی

کوله پشتی ها هم مثل بقیه وسایل برای طولانی شدن عمرشان نیاز به مراقبت دارند. اتفاقا چون ما بیشتر از هر وسیله دیگری از کوله ها استفاده می کنیم، باید در نگهداری از آنها دقت بیشتری داشته باشیم. اگر بعد از گذشت مدتی از استفاده، احساس کردید که کوله پشتی شما نیاز به شستشو دارد، باید از مخلوط آب ولرم و صابون برای تمیز کردن آن استفاده کنید.

در یک تشت، آب ولرم بریزید و با نصف یک صابون درون تشت را پر از کف کنید. حالا کوله عزیزتان را در این مخلوط بگذارید و چند ساعتی زمان بدهید تا کف صابون کار خودش را بکند و کوله شما را تمیز کند. بعد کوله را آبکشی کنید و روی یک سطح صاف بگذارید و اجازه بدهید که خشک شود. حتما همه زیپ های کوله را هنگام شستشو و آبکشی و خشک کردن باز نگه دارید.

برای خشک شدن کوله یادتان باشد که آن را در موقعیتی قرار بدهید که جریان هوا به اندازه کافی به درون آن راه داشته باشد. به هیچ وجه کوله ها را در ماشین لباسشویی نیندازید و با مواد قدرتمند شیمایی مثل تایدها و پودرهای لباسشویی نشویید. هر چند ماه یک بار زیپ های کوله را با مقدار خیلی کمی روغن (چرخ خیاطی) نرم کنید. با این کار از خشک شدن زیپ ها و خراب شدن آنها جلوگیری می کنید. اگر قرار است مدتی از کوله پشتی تان استفاده نکنید، حتما آن را خالی کرده و سپس کوله را در یک نایلون تمیز بسته بندی کنید و در جایی بگذارید که خشک و خنک باشد.

 

روش استفاده صحیح از کوله پشتی ها چیست؟

کوله ها سربارتان نشوند

استفاده از کوله پشتی زمانی به نفع شماست که بلد باشید درست از آن استفاده کنید. همه مزیت های استفاده از کوله پشتی بدون استفاده آگاهانه و درست شما از آن به خطا می رودت و اتفاقا تبدیل به ضرر و زیان برای اندام و ستون فقرات و مهره های گردن و استخوان های کتف و شانه های شما می شود.

1 - فکر نکنید که اگر کوله ها را همینطور یک وری و با یک بند بیندازید روی شانه تان خیلی کار درستی انجام می دهید. با این کار شما وزن کوله و محتویات آن را فقط به یک قسمت از بدن تان منتقل می کنید و به مرور و با تکرار این عادت حتما آسیب های جدی به بدن تان وارد می کنید. پس حتما کوله پشتی را با هر دو بند روی شانه هایتان نگه دارید.

2 - کوله نباید از کمر شما پایین تر باشد، پس تا می توانید تسمه های بند کوله را به بالا بکشید چون با این کار به ستون فقرات شما فشار زیادی وارد می آید، ضمن اینکه شانه هایتان را به طرف عقب هل می دهد. تکرار این کار باعث بروز گودی کمر و درد گردن می شود.

3 - تسمه های هر دو بند کوله را به یک اندازه تنظیم کنید. اجازه ندهید یکی از بندها بلندتر از آن یکی باشد، در غیر این صورت وزن وارده به بدن شما به صورت نامتوازن تقسیم می شود.

4 - هیچ وقت کوله پشتی را روی شانه خودتان به صورت ناگهانی پرت نکنید. این کار باعث افتادگی شانه می شود. اگر کوله شما سنگین است، حتما آن را روی میز یا صندلی بگذارید و به حالت نشسته دست ها را توی بندهای کوله ببرید و آن وقت از جا بلند شوید و کوله را حمل کنید.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : هفته نامه همشهری جوان