دخترم با آرایش های غلیظ بیرون می رود!!
دختر 22 ساله ای دارم که با آرایش های بسیار زیاد از خانه بیرون می رود. هرچقدر با او صحبت می کنم نمی توانم قانع اش کنم. مانده ام چه کنم؟

سوال کاربر :

دختری 22 ساله دارم که دانشجو است. متاسفانه او خیلی آرایش می کند و هرقدر در این باره با او صحبت می کنم، فایده ای ندارد.  این قدر آرایشش زیاد است که نه من و نه پدرش تا جایی که ممکن است، با دخترم بیرون نمی رویم. ممنون می شوم راهنمایی کنید.

 

پاسخ اول / کارشناس ارشد روان‌شناسی

والدین گرامی، با عنایت به سوالی که مطرح کرده اید، باید خدمت تان عرض کنم که مشکل شما از چند نظر قابل بررسی است که تلاش می کنم در ادامه به نکات مهمی در همین باره اشاره کنم.

توجهی که به هویت او نداشته اید

وقتی فرزند با رفتن به دانشگاه، اصول و خط قرمزهای فرهنگی خانواده را زیر پا گذاشته و شخصیت جدیدی، متفاوت با باورهای گذشته خود و خانواده اش بروز می دهد، این رفتار خبر از بحران هویت در او می دهد که احتمالا در نوجوانی به دلایل متعدد از جمله فشارهای غیر منطقی، محدودیت های نامتعارف خانواده یا هم نشینی با همسالان متفاوت، هویت موفق و قابل قبولی احراز نکرده و امروز با به دست آوردن آزادی نسبی، هویت موفق را در آرایش های افراطی جست و جو می کند و همه این افراط در آرایش یا رفتارهای نگران کننده، دلیل بر عدم خودپذیری و خودباوری فرد است که قطعا نگرانی شما را فراهم کرده است.

 

از او دور نشوید

از منظر دیگر، برخوردهای والدین ممکن است تناسبی با مرحله رشد فرزند نداشته باشد و برخورد شما با فرزند 22 ساله تان که وارد مرحله جوانی شده است، چنانچه آمرانه یا سرزنشگرانه باشد باید بدانید که این گونه برخوردها به ارتباط موثر آسیب جدی وارد می کند به نحوی که دیگر فرزندتان حرف های شما را گوش نمی دهد. هر چند توصیه های شما از سر دلسوزی است و در این گونه ارتباط های معیوب، طرفین گلایه می کنند که همدیگر را درک نمی کنند. بنابراین راه حل مشکل فرزند شما، طرد کردن یا دوری شما از او نیست(گفته اید نه شما و نه پدرش با او بیرون نمی روید) بلکه لازم است قبل از نگاه خطی به فرزند و رفتارهایش سعی کنیم، نگاه را سیستمی کرده و سیستم ارتباطی درون خانواده را بررسی و عیب یابی کنیم. مسلما این گونه بیراهه رفتن برخی فرزندان، صرفا به محیط بیرون ربطی ندارد بلکه باید سبک ارتباطی والدین متناسب با سن فرزند باشد تا جوان یا نوجوان از درک نشدن توسط والدین رنج نبرد. بی شک با تغییر رفتار والدین می توان ارتباط را مجددا بازسازی و رفتارهای اجتنابی را به ارتباط موثر تبدیل کرد. در این حال فرزندتان صحبت های شما را به گوش جان می شنود و شکاف های فرهنگی بین فرزندان و والدین کاهش می یابد.

 

اعتماد به نفس دخترتان را بالا ببرید

در خور ذکر است که مهم ترین علت گرایش بعضی خانم ها به آرایش بیش از حد، توهم خود زشت پنداری است. دختری که خود را زیبا بداند، نیازی به آرایش های مصنوعی ندارد. علاوه بر عقده خود زشت انگاری، ترس از تمسخر دیگران و همچنین نگرانی از عقب ماندن از قافله آرایش کرده ها، بسترهای فکری بخشی از زنان و دختران جامعه ما برای آرایش بیش از حد است که منطقی به نظر نمی رسند. در همه این زمینه ها، نیاز به بالا بردن اعتماد به نفس دخترتان با تعریف و تمجیدهای به جا احساس می شود.

