بچه بیش فعالم من و پدرش را کلافه کرده است!!!
 بیش فعالی کودکان یکی از معضلاتی است که پدران و مادران بسیاری با آن درگیر هستند. شما هم اگر کودک بیش فعالی دارید و شما را کلافه کرده است با ما همراه شوید.

سوال کاربر

من خانمی 30 ساله هستم، ترم دوم دانشگاه بودم که با پسر عمه ام ازدواج کردم. ضمنا پدر و مادرم سخت گیر بودند. خیلی افسرده بودم. فکر می کردم تنها هستم. الان بچه ای دارم که بیش فعال است. خودم و همسرم خیلی استرس داریم. من مشکل پسرم را قبول کردم، اما همسرم از این موضوع همیشه عصبانی می شود. همسرم و من در کودکی بیش فعال بودیم و در خانواده هایمان این موضوع را داشتیم.

با توجه به حالات و روحیات شما و همسرتان، باید بگوییم که بیش فعالی یا اختلال کم توجهی یا (ADHD) علت ژنتیکی دارد، همچنین ممکن است در برخی موارد افسردگی، استرس و حالات روحی مادر در جریان بارداری یا پس از آن صدمات جزئی به ساختمان مغز کودک وارد کند که می تواند باعث این مشکل گردد که البته تشخیص آن باید توسط یک متخصص ماهر ارزیابی شود. ممکن است برخی والدین با دیدن پرتحرکی فرزندان خود به بیش فعالی آن ها مشکوک شوند، اما باید دانست که جنب و جوش زیاد نشانه قانع کننده ای برای این اختلال نیست. در ادامه راهکارهایی برای درمان به شما پیشنهاد می کنیم.

 

دلایل بیش فعالی کودکان

علت به وجود آمدن بیش فعالی فرزندتان احتمالا ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی است. کودک شما در بخش های مربوط به توجه و تمرکز در مغز، دچار نقص جزئی است، استرس و افسردگی شما با این موضوع ارتباط دارد. مسمومیت ناشی از سرب حاصل از دود خودرو و آلودگی هوا، غذاهای محتوی مواد افزودنی مثل شیرین کننده های مصنوعی یا رنگ دهنده های خوراکی، مواد جلوگیری کننده از فاسد شدن غذا که در بعضی از غذاها وجود دارد در بیش فعالی فرزندتان نقش داشته است.

 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : برای مادرانی که کودکان بیش فعال دارند

 

شما در درمان بیش فعالی نقش بسزایی دارید

درمان سریع برای بیش فعالی وجود ندارد، اما علائم آن قابل شناسایی و کنترل است.  بهتر است ابتدا شما برای کمک کردن به خود و همسرتان درباره این اختلال اطلاعات بیشتری کسب کنید. همچنین برنامه تربیتی ویژه ای را متناسب با نیازهای فرزند خود طرح ریزی کنید درست است که کنار آمدن با کودک بیش فعال، کار ساده ای نیست و همین امر باعث عصبانیت و ناراحتی همسرتان شده است، اما باید بدانید که کودک شما ذاتا بد نیست ولی بدون مصرف دارو و رفتار درمانی نمی تواند رفتار خود را کنترل کند. از تنبیه بدنی کودک تان و پرخاشگری با او جدا خود داری کنید و با او رفتاری محبت آمیز داشته باشید.

 

افسردگی در کمین کودک تان است

کودکان بیش فعال بعد از درمان افسرده می شوند. اگر این مشکل در کودک شما تشخیص داده نشود یا حتی در صورت تشخیص درمان مناسب انجام نگیرد، کودک شما عملا از این مشکل رنج می برد و در بین اطرافیان کودکی بی ادب و غیر قابل تحمل شناخته می شود . شما باید سعی کنید با مشاهده علایم افسردگی هرچه زودتر فرزندتان را به متخصص نشان دهید و کودکتان را به زندگی خانوادگی و اجتماعی بازگردانید.

 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چگونه با كودكان بیش فعال برخورد كنیم؟

 

صبور باشید

فریاد کشیدن بر سر کودک، فقط اوضاع را بدتر می کند. با کودک خود سعی کنید ارتباط برقرار کنید و این امر را به همسر خود آموزش دهید. به کودک تان اطمینان دهید که چیزهایی را که می گوید، می شنوید تا بفهمد به او توجه می کنید و دوستش دارید.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
Seemorgh.com/lifestyle
منبع : khorasannews.com