 

پاسخ دوم / روان شناس عمومی

با عرض سلام خدمت شما مادر گرامی، به نظر می رسد که آرایش زیاد دخترتان شما را نگران و مضطرب کرده است، انگار آرایش زیاد او برای شما معنی خاصی دارد که شما را ناراحت می کند. بیایید این مسئله را تحلیل کنیم و ببینیم این رفتار دخترتان چه دلایلی می تواند داشته باشد و شما چه کاری می توانید انجام دهید.

دلیل آرایش کردن را از دخترتان بپرسید

امروزه آرایش کردن بخشی از رفتار بعضی از زنان و دختران جوان است و هرکدام از آن ها هم دلایل خاص خودشان را دارند. یکی عاشق آرایش کردن است، دیگری دوست دارد زیباتر شود، آن یکی هم به توصیه دیگران و با تصور حضور بهتر در اجتماع اقدام به این کار می کند. شما می توانید از دخترتان سوال کنید و ببینید دلایل او برای آرایش کردن چیست و پاسخی که او می دهد به شما کمک می کند بفهمید در ذهن دخترتان چه می گذرد تا بتوانید بهتر به او کمک کنید.

 

علل آرایش بیش از حد دختران چه می‌تواند باشد؟

در ابتدا باید رابطه ها بررسی شود و ببینیم رابطه اعضای خانواده با هم چگونه است، ارتباط والدین با هم و ارتباط والدین با فرزندان. آرایش به طور معمول یک رفتار کاملا طبیعی است ولی وقتی از حالت معمول خارج می شود و توجه دیگران را به خود جلب می کند قابل تامل می شود که به نظر می رسد برای پر کردن یک خلاء عاطفی این کار انجام می شود. این خلاء عاطفی می تواند بر اثر کمی محبت بین اعضای خانواده یا نبود توجه از سوی خانواده باشد. افراد نیاز دارند به موقع و به جا دیده شوند، تایید شوند و از آن ها تعریف و تمجید شود و این نیاز کاملا طبیعی است و وقتی فرد این نیازش به طور طبیعی برطرف نشود به دنبال برطرف کردن این نیاز در محیط های دیگر می‌گردد. علت دیگر می تواند این باشد که فرد احساس خوبی درباره خودش ندارد و با این کار احساسش درباره خودش بهتر می شود یا حتی اعتماد به نفس بهتری پیدا می کند، که در این موارد می شود کارهایی را برای ایجاد احساس بهتر یا افزایش اعتماد به نفس جایگزین کرد مانند پرداختن به علایق و توانمندی ها که در این باره می تواند کمک کننده باشد. یک دلیل دیگر می تواند الگو برداری از افراد دیگر در خانواده، فامیل، دوستان یا جامعه باشد. گاهی وقت ها افراد با آرایش کردن یک هویت جدید پیدا می کنند و احساس رضایتمندی و خشنودی به آن ها دست می دهد. فرد با این کار احساس متفاوت بودن می کند. انگار به آن زیبایی که به دنبالش است دست پیدا کرده است. احساس می کند متفاوت با دیگران است ولی گاهی ممکن است فرد برای دل خودش آرایش کند تا به آن زیبایی که دوست دارد برسد. همین که احساس رضایتمندی به او دست می دهد کافی است و اصلا برایش مهم نیست که بقیه او را ببینند یا نبینند.

 

ارتباط عاطفی تان را قوی تر کنید

کاری که شما مادر گرامی می توانید انجام دهید این است که ارتباط خود را با دخترتان بیشتر کنید. هرقدر ارتباط تان با هم نزدیک تر و صمیمی تر شود بهتر می توانید این مسئله را با هم حل کنید. شما باید سعی کنید به خاطر سبک، مدل و میزان آرایش دخترتان از او فاصله نگیرید و او را از خود دور نکنید، هر چه ارتباط عاطفی شما قوی تر باشد بیشتر می‌توانید به او کمک کنید.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : khorasannews.com